۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۳
تعداد بازدید: ۳۳۷۵۳
رویدادهای مهم ورزشی 13 آذر را ملاحظه کنید، روزی که بهترین و پرافتخارترین فوتبالیست تاریخ ایران به دنیا آمد و کشتی‌گیر جوانمرد ترکیه فوت کرد.
کد خبر: ۳۶۲۹

زادروز پرافتخارترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران/ درگذشت کشتی‌گیر جوانمرد ترکیه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، روزنگار 13 آذر سال 1400 به شرح زیر است: 

طلوع

بهترین و پرافتخارترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران متولد 1324 و فوتبال را از تیم کیان آغاز کرده است. او در المپیک 1964 و پس از محرومیت بازیکنان شاهین راهی توکیو شد و مقابل رومانی و آلمان شرقی و مکزیک، برای ایران بازی کرد.

پرویز قلیچ‌خانی مدت‌های مدید عضو تیم ملی بوده و در این تیم به کاپیتانی رسیده است. او 66 بازی، به همراه 14 گل زده دارد و بازی درخشانش در مقابل استرالیا و زدن دو گل به این تیم از یادها نمی‌رود. قلیچ خانی تنها بازیکنی است که با تیم ملی سه دوره قهرمان جام ملت‌های آسیا شده و از این لحاط نه تنها در ایران که در آسیا بی‌همتاست.

قلیچ‌خانی در ایران پیراهن تیم‌های پاس، استقلال (تاج)، پرسپولیس، دارایی و عقاب را پوشیده و ضمن نتایج مقبول برای این تیم‌ها، همراه تیم ملی در المپیک‌های 1964 و 1972 و 1976 شرکت داشته است. در این زمینه هم او همتایی در ایران ندارد.

رویداد

تساوی با سامورایی‌ها در جام ملت‌ها

33 سال پیش در چنین روزی، تیم ملی فوتبال ایران در دومین بازی خود در چارچوب نهمین دوره مسابقات فوتبال جام ملت‌های آسیا، در برابر تیم فوتبال ژاپن صف‌آرایی کرد و به نتیجه تساوی صفر بر صفر رسید. این دیدار در ورزشگاه دوحه، با حضور 4 هزار تماشاگر و به قضاوت چان یام مینگ از هنگ‌کنگ برگزار شد.

برای تیم ایران در این مسابقه احمدرضا عابدزاده، جواد زرینچه، مهدی فنونی‌زاده، نادر محمدخانی، مرتضی فنونی‌زاده (سیامک رحیم پور از دقیقه 82)، سیروس قایقران، عبدالصمد مرفاوی (مرتضی کرمانی‌مقدم از دقیقه 80)، مجید نامجومطلق، سید علی افتخاری، فرشاد پیوس و کریم باوی به میدان رفتند. هدایت تیم ایران بر عهده استاد پرویز دهداری بود.

غروب

سالمرگ محمود آتالای کشتی‌گیر جوانمرد و افتخارآفرین ترکیه که همدوره تختی و موحد و حبیبی بود و برای کشورش افتخارهای زیادی کسب کرد. آتالای مدال طلای المپیک 1968 را داشت و در مسابقات جهانی 1966 صاحب گردن‌آویز زرین شده بود. ضمن آنکه در مسابقات جهانی 1965 منچستر با شکست از عبدالله موحد به مدال نقره بسنده کرده بود.

محمود آتالای در وزن 78 کیلوگرم کشتی می‌گرفت و در مسابقات اروپایی نیز صاحب چندین عنوان قهرمانی گردید. به انضمام آنکه در مسابقات کشورهای حوزه دریای مدیترانه و شبه جزیره بالکان همواره یکی از مدعیان مدال و مقام بوده است.

او در آنکارا و درمقبره یادبودی که بنیاد کشتی ترکیه برایش احداث کرده بود به خاک سپرده شد. در حالی که هر ساله مسابقات بین‌المللی به یادش و به خاطر خدماتش برگزار می‌شود.

زادروز پرافتخارترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران/ درگذشت کشتی‌گیر جوانمرد ترکیه

ارسال نظر
آخرین اخبار