۱۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۵
تعداد بازدید: ۶۴۵۶۸۰
تحلیل آزاد ارمکی از انتخابات ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم در گفتگو با خطوط:
آزاد ارمکی، استاد دانشگاه تهران گفت: انتخابات چهاردهمین دوره مجلس شورای اسلامی به داغی سال ۱۳۸۴ نیست، اما بالاخره دو طرف دعوای مناظره درون نظام سیاسی اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی هستند.
کد خبر: ۳۶۶۵۸

مشارکت پایین در انتخابات، ضربه‌ای به جمهوری اسلامی/ جامعه احساس خطر می‌کند که یک اصولگرا آمده است!

طرفداران 2 ستاد هر نوع موضع‌گیری کنند در میزان مشارکت اثرگذار است

تقی آزاد ارمکی، جامعه شناس و استاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، مطرح کرد: انتخابات دارد یکمی ساخت پیدا می‌کند و براساس یک دوگانگی درون نظام سیاسی و دوگانه اصلاح‌طلبی و اصولگرایی دارد صورت می‌گیرد. چنین انتخاباتی را در سال ۱۳۸۴ هم شاهد بودیم که اصولگرایی و اصلاح‌طلبی در مقابل یکدیگر بودند که ماجراهای عجیب و غریب پیش آمد. این انتخابات به داغی سال ۱۳۸۴ نیست اما بالاخره دو طرف دعوای مناظره درون نظام سیاسی اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی هستند. اکثر اصولگرا‌یان پشت آقای جلیلی و اکثر اصلاح‌طلبان پشت آقای پزشکیان هستند اما مشکل اصلی که این انتخابات دارد این است که بیشتر از ۳۸ درصد مشارکت کننده ندارد، در سال ۱۳۸۴ بیش از ۷۰ درصد مشارکت کننده داشتیم، این موضوع یک افت بنیادین است. آن چیزی که در حال وقوع است زنده شدن این دوگانه است که به نظر بنده خوب هم است.

چگونگی برگزاری انتخابات بدون بحران

اکثر اصولگرا‌یان پشت آقای جلیلی و اکثر اصلاح‌طلبان پشت آقای پزشکیان هستند اما مشکل اصلی که این انتخابات دارد این است که بیشتر از ۳۸ درصد مشارکت کننده ندارد، در سال ۱۳۸۴ بیش از ۷۰ درصد مشارکت کننده داشتیم، این موضوع یک افت بنیادین است.

بیشتر بخوانید: پزشکیان یا جلیلی؟

آزاد ارمکی ادامه داد: حاصل انتخابات می‌تواند شرایط بعد از انتخابات را هم رقم بزند یعنی اگر انتخابات بدون بحران و حادثه پیش بیاید رئیس جمهوری خواهد بود که به اجبار باید رقیب را به رسمیت بشناسد اگر به رسمیت نشناسند دوباره جمهوری اسلامی را وارد یک بحران ثانویه می‌کند، همانند اتفاقی که در دوران آقای رئیسی رخ داد. اگر اصلاح‌طلبان امروزه در صحنه رقابت نمی‌آمدند جمهوری اسلامی با شاهد تعداد کمتری مشارکت‌کننده بود.

بیشتر بخوانید: مرحله‌ی دوم انتخابات بسیار مهم است/ کسانی که اسلام را دوست دارند، با حضور خود در انتخابات نشان دهند!

مشارکت پایین در انتخابات، ضربه‌ای به جمهوری اسلامی/ جامعه احساس خطر می‌کند که یک اصولگرا آمده است!

وی افزود: انتخابات جمعه بستگی به یک سری متغیرها و عواملی دارد یکی از آن‌ها مسئله فعالیت کاندیداها و طرفداران طی دو روز قبل بود. البته احتمال این است که مشارکت هم کمتر شود زیرا کسانی که دور دوم رای می‌دهند الزاما آن‌هایی نیستند که دور اول رأی داده‌اند. در کل در انتخابات دور دوم مشارکت‌کننده کمتر است که این خود می‌تواند ضربه‌ای برای جمهوری اسلامی باشد زیرا ۳۸ درصد مشارکت‌کننده ممکن است به ۳۰ یا ۲۵ درصد هم تبدیل شود یعنی هر شخصی که پیروز شود با مشارکت بسیار پایینی پیروز شده است همانند انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی.

اثرات صداهای آقای جلیلی و آقای پزشکیان 

به نظر بنده آقای جلیلی نماد ارتجاع و خشونت است. جامعه ایرانی حوصله همچین مسائلی را ندارد باید طرفدار کسی باشیم که به دنبال صلح و دوستی است. در کل آقای پزشکیان بهترین آدمی است که باید به آن رای داد.

این جامعه‌شناس خاطرنشان کرد: چیزی که ممکن است معکوس عمل کند این است جامعه حساسیتش نسبت به صداهای آقای جلیلی و آقای پزشکیان بیشتر شود. آقای جلیلی می‌گویند آقای پزشکیان و اطرافیانش غرب‌زده، بی‌دین، دولت سوم آقای روحانی هستند، آمده‌اند که فقر و نابرابری را اضافه و تورم را افزایش دهند، درگیری داخلی درست کنند و... از آن طرف آقای پزشکیان می‌گویند که آقای جلیلی آمده که طالبانی کند، دنبال جنگ است، برجام را می‌خواهد کنار بگذارد و تحریم‌ها بیشتر شود و همچنین به دنبال افزایش تورم و افزایش نرخ دلار است.

استاد دانشگاه تهران گفت: هرکدام از این صداها را جامعه بیشتر بشنوند دوگانه شکل می‌گیرد و طرفداران هر نوع موضع‌گیری کنند در میزان رأی داوطلب اثرگذار است. 

آزاد ارمکی در پایان خاطرنشان کرد: بنده دانشگاهی هستم و دغدغه‌ام صلح، آشتی و دوستی است پس کسی را طلب می‌کنم که دنبال جنگ نباشد، دنبال ارتباطات با دنیا باشد. 

برچسب ها: تقی آزاد ارمکی انتخابات جمهوری اسلامی جامعه اصولگرا سعید جلیلی جامعه خطوط
ارسال نظر
آخرین اخبار