۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵
تعداد بازدید: ۹۱۹۸۹
تاثیر تحریم‌های آمریکا بر هواوی (بخش دوم)
بعد از اعمال تحریم‌ها علیه شرکت هوآوی از سوی دولت امریکا شرکت گوگل نیز همکاری خود را با این غول سازنده موبایل در تمام بخش های نرم‌افزاری ، سخت‌افزاری و فنی پایان داد. این خبر موجی از غافلگیری در دنیای تکنولوژی به راه انداخت. 
کد خبر: ۵۴۹۹
نویسنده : محمد هجرتی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ، شرکت‌های مستقر در آمریکا، هم‌زمان با قطع همکاری‌های خود با هواوی، شروع به پشتیبانی از این شرکت چینی کردند.حتی گوگل هم اعلام کرد که اگر فرصت لازم مهیا شود به همکاری با هواوی ادامه خواهد داد. علاوه بر این، تحلیلگران دنیای تکنولوژی گفتند که هواوی کسب‌وکار بسیار بزرگی است و تحریم آن به شرکت‌های مستقر در آمریکا هم آسیب وارد خواهد کرد.

برخی از گوشی‌های جدید هوآوی از خدمات GMS پشتیبانی نمی‌کنند . در نهایت، دولت چین واکنش نشان داد و تهدید کرد که  Entity List مخصوص به خودش را خواهد ساخت. در تئوری، هواوی می‌تواند از اندرویدِ بدون گوگل برای قوت‌رسانی به موبایل‌ها و تبلت‌هایش استفاده و تا ابد به این کار ادامه دهد. اما در پس‌زمینه مشغول کار روی «نقشه ب» و یک سیستم عامل دیگر
بوده تا در صورتی که شرایط بحرانی‌تر شد، از آن استفاده کند. 

دور زدن تحریم ها

هواوی خیلی سریعیک حفره قانونی در فرمان اجرایی ترامپ پیدا کرد. این کمپانی متوجه شد که گوگل موبایل‌های اندرویدی را نه بر اساس نام‌گذارییا طراحی‌شان، بلکه بر اساس برخی از قطعات داخلی (به‌خصوص پردازنده) تأیید می‌کند. اینیعنی هواوی می‌توانست موبایل‌هایی که قبل از فرمان اجرایی به تأیید گوگل رسیده بودند را با برند و بسته‌بندی جدید روانه بازار کند و هیچ
قانونی را زیر پا نگذاشته باشد. البته این راهکاری طولانی‌مدت برای مشکلات هواوی نبود. برای مثال هواوی نمی‌توانست موبایل  P30 Pro را چندین بار عرضه کند، اما می‌توانست این کار را دو بار انجام دهد. در ابتدا شاهد دو رنگ‌بندی جدید برای سریP30  Proبودیم که در ماه سپتامبر ۲۰۱۹ رونمایی شدند. بعد در اوایل ماه مه ۲۰۲۰ موبایل P30 Pro New Edition از راه رسید که یک رنگ جدید با قیمتی کمتر را به این خانواده اضافه کرد.

جایگزینی برای گوگل پلی

در روز ۹ آگوست ۲۰۱۹، نقشه ب عملی شد و Harmony OS ازراه رسید. این برنامه بر مبنای لینوکس ساخته شده که آن هم یک پلتفرم متن‌باز است. با توجه به اینکه اندروید هم با لینوکس ساختهشده، هارمونی و اندروید می‌توانند با یکدیگر سازگاری داشته باشند. هواوی در ابتدا گفت که از Harmony OS تنها در محصولات اینترنت اشیا (IoT) خود استفاده خواهد کرد. اینیعنی در اسمارت‌فون‌های خود به اندروید خواهد چسبید. اما کاملا بدیهی است که در آینده نه‌چندان دور، Harmony OS تبدیل به «Huawei OS» خواهد شد و به تمام محصولات این شرکت قوت خواهد رساند. این آزادییعنی هواوی دیگر لازم نیست نگرانی تحریم شدن خود آمریکا باشد.در حال حاضر تبلت‌ها و اسمارت‌فون‌های هواوی همراه با اندروید عرضه می‌شوند. هرچند که خبری از محصولات گوگل در آن‌هانیست.

عرضه هواوی میت۳۰ پرو بدون گوگل

هواوی به صورت معمول موبایل‌های خانواده Mate را در نیمه دوم هر سال عرضه می‌کند. در ابتدا این شایعه به گوش می‌رسید که هواوی خیلی ساده قید عرضه هواوی میت۳۰ پرو را خواهد زد. اما در نهایت شاهد معرفی این موبایل بدون سرویس‌های گوگل بودیم. در چند ماه نخست، این پرچم‌دار تازه از راه رسیده تنها در چین و چند کشور کوچکتر دیگر در دسترس بود. اما بالاخره راهش را به غرب نیز باز کرد. این موبایل توانست نظر منتقدین را به خود جلب کند اما به خاطر کمبود‌های نرم‌افزاری، خریدش به هیچ‌کس توصیه نمی‌شد .نکته‌ی غیر قابل باور اینکه میت۳۰ در هر صورت فروش خوبی را تجربه کرد. 

هواوی در محیطی کاملا متفاوت

در تمام سال ۲۰۱۹، هواوی امیدوار بود که دولت آمریکا شرایط تحریم را تلطیف کرده یا به صورت کل آن را لغو کند. اما این اتفاقنیوفتاد واین موضوع باعث شد تا درباره جایگاه این شرکت در بازار اسمارت‌فون‌ها، تردیدهای بزرگ شکل بگیرد. اگرچه خانوادهمیت۳۰ فروش خوب و معقولی در کشور چین و دیگر نقاط جهان داشت ، اما یک موفقیت شگرف نبود. 
مصرف‌کنندگان غیرچینی هنوز برای استفاده از موبایل‌های پریمیومی که بدون گوگل پلی استور یا حتی اپلیکیشن‌های شخص ثالث محبوب مانند اوبر از راه می‌رسند آماده نیستند.

پاسخ هواوی به این مشکل، App Gallery بود؛ فروشگاه مخصوص خودش برای اپلیکیشن‌های اندروید. درست مانند پلی استور گوگل،App Gallery میزبان انبوهی از اپلیکیشن‌های اندرویدی است که می‌توانید آن‌ها را روی موبایل خود نصب کنید. هواوی در این راه میلیون‌ها دلار هزینه کرده تا توسعه‌دهندگان به پورت کردن اپلیکیشن‌هایشان رویApp Gallery ترغیب شوند. در نهایت اگرچه این استور در مدت ‌زمانی کوتاه مسیری طولانی را پیموده، اما به هیچ وجه جایگزینی مناسب برای پلی استور به حساب نمی‌آید.این تلاش‌ها، راه را برای پرچم‌دار بعدی هواوی هموار کردند.

برچسب ها: هواوی
ارسال نظر
آخرین اخبار