۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۱
تعداد بازدید: ۵۷۶۲۵
اینستاگرام که پلت فرم محبوبی هم به شمار می آید و زمینه ساز درآمد و از آن سو باعث ترویج ناهنجاری های اجتماعی شده است، بسیار پرکاربرد می باشد و باید توجه کرد اینستاگرام هم مانند دیگر ابزارها فرهنگی برای استفاده دارد و اگر در آموزش و نحوه استفاده از آن کوتاهی شود به راحتی می توان یک کشور را از ارزش ها و باورهای خود دور کرد.
کد خبر: ۱۰۴۳۳
نویسنده : امیر سیاهی

اینستاگرام چاقویی با دولبه تیز/ مقابل فرهنگ اسلامی ضعیف در برابر فرهنگ رفتاری خطرناک!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، با پیدایش اینترنت کسی فکر نمی کرد که این تکنولوژی در این مقیاس رشد و به نوعی مرزها را جابجا کند تا حدی که امروزه نبود اینترنت به طور کامل زندگی را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

تکنولوژی اینترنت با آمدنش  دستاوردهای زیادی را برای مردم به ارمغان اورد و باعث پیشرفت در بسیاری از علوم شد و با توسعه اپلیکشن ها و گجت های این حوزه مانند اینستاگرام ، گوگل و اسنپ  ارتباط ، کسب اطلاعات  و خدمات را تسهیل نمود.

در عصر حال اینستاگرام که پلت فرم محبوبی هم به شمار می آید و زمینه ساز درآمد و از آن سو باعث ترویج ناهنجاری های اجتماعی شده است، بسیار پرکاربد می باشد و باید توجه کرد که اینستاگرام  هم مانند دیگر ابزارها فرهنگی برای استفاده دارد و اگر در آموزش و نحوه استفاده از آن کوتاهی شود به راحتی می توان یک کشور را از ارزش ها و باورهای خود دور کرد.

 

در این خصوص گفتگویی با جناب مجید ابهری دکتری علوم رفتاری از دانشگاه انگلستان انجام داده ایم تا ابعاد گسترده تری از این پلت فرم را مورد بررسی قرار دهیم.

چرا این پلتفرم بیش از دیگر شبکه های اجتماعی مورد توجه مردم به خصوص جوانان قرار گرفته است؟

بخشی در این شبکه ها تحت عنوان عرفان های پوشالی  بحث های جذابی را مطرح میکنند که هیچ گونه سندیتی ندارند و باعث جذب جوانان می شوند اما در واقعیت مخالفان و معاندان انقلاب هستند.

 عده‌ای نیز با راه اندازی شبکه های دوستیابی باعث می شوند جوانان به گروه‌های نامناسبی جذب بشوند و به علت کاربرد آسان و رایگان این پلتفرم افراد زیادی مایل به فعالیت در این قسمت هستند.

 البته ناگفته نماند که در کنار نکات ناهنجار گفته شده،  این را هم باید گفت  که فضای اینستاگرام فرصتی است برای دیده شدن و جوانان با استفاده از این محیط پر خاطب خودد را نشان می‌دهند و هنر خود را به نمایش می‌گذارند و برخی دیگر نیز برای کارآفرینی ، جذب مشتری و فروش محصول خود استفاده می کنند.

بدین صورت می توان گفت هم ابزار و پلتفرمی کارآمد و مناسب است و هم ابزاری خطرناک .

 

اینستاگرام چاقویی با دولبه تیز/ مقابل فرهنگ اسلامی ضعیف در برابر فرهنگ رفتاری خطرناک!

در سوال چه باید کرد که فضای اینستاگرام را بتوان تحلیل نمود و از منفی ها دور شد؟

جناب دکتر ابهری اینچنین می گوید:

 والدین ایرانی آموزش کامل در مورد استفاده از این پلتفرم را ندارند و با گسترش گوشی های هوشمند تحت آموزش مجازی نوجوانان ۱۰ الی ۱۴ ساله نیز به راحتی امکان دسترسی به این اپلیکیشن را دارند.

 در وهله اول خانواده (پدر و مادر )باید سواد خود و دانش رسانه‌ای را افزایش بدهند تا بتوانند بر فرزند خود نظارت داشته باشند .اما  به این جا ختم نمی شود، چرا که نهادهای آموزشی و متولی آموزش و پرورش نیز  باید در زمینه پیشگیری نکاتی را آموزش دهند.

اگر این اتفاق رخ ندهد و ذهن جوانان باز نشود متاسفانه در آینده ای نه چندان دور شاهد فساد اخلاقی خواهیم بود در ابعاد گسترده که باعث گمراهی کامل جامعه میشود و فرهنگ رفتاری مردم کشور ما را کاملا تغییر میدهد.

آیا تعداد فالوورها میزان پسندیده بودن است یا باعث می شود آن صفحه بیشتر قابل اعتماد باشد؟

اصلا و ابدا .آنانی که  تعداد فالوورها را میزان پسندیده بودن می‌دانند باید این نکته را در نظر بگیرند که این صفحه ها با انتشار اخبار زرد و خرید فالوور تعداد دنبال کننده های خود را افزایش می دهند و  تبلیغات های منفی، اخبار فیک ، شرط بندی و قمار باعث می شود افراد فریب تعداد بالای فالوور های بالا را بخورند. پس بنابراین هر صفحه ای که تعداد دنبال کننده زیادی دارد دلیل بر خوب بودن محتوای آن نیست و آن صرفاً یک عدد است برای فریب ذهن در هنگام اولین برخورد با صفحه اما درهمین محیط  عده ای کارآفرین با کارسازی و ایجاد اشتغال و رساندن درآمد به دیگران باعث گردش چرخه اقتصادی شده‌اند پس نمی توان گفت که این اپلیکیشن یک بد کامل است فقط باید با آموزش توسط خانواده و نهادهای آموزشی و متولی سطح فرهنگ استفاده کاربران را ارتقا دهیم  تا به راحتی فریب هر صفحه‌ای را نخورند.

 

اینستاگرام چاقویی با دولبه تیز/ مقابل فرهنگ اسلامی ضعیف در برابر فرهنگ رفتاری خطرناک!

 

تاثیر اینستاگرام بر روی فرهنگ ما چه مقدار بوده است؟

خوشبختانه این پلتفرم بر روی فرهنگ ایرانی اسلامی ما نتوانسته تاثیراتی بگذارد و مردم دین دار ما به خوبی آن را مهار کرده اند و حتی صفحه هایی را شاهد هستیم که به زیبایی باعث ترویج فرهنگ غنی ایرانی اسلامی هستند و با تولید محتوا های خوب باعث بوجود آمدن اعتقاد و باورهای درست به خدا و دین مبین اسلام شده اند ، اما از سویی دیگردر فرهنگ رفتاری جامعه کاملا تاثیر گزار بوده و با گسترش کلیپ های نامتعارف علاوه بر اینکه خشونت در جامعه را قبح زدایی میکنند بلکه باعث رواج اخبار های کذبی میشوند که از اتاق فکر دشمن نشات میگیرد و این همان جنگ نرم است.

در آخر باید گفت : نخبگان باید جوانان را آموزش بدهند تا بتوانند با نکات تیره و منفی این پلتفرم آشنا شده و به راحتی عضو گروه عضو گروههای نامتعارف نشوند.

برچسب ها: فرهنگ غربی فرهنگ ایرانی اسلامی اینستاگرام حکمرانی فضای مجازی
ارسال نظر
آخرین اخبار