۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۷
تعداد بازدید: ۲۳۰۷۲۲
در حالی شاخص کل بازار بورس تهران این روزها روند نزولی را طی می کند یک کارشناس حوزه بورس معتقد است؛ اُفت شاخص در برخی روز‌ها طبیعی است، اما اگر زمان امیدواری به برخی خبر‌ها بیش از انتظار شود احتمال هر اتفاق ناخوشایندی در مسیر رشد شاخص و فعالیت شرکت‌ها بعید نیست.
کد خبر: ۱۰۹۳۵
نویسنده : مریم بهنام راد

بورس

در همین رابطه روشنک اسد زاده کارشناس حوزه بورس در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی خطوط گفت: این روز‌ها بازارسرمایه سعی می‌کند در مسیر نزول شاخص قرار نگیرد. چراکه در ماه‌های دی و بهمن سال جاری بازار با اُفت شدیدی روبرو شد، اما از این شرایط گذر کرد.

اسد زاده با تأکید بر اینکه با افزایش از انتظار نرخ‌های جهانی نفت و کامودیتی‌ها بسیاری از شرکت‌های صادراتی وارد فضای اقتصادی جدیدی شدند که این موضوع تا حدودی شرایط را برای صعودی شدن شاخص آماده کرده است.

این کارشناس بازارسرمایه عنوان کرد: احتمال ادامه جنگ روسیه و اوکراین قیمت نفت و سایر کامودیتی‌ها روند صعودی خود را حفظ می‌کند و این موضوع برای شرکت‌های صادراتی بازار سرمایه، شرکت‌های فلزی ومعدنی و پتروشیمی یک موقعیت بسیار جذاب و شاید غیر تکرار در طی سال باشد.

اسد زاده با بیان اینکه سایر صنایع هم در انتظار خبر‌های خوب برجامی هستند، گفت: افزایش احتمالی مبادلات خارجی به موجب لغو تحریم ها، بازگشایی مبادلات اقتصادی را رقم می‌زند همین پیش فرض صدر کانون توجهات در بازارسرمایه شده است و شرکت‌های صادراتی عزم خود را برای یک دوره خوش بینانه جزم کرده اند.

به گفته این کارشناس حوزه بورس؛ افت بازارسرمایه در یک سال گذشته زیان‌های زیادی را به شرکت‌های تابع این بازار وارد کرده از این رو با هر حرکت مثبت و منفی واکنش این شرکت‌ها شدت می‌گیرد و از سوی دیگر بی اعتماد به برخی خبر‌ها نیزمزید بر علت شده است.

اسد زاده گفت: قطعاً در این مسیر دولت باید تمام زوایای حمایتی از این بازار کلان را در نظر داشته باشد و احتمالات عدم اجرای برجام را قبل از وقوع هر تنشی مورد ارزیابی قرار دهد. در غیر اینصورت نمی‌توان وضعیت مطلوبی برای سهامداران و صاحبان شرکت‌ها پیش بینی کرد.

شاخص نزولی بورس ادامه دار خواهد بود؟

  شاخص بورس

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در حال حاضر در موقعیت توقف مذاکرات برجامی قرار گرفته ایم؛ گفت: همه بازارها به ویژه بازار سرمایه در انتظار اعلام نتایج مذاکرات می باشد. از این رو در این مدت تلاش برای افزایش شاخص بورس باید طبق روال گذشته انجام بگیرد تا از ریزش های شاخص در بازار جلوگیری شود. 

به گفته اسد زاده؛ ورود نقدینگی به بازار بیشتر کمک را به بورس خواهد داشت. این روزها علی رغم ریزش شاخص، صف های فروش طولانی نشده است. دلیل این است که مردم به بازار اعتماد دارند و نمی خواهند سرمایه های خود را به بیرون از این بازار ببرند. 

این کارشناس بورس یادآورشد: تقویت سهام های کوچک و متوسط یکی دیگر از راه کارهای جلب سرمایه ها و اعتماد بخشی به سهامداران است. هرچند سهام های بزرگ خود مورد استقبال سهامداران قرار می گیرند اما ریسک این سهام ها در این روزها بیشتر از سهام های خُرد است. 

وی تصریح داشت: مردم برای حفظ سرمایه های خود اقدام به خرید سهام های مختلف در بازار کرده اند پس دولت  در هر شرایطی باید حافظ این سرمایه ها باشد این به معنی جلب اعتماد سهامداران و مردم در بازار سرمایه است. 

برچسب ها: شاخص بورس بورس ایران ریزش بورس عوامل ریزش بورس
ارسال نظر
آخرین اخبار