۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹
تعداد بازدید: ۷۹۵۱۱
تولید کننده کفش مستقر در یکی از شهرک‌های صنعتی از تعلل در رساندن مواد اولیه به تولید کنندگان ابراز گلایه کرد و گفت: امسال افزایش نرخ ارزگرانی ۱۰۰ درصدی مواد اولیه را در پی داشت. همین روند قیمت کفش تولیدی را افزایش داد تا جایی که مردم قدرت خرید سالانه یک جفت کفش را هم از دست داده اند.
کد خبر: ۱۱۱۶۷
نویسنده : مهرشاد نبی

تولید کفش

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، در روز‌های منتهی به پایان سال قرار است دخل و خرج مردم با هزینه‌های پیش رو همخوانی داشته باشد. این واقعیت مدت هاست از جامعه رفته و هیچ گاه درآمد مردم کفاف هزینه‌های جاری زندگی را نداده و نمی‌دهد!

گرانی ترمز افزایش خرید کالا و محصولات متعدد مورد نیاز خانوار‌ها را کشیده است. به هر بازاری که سر می‌زنیم جنس به وفور دیده می‌شود، اما مردم تنها برای دیدن پشت ویترین‌ها قرار می‌گیرند و جسارت خرید را ندارند.

دومینوی افزایش قیمت‌ها به کفش مردم رسید. بازار کفش نیز با تغییر فصل باید پُر رونق‌تر از گذشته شود. اما در این بازار گرانی کفش مانع خرید مردم شده است.

دلیل روند صعودی قیمت کفش نیز مانند سایر کالا‌ها و محصولات به عوامل متعددی بستگی دارد. در همین رابطه سید جلال موسوی فعال بازار و تولید کننده کفش درگفتگو با پایگاه خبری تحلیلی خطوط گفت: کفش یکی از ملزومات و کالای مورد نیاز هر فرد است که تقریباً با تغییر هر فصل مردم اقدام به خرید کفش نو می‌کنند.

وی ادامه داد: طی سال‌های اخیر مردم سالانه یا هر دو سال یکبار اقدام به خرید کفش می‌کنند که این وضعیت به دلیل کاهش درآمد‌ها بدنبال افزایش تورم در جامعه است.

موسوی با اشاره به وضعیت گرانی تولید کفش گفت: امسال مواد اولیه تولید کفش با توجه به گرانی ارز و تورم با افزایش ۱۰۰ درصدی مواجه شده است. همین روند تأثیر مستقیم بر قیمت نهایی کفش‌های تولیدی گذاشته است.

این فعال صنعتی یادآور شد: بیش از ۸۵ درصد مواد اولیه تولید کشور وارداتی است و تغییر نرخ ارز، قیمت نهایی کفش تولیدی را افزایش می‌دهد.

این فعال بازار کفش با تأکید بر اینکه امسال وضعیت تولید متفاوت‌تر از سال‌های گذشته بود، گفت: هر سال تولید کنندگان کفش مواد اولیه مورد نیاز را مدتی قبل تهیه کرده و سپس اقدام به تولید می‌کنند، اما سال جاری تهیه مواد اولیه مانند چسب، مواد تولید فوم و سایر ملزومات با سختی بدست تولید کننده رسید.

موسوی دلیل تأخیر در تهیه مواد مورد نیاز تولید را چنین تشریح کرد؛ وارد کننده این مواد با توجه به نوسانات نرخ ارز با تردید اقدام به واردات کرده و در نهایت به دنبال افزایش قیمت ارز در داخل کشور ترجیح می‌داد که انبار‌ها را پُر نگه دارد و به سختی مواد لازم را به دست تولید کننده می‌رساند.

این فعال صنعتی ادامه داد: در شش ماه گذشته همزمان با برگزاری نشست‌های برجامی امید به بازار برگشت، اما متأسفانه طولانی شدن اعلام نتایج قطعی این مذاکرات، آسیب زیادی را به تولید وارد کرده است.

وی تصریح داشت: وارد کننده و تولید کننده در انتظار خبر‌های برجامی هستند. وارد کننده بدنبال راهی برای کسب درآمد بیشتر و تولید کننده نیز برای حفظ سرمایه خود تلاش می‌کند. وضعیت گرانی ارز و تعلل شرکت‌های پتروشیمی‌ها برای رساندن مواد مورد نیاز تولید کفش به تولید کننده باعث افزایش قیمت کفش در بازار شده است.

کفش

به گفته موسوی؛ حدود ۵۰۰ واحد تولید کننده کفش مجوز دار در شهرک‌های صنعتی و سایر نقاط شهر فعال می‌باشند. این تعداد واحد صنعتی بیش از ۳ هزار نفر اشتغالزایی دارند که در این شرایط وضعیت فعالیت این واحد‌ها در خطر افتاده است.

این فعال بازار کفش ادامه داد: احتمال تعطیلی برخی از این واحد‌ها در سال ۱۴۰۱ به دلیل گرانی و تورم قوت گرفته است. اگر تولید کننده مواد اولیه را به موقع و با قیمت متعارف نگیرد مشخص نیست چه اتفاقی برای این صنعت خواهد افتاد.

موسوی با اشاره به بازار کفش‌های قاچاق بی کیفیت در بازار گفت: تنوع کفش‌های قاچاق بی کیفیت در بازار جنگ نابرابری را با کفش‌های تولید داخل راه انداخته است. اما در نهایت بازار کفش‌های قاچاق به دلیل تنوع و ارزان‌تر بودن پُر رونق‌تر از کفش‌های داخلی شده است.

این فعال صنعتی تأکید داشت: قاچاق کفش‌های تک سایز از طریق کولبران، چمدانی و در برخی مواقع کانتینری بازار کفش‌های داخلی چرم را از سکه انداخته است. چراکه قاچاق این کالا به مراتب ارزان‌تر از تولید آن در داخل کشور تمام می‌شود و مصرف کننده نهایی نیز بدنبال مرقون به صرفه‌تر بودن خرید خود می‌باشد.

برچسب ها: کفش گرانی جهش تولید تولید تولیدات
ارسال نظر
آخرین اخبار