۱۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۱
تعداد بازدید: ۱۸۷۲۶۵
یک کارشناس بازار سکه می‌گوید: افزایش نرخ سکه در روز‌های ابتدای سال تأثیر پذیر از گرانی هر اُنس طلای جهانی و همچنین در انتظار خبر‌های خوبی از مذاکرات برجام است.
کد خبر: ۱۱۹۷۲
نویسنده : مریم بهنام راد

سکه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، بازار سکه هم مانند سایر بازار‌های مالی در انتظار نتایج نشست برجامی است. پایین و بالا رفتن قیمت سکه بستگی به عوامل داخلی و سیاسی دارد و این رویه سال هاست بر بازار سکه حاکم است.

سال گذشته جهش کم سابقه قیمت سکه تا حدی پیش رفت که هر قطعه سکه تمام به بیش از ۱۷ میلیون رسید، اما پس از مدتی هرچند طولانی قیمت سکه به روال قبل خود برگشت، اما همچنان بالای کانال ۱۰ میلیون تومان ایستاد.

در همین روز‌های ابتدای سال قیمت سکه در بازاربا توجه به برخی خبر‌ها روند افزایش گرفته و به گفته کارشناسان احتمال افزایش نرخ سکه در طی روز‌های آینده وجود دارد.

طولانی شدن مذاکرات برجام، تنش زیادی در بازار‌های مالی کشور ایجاد کرده که به موجب این ابهام بازار‌ها تجربه‌های تلخی از ریزش یا افزایش ناگهانی قیمت‌ها را داشته اند.

بازارسکه به عنوان پشتوانه و سرمایه مالی همواره مورد توجه مردم قرار داشته است. در سال ۱۴۰۱ با توجه به افزایش تنش‌های اقتصادی حاکم برجهان سرمایه گذاران تمایل بیشتری برای خرید این محصول دارند، اما ابهام در برخی از مسائل سیاسی و اقتصادی تردید‌ها جهت سرمایه گذاری در این بازار شده است.

از بازار سکه چه خبر؟

سکه

درهمین زمینه ابراهیم محمدولی رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی خطوط گفت: دو عامل همواره تعیین کننده نرخ سکه در بازار است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با تأکید بر اینکه این بازار در سال ۱۴۰۰ تحت تأثیر عوامل یاد شده جهش قیمت کم سابقه‌ای را تجربه کرده است، گفت: در سال جاری قیمت سکه هنوز در همان کانال ۱۲ هزار تومان باقی مانده و در همین روز‌های ابتدای سال ۱۴۰۱ افزایش چند صد هزار تومانی را داشته است.

محمدولی ادامه داد: قیمت سکه در بازار دستخوش انتظار برای اعلام خبر‌های مثبت از سوی مذاکره کنندگان برجام شده است و همین موضوع وضعیت تعیین قیمت این محصول در بازار را دچار ابهام کرده است.

وی تصریح داشت: از سوی دیگر برخی تنش‌های سیاسی – اقتصادی در جهان عامل افزایش قیمت هر اُنس طلای جهانی شده که به موجب این روند صعودی قیمت سکه در بازار داخل نیز گران شده است.

به گفته این فعال بازار سکه و طلا؛ با اجرای برجام احتمال تغییر به سمت کاهش قیمت سکه وجود دارد که با برداشته شدن تحریم‌ها و بازگشت ثبات به نرخ ارز، قیمت سکه نیز به ثبات نسبی خواهد رسید.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: این روز‌ها به دلیل انتشار ضد و نقیض اخبار مربوط به برجام و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نوسان قیمت ارز به وجود آمده است.

وی افزود: ابهام در طرح حذف ترجیحی و احتمال تعیین نرخ ارز ۲۳ هزار تومانی وضعیت قیمت سکه در بازار را به گونه‌ای بلاتکلیف کرده است.

بازارسکه چقدر سودآور است؟

محمدولی در پاسخ به این سوال که سرمایه گذاری مردم در بازار سکه با توجه به وضعیت موجود زیان آور نیست؟ گفت: سکه به عنوان پشتوانه و سرمایه ارزشمند نزد مردم است. از این رو هرگاه در این بازار اقدام به سرمایه گذاری کنند، ضرر نمی‌بینند.

وی ادامه داد: اگر برجام اجرا شود و قیمت دلار به ثبات نسبی برسد قطعاً نرخ سکه نیز کاهش می‌یابد. اما اگر به هر دلیلی برجام اجرا نشود، تعیین قیمت سکه با همین روال ادامه خواهد داشت.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تأکید داشت: در صورت اجرای برجام با مدیریت به موقع و آگاهانه دولت، مانع ریزش ناگهانی سکه در بازار خواهد شد و کاهش قیمت این محصولات به گونه‌ای انجام می‌گیرد که فعالان و سرمایه گذاران در این عرصه متضرر نشوند.

سکه در مسیر ارزانی یا گرانی!

محمدولی در پاسخ به این سوال که قیمت سکه طی روز‌های آینده در چه وضعیتی قرار خواهد گرفت، گفت: اگر وضعیت برجام همچنان دربلاتکلیفی و بی خبری باشد و قیمت هر اُنس طلای جهانی نیز روند کاهشی نداشته باشد، افزایش قیمت سکه دور از انتظار نخواهد بود.

به گفته این فعال بازار سکه و طلا، پیش بینی قیمت سکه با توجه به شرایط موجود بسیار سخت و گاهاً غیر قابل تحقق است. اما قطعاً بازگشت ثبات به بازار ارز و در ادامه بازار سکه وجود دارد.

برچسب ها: بازار سکه و ارز قیمت سکه بازار سکه
ارسال نظر
آخرین اخبار