۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳
تعداد بازدید: ۳۱۱۸۵۷
کد خبر: ۱۲۱۰۴
نویسنده : محبوبه رودسری

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، باوجود آنکه همواره اعلام می‌شود میزان قیمت تمام شده نهضت ملی مسکن بین ۳ تا ۴ میلیون تومان می‌شود، اما در باره میزان اقساط نهضت ملی مسکن و همچنین میزان قیمت تمام شده حاشیه‌های ایجاد شده است.

طرح نهضت ملی مسکن به عنوان یکی از مهم‌ترین وعده‌های دولت به شمار می‌رود طرحی که اعلام شده از طریق آن تمامی افرادی که خانه ندارند صاحب خانه می‌شوند.

در قالب طرح نهضت ملی مسکن مقرر شده بود دولت اقدام به ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در کشور می‌کند بنابراین از مهرماه سال گذشته ثبت نام متقاضیان از طریق سامانه ثمن را آغاز کرد و تا ۲۹ اسفند ماه ادامه یافت در طرح نهضت ملی مسکن، ۵ میلیون و ۴۲۰ هزار متقاضی در سامانه مسکن حمایتی ثبت‌نام کردند که از این تعداد در پالایش اولیه با بررسی سه شرط تاهل، عدم دریافت تسهیلات و نداشتن مالکیت خصوصی بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار متقاضی واجد شرایط شناخته شدند.

 پذیرفته‌شدگانی که سه شرط را داشتند برای کنترل شرط سابقه سکونت به عنوان شرط چهارم به کارتابل استان‌ها و شهر‌های جدید معرفی شدند.

پیش از این اعلام شده بود که میانگین ساخت هر متر مربع واحد مسکونی در کشور ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، اما همزمان با افزایش قیمت مصالح ساختمانی و نرخ تورم در سال گذشته میانگین قیمت به ۴ میلیون تومان در هر متر مربع رسید.
اما روز گذشته رئیس بنیاد مسکن میانگین حداقل قیمت مسکن را ۴ تا ۶ میلیون تومان اعلام کرد، اما همواره اعلام شده که این نرخ‌ها علی الحساب است و رقم نهایی بعد از اتمام پروژه‌ها مشخص می‌شود.

براساس این گزارش از همان ابتدا اعلام شده بود که متقاضیان باید آورده‌های خود را در ۵ مرحله پرداخت کنند و رقم آورده اولیه هم ۴۰ میلیون تومان اعلام شده، اما به نظر می‌رسد با افزایش نرخ‌ها و هزینه‌های ساخت ممکن است آورده‌های اولیه افزایش یابد.

دولت با ایجاد صندوق ملی مسکن سعی دارد بخش عمده‌ای از هزینه‌های ساخت واحد‌های نهضت ملی مسکن را جبران کند بنابراین با ایجاد این صندوق عملا مردم نباید چندان نگران هزینه‌های این بخش باشند. اما برخی از صحبت‌های که در این زمینه توسط مسئولان می‌شود خود باعث نگرانی متقاضیان می‌شود چراکه اخیر محمود محمود زاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی اعلام کرده است .

قیمت تمام شده مسکن منهای تسهیلاتی که در نظر گرفته شده است، آورده متقاضیان است. آورده بر اساس پروژه‌ها و در شهر‌های مختلف متفاوت خواهد بود. هرچقدر تراکم ساختمانی و تعداد طبقات بالاتر باشد قیمت تمام شده بالاتر است؛ بنابراین قیمت در شهر‌های کوچک و در شهر‌های بزرگ، کلانشهر‌ها و شهر‌های جدید متفاوت است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: برآورد‌های اولیه از قیمت ساخت روزی که متقاضیان انعقاد قرارداد می‌کنند به اطلاع متقاضی می‌رسد، اما در نهایت قیمت تمام شده ملاک است. بدین معنا بعد از یکسال و نیم تا دو سال که اجرای پروژه زمان می‌برد به قیمت تمام شده روز تسویه حساب می‌شود.

همین موضوع باعث شد که روز گذشته حاشیه‌های در رابطه با میزان اقساط نهضت ملی مسکن منتشر شد به طوری سرپرست شرکت عمران شهر‌های جدید اعلام کرد که میزان اقساط نهضت ملی مسکن ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان است که همین موضوع با واکنش‌های زیادی روبرو شد.

در همین رابطه اقبال شاکری عضو کمسیون عمران مجلس اعلام کرده است که به هیچ عنوان این موضوع صحت ندارد و میزان اقساط نهضت ملی مسکن در صورتی که برسد به ۱۵ میلیون تومان هیچ فردی قادر به پرداخت آن نخواهد بود.

طرح نهضت ملی مسکن خود به عنوان یکی از بزرگترین وعده‌های دولت به شمار می‌رود که از سال گذشته تاکنون چندین بار ارقام ساخت و همچنین میزان اقساط این تسهیلات تغییر کرده است و همین خود باعث شده که مردم تصور کنند که این طرح هم همانند طرح مسکن مهر با مشکلات و آسیب‌های زیادی روبرو شود.

برچسب ها: تسهیلات مسکن مسکن مهر جهش تولید مسکن نهضت ملی مسکن قیمت مسکن
ارسال نظر
آخرین اخبار