۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۱
تعداد بازدید: ۲۱۴۳۰۰
گزارش خطوط از یک پدیده ویروسی نادر در ایران؛
آزمایش‌های آزمایشگاهی جهشی را شناسایی کرده‌اند که ویروس زیکا را که توسط پشه منتقل می‌شود، عفونی‌تر و خطرناک‌تر می‌کند.
کد خبر: ۱۲۳۲۴

یک جهش می‌تواند ویروس زیکا را بسیار خطرناک‌تر کند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط یک جهش می تواند ویروس زیکا را که توسط پشه منتقل می شود بسیار عفونی تر و خطرناک تر کند.

اگر چه ویروس زیکا تا کنون پدیده نادری بوده اما در ایران از سال ۱۳۹۰ خورشیدی نظام مراقبت فعالی برای کنترل حشره ناقل این بیماری توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران راه‌اندازی شده‌است تا رد پای زیکا در مناطق مختلف کشور رصد می‌شود. با این حال یک مورد در سال ۱۳۹۳ در ایران، این حشره شناسایی شده که بلافاصله اقدام‌های لازم برای کنترل عامل آن توسط مسئولان وزارت بهداشت صورت گرفت و هنوز مورد دیگری در باره این بیماری و پشه ناقل آن گزارش نشده‌است.

ویروس زیکا چطور عمل می‌کند؟

زیکا معمولاً علائم کمی در بزرگسالان ایجاد می کند، اما اگر عفونت در دوران بارداری رخ دهد می تواند باعث میکروسفالی شود ، وضعیتی که در آن نوزادان با سر کوچک و گاهی اوقات آسیب مغزی به دنیا می آیند. شیوع بیماری در اواخر سال 2015 منجر به ارتباط این ویروس با میکروسفالی  در بیش از 30 کشور شد.

محققان دریافتند که همان شکل جهش یافته ویروس زیکا در سلول‌های موش که در معرض ویروس دنگی قرار گرفته بودند و در سلول‌هایی که در معرض ویروس دنگی قرار نگرفته بودند، ایجاد شد. شرستا می‌گوید این واقعیت که در هر دو گروه اتفاق افتاد نشان می‌دهد که این بخش از ژنوم ویروس یک نقطه داغ جهش است.

زیکا معمولاً علائم کمی در بزرگسالان ایجاد می کند، اما اگر عفونت در دوران بارداری رخ دهد می تواند باعث میکروسفالی شود ، وضعیتی که در آن نوزادان با سر کوچک و گاهی اوقات آسیب مغزی به دنیا می آیند. 

 سپس چندین موش باردار را با ویروس جهش یافته آلوده کردند و دریافتند که این ویروس عفونی تر و خطرناک تر است. شرستا می گوید، این بدان معناست که ویروس شانس بیشتری برای عبور از جفت و عفونت جنین دارد.

آن‌ها همچنین سلول های جنین انسان را در آزمایشگاه آلوده کردند و دریافتند که ویروس جهش یافته می تواند راحت تر از ویروس اصلی تکثیر شود. محققان اکنون در تلاش هستند تا دریابند که دقیقاً چگونه این جهش ویروس را مسری تر می کند.

با این حال هیچ تضمینی وجود ندارد که ویروس جهش‌یافته در دنیای واقعی نیز ایجاد شود، اما با شناسایی اینکه جهش‌یافته‌های بالقوه چه شکلی هستند، می‌توانیم در صورت ظاهر شدن سریع‌تر اقدام کنیم. 

هنریک سالجه از دانشگاه کمبریج می‌گوید: «ویروس زیکا همچنان یک بیماری پیچیده برای مطالعه باقی می‌ماند، زیرا حضور آن اغلب پنهان است . «بیشتر عفونت ها به دلیل شباهت علائم با سایر بیماری ها شناسایی نمی شوند یا اشتباه تشخیص داده می شوند. بنابراین ما فقط درک محدودی از تنوع ویروسی زمینه‌ای سویه‌های در گردش داریم./ ترجمه از مجله  Cell Reports

برچسب ها: ویروس وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی وزارت بهداشت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت
ارسال نظر
آخرین اخبار