۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۶
تعداد بازدید: ۱۶۴۳۳۱
اختصاصی/ ادامه روند افزایشی قیمت شکر در سال ۱۴۰۱؛
در بین گروه‌های ششگانه غذایی در فروردین ماه پس از سبزیجات و میوه، گروه قند و شکر بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند، موضوعی که از همین حالا زنگ هشدار برای گرانی سرسام‌آور این محصول به صدا درآمده است. گرانی که سایر مشاغل دیگر را نیز تهدید می‌کند.
کد خبر: ۱۳۶۰۳

آیا شکر از سبد خانوار‌ها حذف می‌شود؟

پایگاه خبری تحلیلی خطوط،علی پیرولی: چندی پیش مرکز آمار تغییرات متوسط قیمتی اقلام خوراکی فروردین ماه را اعلام کرد که دراین بین روند افزایشی قیمت شکر و قند در میان دیگر کالا‌های خوراکی چشمگیر بود.

براین اساس در گروه قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به "شکر" با ١٠،٠ درصد و "قند " با ٩.٨ درصد بوده است.

رشد صعودی قیمت شکر در سال ۱۴۰۰ آنچنان زیاد بود که رکورد قیمتی خود را در این سال شکست.

مهمترین عوامل تاثیر‌گذار بر گرانی شکر

برپایه داده‌های مرکز آمار ایران، قیمت شکر در پایان اسفند این سال نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن با افزایش ۵۰.۲ درصدی مواجه شد؛ بطوری‌که هر کیلو از این کالا به طور متوسط حدود ۱۸ هزار و ۶۰۰ تومن قیمت خورد و تا بیش از ۲۰ هزار تومان هم فروش رفت.

شکر محصولی است که بر قیمت محصولات خوراکی فرآوری شده دیگر مثل شیرینی‌جات تاثیرگذار است. حالا این روند نیز ادامه داشته و بر روند افزایشی نرخ تورم نیز اثرگذار بوده است.

قیمت شکر در سطح جهان اصلی‌ترین عامل افزایشی روند قیمت شکر و قند بوده است. نشان به آن نشان که در سال ۱۴۰۰ نیز این موضوع عوامل اصلی گرانی این محصول از سوی کارشناسان و فعالان این حوزه اعلام شد. هرچند نباید از موضوع توزیع و نحوه عرضه آن در اوج تحریم‌ها چشم پوشی کرد.

دولت در سال ۱۴۰۰ برای جلوگیری از رشد قیمتی آن اقدام به عرضه شکر تنظیم بازاری و فروش هوشمند کرد که به دلایل گوناگون در این زمینه موفق نبود، گویا امسال این این روند کم و بیش ادامه دارد.

کاهش تولید به دلایل گوناگون از جمله خشکسالی و کشت نکردن چغندرقند در مناطق اصلی تولید شکر، افزایش قیمت جهانی آن و روند ناموفق واردات و نحوه ترخیص این محصول در کنار عدم نظارت دولت و تصمیمات ناپخته دولتی‌ها مهمترین عوامل تاثیر‌گذار گرانی شکر در سال ۱۴۰۱ خواهند بود.

شکر و برنج از جمله محصولاتی هستند که تامین بخشی از آن به صورت تولید داخل و بخشی دیگر نیز به صورت واردات است.

بررسی جریان تجارت شکر نشان می‌دهد که در سال گذشته بیش از ۱.۲ میلیون تن شکر خام به ارزش ۵۴۴.۳ میلیون دلار واردات انجام شده است. این در حالی است که در سال ۱۳۹۹ حدود یک میلیون تن به ارزش ۳۷۰.۶ میلیون دلار واردات شکر انجام شده بود، بر این اساس واردات این کالا ۱۸ درصد از نظر وزن و ۴۷ درصد ارزش رشد داشته است.

همچنین وضعیت دپوی کالا‌های اساسی در مبادی ورودی از این حکایت دارد که تا حدود نیمه فروردین ماه امسال از بین سه میلیون تن کالای اساسی موجود در گمرک و بنادر، حدود ۶۷.۳ هزار تن به شکر اختصاص داشته است.

بنظر می‌رسد شکر در بحران تورمی کشور در سال ۱۴۰۱ نقش پررنگی برای جهش نرخ تورمی داشته باشد. آیا شکر در این سال از سفره مردم حذف می‌شود؟

برچسب ها: شکر قند و شکر قیمت شکر
ارسال نظر
آخرین اخبار