۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۹
تعداد بازدید: ۱۷۶۵۶۶
با نگاهی به ریزش‌های تاریخی پادشاه ارزهای دیجیتال بررسی شد؛
قیمت بیت‌کوین بالاخره پس از مدت‌ها مقاومت به زیر ۳۰ هزار دلار سقوط کرد تا فعالان بازار کریپتو کارنسی این سؤال را مطرح کنند که آیا ریزش پادشاه رمزارزها ادامه دار خواهد بود یا این یک فرصت تاریخی برای ورود به بازار و خرید ارزهای دیجیتال است که دیگر تکرار نخواهد شد؟!
کد خبر: ۱۳۷۳۶
نویسنده : مجتبی آزادیان

سقوط قیمت بیت‌کوین به زیر ۳۰ هزار دلار؛ فرصتی تاریخی برای خرید یا ادامه ریزش؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، ارزهای دیجیتال و به‌طور کلی بازار کریپتو کارنسی با نوسانات بسیار زیادی همراه است که از نگاه بسیاری از فعالان بازار سرمایه، این نوسانات شدید و بسیار بزرگ فرصت بسیار خوبی برای خرید و فروش و کسب سود است و طیف عظیمی از فعالان بازار سرمایه و سرمایه گذاران این نوسان شدید را یک فرصت می‌دانند و البته در طیف دیگر، معتقدند که این نوسانات برای فعالیت در بازار سم است و ریسک فعالیت در این بازار را به شدت بالا می‌برد.

تریدرهایی بوده‌اند که از این نوسانات شدید بهره های بسیار زیادی برده‌اند و در مدت کوتاهی موفق شده‌اند سرمایه خود را چندین برابر کنند، خیلی از اوقات مشاهده شده که یک ارز دیجیتال به‌واسطه یک اتفاق ساده به‌طور مثال لیست شدن در یک صرافی معتبر به‌یکباره ده‌ها برابر در مدت کوتاهی رشد کرده است و به‌طور مثال اگر شما مبلغ یک میلیون تومان از آن رمزارز خریداری کرده باشید، به یک‌باره سرمایه شما در مدت یک روز به ۱۰ یا ۱۵ میلیون تومان می‌رسد.

به همین دلیل بسیاری از فعالان بازار رمزارز با واژه سقوط بیگانه‌اند و کاهش شدید قیمت یک ارز دیجیتال را یک فرصت مغتنم برای خرید و فعالیت می‌دانند و معتقدند که این سقوط‌های شدید در بازه زمانی کوتاهی با یک صعود تاریخی همراه خواهد بود و به‌طور مثال زمانی که بیت‌کوین یک زمانی ۹ درصد سقوط کرده بود، معتقد بودند که به‌زودی رشدی ۱۰ درصدی یا ۲۰ درصدی را تجربه خواهد کرد و جالب اینکه این اتفاق نیز با کمی اختلاف از نظر زمانی رخ داده است!

سقوط بازار کریپتو که در چند روز اخیر شاهد آن هستیم؛ آخرین بار در اواخر دی ماه سال گذشته نیز رخ داده بود؛ چراکه بیت کوین، تنها از اواخر دی ماه ۱۴۰۰ تا پایان هفته نخست بهمن ماه ۱۴۰۰، حدود ۱۶.۵ درصد، ارز دیجیتال سولانا ۳۳ درصد و رمزارز اتریوم ۲۳ درصد با کاهش قیمت روبه‌رو شدند و حتی بیت‌کوین در کمتر از دو شبانه‌روز از ۴۳ هزار و ۳۰۰ دلار به ۳۴ هزار و ۶۵۰ دلار رسید و نزدیک به ۲۰ درصد با افت قیمت مواجه شد. البته درنهایت به قیمت ۳۷ هزار دلار بازگشت تا کمی از میزان قابل توجه سقوط خود را جبران کند.

در تاریخ بیش از ۱۲ ساله بیت‌کوین حداقل ۶ سقوط بزرگ رخ داده است، البته بررسی بیت‌کوین در بین هزاران ارز دیجیتال به این دلیل است که سهم قابل توجهی از بازار کریپتو کارنسی در اختیار بیت‌کوین است و سقوط یا صعود بیت‌کوین به‌طور کلی به همان اندازه کل بازار کریپتو را با سقوط یا صعود همراه خواهد کرد.

نخستین سقوط؛ ۹۹.۹ درصد

نخستین سقوط بیت‌کوین در تاریخ بیست و نهم خرداد ماه ۱۳۹۰ (۱۹ ژوئن ۲۰۱۱) رخ داد که از همه سقوط‌های دیگر شدیدتر هم بود. آن زمان هنوز سایت «کوین مارکت کپ» که قیمت بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال را نشان می‌دهد و همچنین اکثر صرافی‌های بزرگ و مشهور راه‌اندازی نشده بودند. آن زمان بیت‌کوین بیشتر در صرافی Mt.Gox خرید و فروش می‌شد. بیت‌کوین پس از افزایشی تاریخی از ۲ دلار به ۳۲ دلار و رشدی ۱۵۰۰ درصدی، در تقریبا بیشتر روزهای ۶ ماه نخست سال ۲۰۱۱ یعنی تقریباً از اواسط زمستان ۱۳۸۹ تا اواسط تابستان ۱۳۹۰ قیمت بیت‌کوین به ۱۷.۵ دلار سقوط کرد و در اتفاقی نادر به دلیل هک‌شدن صرافی Mt.Gox قیمت بیت‌کوین به یک پنی! سقوط کرد که بزرگ‌ترین و تاریخی‌ترین سقوط بیت‌کوین با سقوط ۹۹.۹ درصدی ارزش خود بود!. با اینکه این معضل خیلی زود برطرف شد اما اثرات تخریبی خودش را گذاشت.

دومین سقوط؛ بیش از ۵۰ درصد به دلیل قوانین محدودیتی چین

دومین سقوط بیت‌کوین در آذر ماه ۱۳۹۲ (دسامبر ۲۰۱۳) رخ داد که البته سقوط شدیدی هم نبود اما نوسان به حساب می‌آمد و قیمت بیت‌کوین از دوازدهم آذر ماه ۱۳۹۲ (سوم دسامبر ۲۰۱۳) در حالی که قیمت آن به رکورد تاریخی هزار و ۱۵۱ دلار رسیده بود و موفق شده بود در عرض چند روز بیش از ۵۰۰ درصد رشد کند، در بیست و ششم آذر ماه سقوطی ۵۰ درصدی داشت و بیش از نصف قیمت ریزش کرد و دلیل آن هم وضع نخستین محدودیت‌های ارزهای دیجیتال در چین بود و چین بانک‌ها را از استفاده از ارزهای دیجیتال منع کرده بود.

بیت‌کوین در تمام طول سال ۱۳۹۳ (۲۰۱۴) در ریزش به سر می‌برد و تا دی ماه ۱۳۹۳ (ژانویه ۲۰۱۵)، در بازه زمانی یک سال پس از این سقوط، بیت‌کوین در حدود ۲۰۰ دلار، بالا و پایین می‌شد و بیش از دو سال طول کشید تا بیت‌کوین در دی ماه سال ۱۳۹۵ (ژانویه ۲۰۱۷) موفق شد به رکورد قیمتی خود برسد.

سومین سقوط؛ ۲۹ درصد

سومین سقوط بیت‌کوین در آذر ماه ۱۳۹۶ (دسامبر ۲۰۱۷) رخ داد و به یک‌باره با افزایشی تاریخی ۲۰ برابر شد و به رکورد تاریخی (در آن زمان) یعنی نزدیک به ۲۰ هزار دلار رسید که بالاترین قیمت آن یعنی ۱۹ هزار و ۴۹۷ دلار برای بیبست و چهارم آذر ماه ۱۳۹۶ (پانزدهم دسامبر ۲۰۱۷) بود اما فقط ۶ روز پس از آن با سقوطی ۲۹ درصدی به ۱۳ هزار و ۸۳۱ دلار رسید و ادامه یافت تا درنهایت در بازه زمانی ۶ ماه قیمتش در بازه ۶ هزار دلار تا ۱۰ هزار دلار در نوسان بود و در حالی که همه فکر می‌کردند که قیمت بیت کوین به ثبات رسیده است، در دسامبر ۲۰۱۸ برابر با آذر ماه ۱۳۹۷ به کمتر از ۳ هزار و ۳۰۰ دلار سقوط کرد.

به مرور در بازار کریپتو قیمت بیت‌کوین (همچنان هم همین شکل است) بر قیمت کل بازار تأثیر می‌گذاشت. در آن دوران فعالان بازار به بیت‌کوین طلای دیجیتال و به اتریوم نقره دیجیتال می‌گفتند و با سقوط مدت‌دار بیت‌کوین، بیشتر فعالان با فروش اتریوم و بیت‌کوین و برای خرید کوین های ریزتر، باعث ترکیدن حباب بازار ارزهای دیجیتال شدند.

چهارمین سقوط؛ ۳۷ درصد

چهارمین سقوط بیت‌کوین در بیستم اسفند ماه ۱۳۹۸ (دهم مارس ۲۰۲۰) رخ داد که دلیل آن مشخصاً پاندمی کرونا بود که موجب هجوم سرمایه‌گذاران برای نقد کردن سرمایه‌هایشان شد و در نهایت به سقوط بازار سهام ختم شد و قیمت بیت کوین از ۷ هزار و ۹۱۱ دلار به ۴ هزار و ۹۷۰ دلار سقوط و ریزشی ۳۷ درصدی را تجربه کرد.

اما دلایل مختلفی مانند چک‌های محرک بازار و همچنین تصمیمات فدرال رزرو آمریکا موجب زنده‌شدن مجدد اقتصاد در نتیجه بازگشت جریان پول به سمت بازار رمزارزها شد. این دلایل به علاوه دلایلی دیگر موجب رشد تاریخی قیمت بیت‌کوین به بیش از ۶۰ هزار دلار شد.

پنجمین سقوط؛ ۴۵ درصد

اما پنجمین سقوط بیت‌کوین در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ (می ۲۰۲۱) رخ داد، ظهور توکن‌های امور مالی غیرمتمرکز و همچنین تعداد زیادی از میم کوین‌ها موجب شدند تا در بیست و پنجم فروردین ماه سال ۱۴۰۰ (چهاردهم آوریل ۲۰۲۱) قیمت بیت‌کوین به رکورد تاریخی ۶۳ هزار و ۳۱۴ دلار برسد. اما در مدت چند روز تا اول خرداد ماه ۱۴۰۰ قیمت بیت‌کوین به ۳۴ هزار و ۷۰۰ دلار سقوط کرد که حاکی از ریزشی ۴۵ درصدی بود.

ششمین سقوط؛ ۲۰ درصد

ششمین سقوط بیت‌کوین در بهمن ماه ۱۴۰۰ (ژانویه ۲۰۲۲) رخ داد و بیت‌کوین همان‌طور که در ابتدای گزارش اشاره شد، در کمتر از دو شبانه‌روز از ۴۳ هزار و ۳۰۰ دلار به ۳۴ هزار و ۶۵۰ دلار رسید و نزدیک به ۲۰ درصد با افت قیمت مواجه شد. البته درنهایت به قیمت ۳۷ هزار دلار بازگشت تا کمی از میزان قابل توجه سقوط خود را جبران کند و البته بنابر عقیده کارشناسان مانند پنج سقوط قبلی ناامیدکننده نبود.

هفتمین سقوط؛ ریزشی تاریخی به زیر ۳۰ هزار دلار

اما روز سه‌شنبه بیستم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ (دهم می ۲۰۲۲) بیت‌کوین بالاخره در سقوطی تاریخی و البته در روندی ریزشی و بلندمدت از رقم تاریخی خود در خرداد ماه ۱۴۰۰ بیش از ۵۰ درصد افت کرد و درنهایت به زیر ۳۰ هزار دلار هم رسید؛ اما سؤال اینجاست که آیا امکان بازیابی برای قیمت بیت‌کوین وجود دارد؟ از منظر تاریخ پاسخ این پرسش قطعاً مثبت است و البته گمانه‌زنی‌های بسیار زیادی حول و حوش بیت کوین و این سقوط تاریخی مطرح می‌شود.

به هر حال امروز بیت‌کوین حتی به زیر ۳۰ هزار دلار هم رسید. بیت‌کوین اکنون در حال تثبیت است و ممکن است اصلاح شده و به سمت مقاومت ۳۲ هزار دلاری دلاری حرکت کند. قیمت بیت‌کوین اکنون زیر ۳۲ هزار دلار و میانگین متحرک ساده ۱۰۰ ساعته قرار دارد. بیت‌کوین شاید بتواند قیمت خود را اصلاح و به سمت بالاتر حرکت کند، ولی خرس‌ها (معامله‌گرانی که تمایل به کاهش قیمت‌ها دارند) ممکن است در نزدیکی مقاومت ۳۲ هزار دلاری دوباره اقدام به قروش کوین‌های خود کنند و فعالیت‌های خود را افزایش دهند.

کاهش ۱۰ درصدی قیمت بیت‌کوین

اما قیمت بیت‌کوین در یک روند نزولی عمده باقی ماند و به زیر سطح ۳۵ هزار دلار رسید. بیت‌کوین زیر سطوح حمایتی کلیدی ۳۳ هزار و ۵۰۰ دلار و ۳۲ هزار دلار معامله شد تا به سطوح پایین‌تری نیز سقوط کند. این ارز دیجیتال محبوب ولی زخم‌خورده پایین‌ترین قیمت چند هفته اخیر خود را در نزدیکی ۲۹ هزار و ۷۵۵ دلار تجربه کرد و اکنون در حال تثبیت وضعیت قیمت خودش است.

به هر حال برخی کارشناسان معتقدند که اگر بیت‌کوین نتواند از منطقه مقاومت ۳۲ هزار دلاری عبور کند، ممکن است با شرایط سخت‌تری هم مواجه شود. برخی از فعالان هم معتقدند که اکنون بهترین زمان و فرصتی تاریخی برای خرید بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال است که متأثر از قیمت بیت‌کوین با ریزش قیمتی مواجه شده‌اند و معتقدند که دیگر هیچ زمانی چنین قیمتی برای بیت‌کوین دیگر نخواهیم داشت و این قیمت پایین ارزهای دیجیتال دیگر به تاریخ خواهند پیوست. باید منتظر ماند و دید که گاوها، خرس‌ها، گرگ‌های بازار و حتی نهنگ‌های بازار چه نقشه‌هایی برای این بازار پرفراز و نشیب کشیده‌اند و آینده بیت‌کوین چه خواهد بود. زمان به‌زودی مشخص خواهد کرد.

گزارش از: مجتبی آزادیان

برچسب ها: بیتکوین بیت کوین رمزارز رمزارزها ارز دیجیتال کریپتوکارنسی
ارسال نظر
آخرین اخبار