۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
تعداد بازدید: ۳۳۴۱۴۴
نظام آموزشی فنی و حرفه‌ای به عنوان سیستمی که در دهه‌های اخیر وظیفه تدوین دوره‌های مهارت‌آموزی و سیاستگذاری در حوزه ارائه این آموزش‌ها به افراد مختلف مانند دانشجویان، سربازان، کارگران و در مجموع تربیت نیروی کار ماهر را بر عهده داشته است، به طور خاص در سال‌های اخیر به عنوان پایه برنامه‌ریزی حوزه‌های اشتغال و تولید در کشور‌های در حال توسعه و توسعه یافته قرار داشته است.
کد خبر: ۱۴۵۵

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، تاکید برنامه‌ریزی سازمان بین‌المللی کار (ILO) بر موضوع آموزش مهارت به افراد، قبل از ورود به بازار کار و همچنین تمرکز سیاست‌های اشتغالزا و مرتبط با تولید در کشورهای توسعه یافته طی سالهای گذشته منجر به شکل‌گیری «انقلاب مهارتی» در جهان شده است که یکی از پایه‌های اساسی اشتغال و تولید را در حوزه تربیت نیروی کار ماهر تعریف می‌کند.

 گفتنی است که نگاه و توجه ناکافی به آموزش‌های مهارتی و تدوین برنامه‌های کوتاه‌مدت و مقطعی آموزشی در کارگاه‌ها و یا در قالب آموزشگاه‌های آزاد، مسیری است که در دهه‌های اخیر در کشورمان در بخش آموزش‌های فنی طی شده است، اما در سالهای اخیر و با ایجاد زیرساخت‌های تفکری در خصوص اهمیت، جایگاه و نقش مهارت‌آموزی در مسائل اشتغال، تولید و بازار کار، راهگشای نگاه توسعه‌گرا به مقوله مهارت‌های فنی شده است.

سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، در قالب یکی از نهادهای زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر اساس وظایف تعریف شده قانونی در حوزه تدوین و ارائه دوره‌های آموزش فنی و مهارتی و همچنین تدوین استاندارهای مهارتی شغل‌های مختلف بر اساس نیاز روز بازار کار داخلی و جهانی، با ارائه سالانه آموزش‌های مهارتی به بیش از  یک میلیون و 200 هزار نفر نقش بسیار اثرگذاری در تربیت نیروی انسانی ماهر ایفا می‌کند.

اگر رویکرد آموزش محور در راستای تربیت نیروی انسانی در دولت، سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با ارائه آموزش را در قالب سیاست‌های کلی اشتغال با بخش آموزش گره بزنیم و ارتباط موفق و عملگرای سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به عنوان متولی اصلی مهارت آموزی را با نهادهای آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، مراکز پادگانی و کارگاه‌های تولید و خدماتی تعریف و برقرار کنیم، بدون تردید در بلندمدت خروجی مناسب و قابل توجهی در بخش نیروی انسانی ماهر، آماده ورود به بازار کار و تلاش در مسیر رونق تولید خواهند بود.

ارائه آموزش‌های فنی و مهارتی بازارگرا

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با وعده تحول در نظام آموزشی مهارتی در کشور و تاکید بر اینکه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای قطعا بازارگرا خواهد شد، گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای وارد ارتباط با اصناف، انجمن‌های صنفی کارفرمایی و.. شده که نیازمندیهای آنها را با آموزش نیروهای ماهر تامین کند.

عبدالملکی بر اساس آمار، بیش از ۸۰ تا ۸۵ درصد کسانی که بیکار هستند و یا اشتغال ناقص و کم در آمد غیر رسمی دارند را  از کسانی معرفی می‌کند که مهارت ندارند و تاکید می‌کند که اگر مسئله مهارت‌های فنی و مهارت‌های کسب و کار حل شود، بخش زیادی از بیکاران فعلی، شاغل خواهند شد.

وزیر کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در حال برقراری تعامل میان سازمان فنی و حرفه‌ای و دانشگاه‌ها هستیم، اظهار داشت: نتیجه کار این خواهد شد که دانشجویان همزمان با تحصیلات دانشگاهی، آموزش‌های مهارتی متناسب با رشته خود را از طریق سازمان فنی و حرفه‌ای بگذرانند و زمانی که تحصیلات دانشگاهی آن‌ها به پایان رسید بلافاصله جذب بازار کار شوند.

تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در مسیر تحول

یکی از مشکلاتی که همواره در حوزه ارائه مهارت آموزی و ایجاد اختلال در این روند اثرگذار بوده، بروکراسی اداری در دریافت مجوز تاسیس آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد است که البته با روی کار آمدن دولت جدید و بررسی مجلس در خصوص طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و تبعیت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از این شرایط، در حال حاضر صدور این مجوزها روند بسیار سریعتری از گذشته را طی می‌کند و شاید بتوان گفت که بخشی از تحول در حوزه آموزش‌های مهارتی به این مهم بازمی‌گردد.

"غلامحسین حسینی نیا" معاون وزیر و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در خصوص صدور مجوزهای آموزشگاه های فنی و حرفه‌ای آزاد می‌گوید: رصد صدور مجوزآموزشگاه های آزاد فنی و حرفه‌ای از تاریخ ابلاغ ظرف 3 روز، حاکی از رشد 45 برابری نسبت به سال گذشته است و از ۱۰ مهر سال جاری با ابلاغ صدور مجوز تاسیس آموزشگاه آزاد ظرف سه روز تا  امروز بیش از ۳۶۱ موافقتنامه اصولی برای متقاضیان صادر شده است و صدور مجوز در بازه تعیین شده  برای واجدین شرایط ادامه دارد.

احسان احمدی، روزنامه نگار

 

برچسب ها: تحول آموزش‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای تسهیل صدور مجوز کسب و کار
ارسال نظر
آخرین اخبار