۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵
تعداد بازدید: ۲۹۴۰۰۴
خطوط علت فراگیری ویروس‌ها و باکتری‌ها را در گفتگو با کارشناس سلامت بررسی کرد؛
متاسفانه طبق مشاهدات انجام‌شده، ویروسی همانند کووید به صورت هوشمند عمل و لحظه به لحظه جهش پیدا می‌کند مثلا زمانی که ویروس کووید از نوع آلفا و بتا معمول بود، ناگهان اعلام کردند ویروس دلتا افزایش پیدا کرده است.
کد خبر: ۲۰۵۱۱
نویسنده : محدثه عزیزی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ ویروس‌ها بعد از گونه دلتا تا ۱۵ برابر قدرت سرایت‌پذیری بیشتری پیدا کردند. اما علت این موضوع چیست؟ آیا جامعه انسانی در شکل‌گیری این پدیده نقش داشته است؟ چرا با وجود تلاش‌هایی که در زمینه واکسیناسیون انجام شده است هنوز این بیماری رو به افزایش است؟ پرسشی که بسیاری از مردم با آن روبه‌رو هستند. محمدرضا محبوب‌فر، کارشناس حوزه سلامت و بحران‌های محیطی در پاسخ به این ابهامات گفت‌و‌گویی با خبرنگار خطوط داشته است.

جهان در تسخیر ویروس‌ها

علت فراگیری ویروس‌ها به نقش قلدرها در بازار جهانی دارو و واکسن، تغییرات اقلیمی، سبک زندگی افراد و سلاح‌ها و جنگ‌افزارهای بیولوژیک مرتبط است.

محبوب‌فر می‌گوید: «چهار فرضیه در ایجاد این نوع از بیماری و ویروس‌ها نقش دارند. در فرضیه اول در بازار جهانی دارو و واکسن، نقش استراتژیک و سنگین قلدر‌ها را در تجارت بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های عفونی همانند کووید و آبله‌میمون، نمی‌توان نادیده گرفت. یعنی همزمان با شروع ویروس‌ها، این افراد واکسن‌های مختلفی را بین مردم عرضه می‌کنند و از این طریق در بازار جهانی پول‌های هنگفتی را بدست می‌آورند.»

او فرضیه دوم را مطرح کرد: «تغییرات اقلیمی همراه با تخریب محیط‌زیست باعث‌و‌بانی جهش و تغییر در ژنتیک ویروس‌ها و باکتری‌های مختلف است.»

کارشناس سلامت در خصوص فرضیه سوم ادامه داد: «فرضیه دیگر به سبک زندگی افراد و کاهش درجاتی از رفتار‌های بهداشتی میان مردم مربوط است. یعنی با متفاوت شدن سبک زندگی افراد و کم‌رنگ‌تر شدن رفتار‌های بهداشتی، ویروس‌ها قدرت و تمایل بیشتری نسبت به حملات جمعیت انسانی پیدا می‌کنند.»

به نگاه محبوب‌فر فرضیه آخر، سلاح‌ها و جنگ‌افزار‌های بیولوژیک هستند که کشور‌های مختلف برای پیشی گرفتن مسائل اقتصادی از یکدیگر تولید می‌کنند. این کشور‌ها ویروس‌ها و باکتری‌ها را به عنوان یک سلاح بیولوژیک به جان مردم می‌اندازند تا قدرت ملت و دولت‌ها کاهش پیدا کند و در این میان کشور‌هایی که تولیدکننده این ویروس‌ها هستند در رتبه‌های بالاتری قرار گیرند.

او معتقد است در آخر، راه‌های گریز از چنین بیماری‌هایی به مواد‌غذایی افراد بر می‌گردد. افراد باید به بحث تغذیه بیشتر توجه کنند. همچنین باید نسبت به قوی‌تر کردن بدن انسان اقداماتی صورت گیرد. لازم ذکر است دستورالعمل‌های بهداشت محیط، فردی و عمومی می‌تواند راه فرار و گریزی را در برابر ویروس‌ها و باکتری‌ها پیش روی افراد قرار دهد.

برچسب ها: ویروس کرونا ویروس
ارسال نظر
آخرین اخبار