۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴
تعداد بازدید: ۲۷۱۵۸۰
عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان در گفتگو با خطوط عنوان کرد:
در کشور ما یک فرهنگ استفاده از کالا‌های خارجی وجود دارد حتی بعضی اوقات با تبلیغات و موارد متعددی که توسط شرکت‌های داروی خارجی اتفاق می‌افتد، تمایل مردم به سمت به دارو‌های خارجی بیشتر می‌شود. اما سوال این جاست که چرا این اتفاق می‌افتد؟ فرق دارو‌های ایرانی با خارجی در چیست؟ آیا کشور ایران در این خصوص عملکرد خوبی ارائه داده است؟ «شهاب‌الدین جنیدی جعفری» عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان تهران در گفتگو با خطوط به تشریح این مسائل می‌پردازد:
کد خبر: ۲۰۹۲۸
نویسنده : محدثه عزیزی

قیمت یکی از معضلات حوزه صنعت دارو/هنوز دارو‌های ایرانی نسبت به مشابه خارجی قیمت‌ پایین‌تری دارند!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، جنیدی می‌گوید: «دارو‌های ایران با استاندارد‌های بین‌المللی هماهنگ هستند، طبق کتاب‌های رسمی داروسازی ساخته می‌شوند و بسیاری از آن‌ها با برند‌های خوب دنیا برابری می‌کنند، اما در مورد بسیاری از دارو‌ها باید کارآزمایی‌های بالینی صورت گیرد.»

بالا بودن قیمت دارو‌های خارجی به نسبت دارو‌های ایرانی / قیمت بالا و کیفیت پایین دارو‌های ایرانی

او ادامه می‌دهد: «طبق مقایسه‌ای که دانشجو‌های داروسازی در پایان‌نامه خود انجام داده‌اند، تفاوت‌های زیادی بین دارو‌های خارجی و ایرانی وجود دارد. بعضی از آن‌ها معادل برند‌های خوب تجاری دنیا هستند، ولی بعضی نیز فاصله بیشتری با برند‌های تجاری دارند.»

عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان تهران می‌گوید: «هماهنگی‌ها و تطابقی که ساخت و تهیه فراورده‌های ایرانی با کتب رسمی داروسازی دارد، طبیعتا قابلیت‌های افراد شاغل و توانمندی صنایع داروسازی را نشان می‌دهد که  طی ۴۲ سال گذشته توانستند این صنعت را از شرایط بسیار محدود به شرایط نسبتا مناسبی برسانند.»

عملکرد صنایع داروسازی کشور نسبت به گذشته رو به بهتر‌شدن رفته است. همچنین توانسته‌اند نیازهای دارویی کشور را برآورده کنند.

جنیدی ادامه می‌دهد: «در رابطه با تفاوت قیمت دارو‌های خارجی و ایرانی علیرغم این‌که با طرح دارویار درصدی افزایش قیمت دارو‌های ایرانی وجود دارد، هنوز دارو‌های ایرانی به نسبت دارو‌های مشابه خارجی قیمت‌های پایین‌تری دارند و خود همین موضوع یکی از مسائلی است که حوزه صنعت دارو با آن دست به گریبان است، چون کیفیت دارو‌های داخلی با قیمت‌گذاری آن‌ها در تضاد هستند.»

او معتقد است، عملکرد صنایع داروسازی در طی ادوار گذشته بسیار مناسب بوده و سعی کرده‌اند با قابلیت‌های داروسازان خلاق و کوشا در هر زمانی و با هر شرایط اقتصادی که در کشور وجود دارد، نیاز‌های دارویی کشور را برآورده کنند.

بالا بودن قیمت دارو‌های خارجی به نسبت دارو‌های ایرانی / قیمت بالا و کیفیت پایین دارو‌های ایرانی

نقش دولت

عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان تهران می‌گوید: «دولت می‌تواند در چرخه تامین دارو‌ها از تولید‌کننده‌ها و وارد‌کننده‌ها، صنایع داروسازی، شرکت‌های پخش و داروخانه‌ها حمایت‌های مختلفی در زمینه مشکلاتشان داشته باشد.»

جنیدی در پایان ادامه می‌دهد: «در حال حاضر باید جریان نقدینگی از شرکت‌های بیمه به داروخانه‌ها، از داروخانه به شرکت‌های پخش و از شرکت‌های پخش به تولید‌کننده‌ها با روند و زمان مشخصی انجام شود تا جریان تامین نقدینگی برای تمام حوزه‌های دارو و داروسازی مهیا باشد تا کمبودی اتفاق نیفتد.»

برچسب ها: داروهای وارداتی تولید دارو گرانی دارو انجمن داروسازان ایران
ارسال نظر
آخرین اخبار