۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱
تعداد بازدید: ۹۶۵۴۶
گروهی از محققان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در قالب طرح شهید احمدی روشن بنیاد ملی نخبگان، سامانه‌ای را برای شناسایی دقیق خطا در کابل‌های زیرزمینی پیاده‌سازی کردند.
کد خبر: ۲۹۲۳۳

شناسایی دقیق خطا در کابل‌های زیرزمینی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، کوروش خلج منفرد؛ یکی از محققان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، اظهار کرد: ما سامانه عیب‌یاب کابل‌های زیرزمینی با نام "کاشف" را ساخته‌ایم که برای تشخیص خطا‌های سخت در کابل‌های زیرزمینی و موقعیت‌یابی آنها، طراحی و ساخته شده است.

وی ادامه داد: این سامانه در صنایع مختلف همچون فولادی، پتروشیمی کاربرد دارد همچنین در شرکت توزیع و بخشی از شبکه برق که به صورت کابل‌های زیرزمینی هستند و زمانی که خطا در آن‌ها رخ می‌دهد، پیدا کردن محل دقیق خطا برای رفع عیب کابل بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: در صورت عدم موفقیت در عیب‌یابی باید مساحت بسیار زیادی را حفر کنند که هم هزینه بسیار زیادی دارد و هم گاهی اوقات امکان‌پذیر نیست. این سامانه باتوجه به نیاز صنعت، قابلیت این را دارد که بتواند خطای سخت یعنی آسیب‌دیدگی کامل کابل‌ها را شناسایی کند. یک سامانه مکملی نیز طراحی شده است که پالسی را منتشر می‌کند و با حرکت رفت و برگشتی و اندازه‌گیری زمانی محل دقیق را تشخیص می‌شود.

این محقق پارک علم و فناوری دانشگاه تهران گفت: طرح اولیه سامانه "کاشف" در قالب طرح شهید احمدی روشن بنیاد ملی نخبگان بود که زیرنظر یکی از اساتید خوب در سال ۱۴۰۰ پیگیری شد.

وی گفت: علاوه بر آن، ما سامانه مکمل دیگری را طراحی کردیم که مکمل سامانه عیب‌یاب است و برای شناسایی خطا‌های نرم با امپدانس بالا کاربرد دارد؛ ممکن است پیدا کردن محل خطا‌های نرم در سامانه خطایاب ولتاژ پایین میسر نباشد، اما این سامانه قادر به شناسایی این عیوب است به گونه‌ای که این سامانه، پالسی با دامنه بالا را اعمال می‌کند و محل خطا را تشخیص می‌شود.

وی تصریح کرد: این دو سامانه با همدیگر به کار گرفته می‌شود و در صورتی که خطا نرم و با امپدانس بالا باشد و محل خطا مقاومت بالایی داشته باشد تشخیص آن با سامانه ولتاژ سخت می‌شود و از سامانه دوم استفاده می‌شود.

پایان پیام/ تسنیم

برچسب ها: محققان ایرانی دانشگاه تهران پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نوآوری
ارسال نظر
آخرین اخبار