۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹
تعداد بازدید: ۶۲۱۳۰
یک محقق ایرانی با کمک همتایان خود نخستین پارچه هوشمند با قابلیت تغییر شکل و رنگ را در واکنش به دو محرک گرما و برق ابداع کرد.
کد خبر: ۳۰۰۱۹

ابداع پارچه هوشمندی که تغییر رنگ می‌دهد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، مواد پاسخگو به محرک‌ها (SRM) نسبت به وجود یا تغییرات در محرک‌هایی مانند نور، دما، میدان‌های مغناطیسی یا الکتریسیته واکنش نشان می‌دهند. قرار گرفتن این مواد در معرض محرک‌ها سبب می‌شود شکل، ترکیب مولکولی یا ویژگی‌های مکانیکی آن‌ها تغییر کند.

تا به کنون محققان روی واکنش SRM‌ها به یک شیوه خاص یعنی تغییر شکل یا رنگ متمرکز بوده اند، اما محققان دانشگاه واترلو برای نخستین بار پارچه هوشمندی ابداع کرده اند که در واکنش به چند محرک شکل و رنگ آن تغییر می‌دهد.

در هم تنیدگی پارچه هوشمند باعث قدرت آن شده و در عین حال انعطاف پذیری و نرمی آن مانند پارچه‌های معمولی است.

محققان با استفاده از یک سشوار پارچه را گرم کردند و متوجه شدند با افزایش دما از ۲۰ به ۶۰ درجه سانتیگراد، رنگ آن به طور یکپارچه از بنفش به آبی تغییر کرد. هنگامی که گرما از معادله حذف شد رنگ پارچه به حالت اولیه بازگشت.

هنگامی که پارچه با استفاده از برق داغ شد همان تغییر رنگ و شکل ایجاد شد و با قطع برق به حالت اولیه بازگشت. محققان می‌توانستند به طور گزینشی با استفاده از الکتریسیته در قسمت خاصی از پارچه آن را فعال کنند.

علاوه بر آن پارچه با ولتاژ اندک (۵ ولت در ۲۰ ثانیه) فعال شد. هرچه ولتاژ به کارگرفته شده پایین‌تر باشد، پارچه را می‌توان در دستگاه‌های کوچک‌تر قابل حمل مانند ابزار‌های پزشکی و حسگر‌های محیطی به کار برد.

میلاد کامکار یکی از مولفان این پژوهش گفت: این پارچه به عنوان یک ماده پوشیدنی پتانسیل‌های بیشماری در حوزه هوش مصنوعی، رباتیک و بازی‌های رایانشی و تجربیات واقعیت مجازی دارد.

پایان پیام/ باشگاه خبرنگاران جوان
برچسب ها: فناوری فناوری نوین محقق ایرانی
ارسال نظر
آخرین اخبار