۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵
تعداد بازدید: ۱۰۴۷۹۹۹
سید رضا فاطمی‌امین پس از حدود ۲۰ ماه از آغاز به کار دولت سیزدهم بالاخره پس از فراز و نشیب‌های بسیار و طرح مشکلات متنوع در محورهای مختلف عملکردی وزارت صمت از سوی نمایندگان، صنعتگران، شرکت‌های معدنی و قاطبه مردم با رای عدم اعتماد نمایندگان مجلس از این وزارت رخت بر بست!
کد خبر: ۳۰۵۷۵

انتظاری که از سکاندار جدید وزارت صمت می‌رود؛ پاشنه آشیل‌های وزیر قبلی در انتصابات را بررسی نماید!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، اکنون، همگان در انتظار معرفی فرد جدید برای فرماندهی عرصه صنعت، معدن و تجارت کشور هستند و ضرورت حکم می‌کند برای وزارتخانه‌ای در ابعاد صمت که ارتباط مستقیمی با سفره و معیشت ۸۵ میلیون ایرانی دارد، رئیس‌جمهور محترم در اسرع وقت نسبت به معرفی فردی با تعهد، تخصص، تحصیلات و شاخص‌های مدیریتی بالا اقدام نماید ولی قاعدتاً مدتی هر چند کوتاه، وزارت صمت توسط سرپرست اداره خواهد شد که در همین ارتباط، سید مهدی نیازی قائم مقام وزیر در امور بازرگانی توسط رئیس‌جمهور به عنوان سرپرست منصوب شده است.

هشدار؛ مدت سرپرستی وزارت صمت، فرصتی برای متخلفین شرکت‌های عظیم صنعتی و معدنی برای از بین بردن اسناد تخلفات!


اما همین مدت کوتاه سرپرستی، می‌تواند فرصتی باشد برای متخلفین و مفسدین در شرکت‌های عظیم صنعتی و معدنی تا در این مجال، اسناد مربوط به فساد را که بخش مهمی از دلایل استیضاح وزیر قبلی را شامل می‌شدند از بین برده و خود را مبرا از هرگونه فساد و تخلف در چشم وزیر بعدی جای دهند.


اسناد واضح انواع تخلفات؛ از اخلال در نظام پولی و ارزی تا واگذاری‌ پرابهام پروژه‌ها

شرکت ملی صنایع مس ایران یکی از شرکت‌های پرحاشیه در یکسال گذشته بوده که اسناد واضحی از انواع تخلفات، قانون‌گریزی، اخلال در نظام پولی و ارزی، واگذاری‌ پرابهام پروژه‌ها و …. بارها توسط رسانه‌ها منعکس شده ولی متاسفانه تا امروز، اراده‌ای برای برخورد با متخلفین وجود نداشته است.
مدیرعامل مس از ابتدای سال ۱۴۰۱ پس از ورود شبهه‌دارش به مس، به همراه تیمی از افراد بی‌تجربه، ناآگاه و فاقد کمترین تخصص معدنی، بلایی بر سر این صنعت مهم، استراتژیک و ریشه‌دار آورده است که تبعات ویرانگر مدیریت سیاسی، رانتی و سرشار از خطای وی تا سال‌ها گریبانگیر صنعت و اقتصاد این مرز و بوم خواهد بود.

سرپرست جدید وزارت صمت در اولین اقدام به بررسی ابعاد مختلف و سپس برچیدن این طرح نماید

بسیاری از این تخلفات در پوشش یک طرح توسعه موهوم و رویایی به نام طرح غدیر و تاسیس شرکتی بزرگتر از شرکت مس به نام شرکت متمم به وقوع پیوسته که ضرورت دارد سرپرست جدید وزارت، در اولین اقدام نسبت به بررسی ابعاد مختلف و سپس برچیدن این طرح اقدام نماید.
نداشتن صلاحیت از طرف نهادهای نظارتی، دوشغله بودن و استخدام تمام وقت در مس ایران و پیام نور استان تهران، شائبه‌ها در مورد مدرک تحصیلی دکتری و موارد دیگری نیز در پرونده قطور تخلفات علی رستمی وجود دارد.

تبدیل بزرگترین بنگاه اقتصادی شمال غرب کشور به ویرانه!
در حدود ۸ ماه پیش، معبود عباس‌زاده، شخصی که حتی یک روز سابقه معدنی نداشت و با رستمی از شستا آمده بود، توسط وی به مدیریت بزرگترین بنگاه اقتصادی شمالغرب کشور یعنی مجتمع مس سونگون منصوب شد و با تغییرات مدیریتی فاجعه‌بار، عقد قراردادها و خریدهای شبهه‌دار و غیرقانونی، این مجموعه را به یک ویرانه تبدیل نمود.
خاتمه زودهنگام قرارداد عظیم فاز ۳ تغلیظ سونگون و واگذاری به کانی‌مس، خرید غیرقانونی توربوژنراتور گازی، عزل مدیران کارآمد و انتصاب‌ افراد حاشیه‌دار، اقدام به افتتاح پروژه ناقص هیپ‌لیچینگ سونگون و …. از اهم تخلفات این فرد می‌باشد.

مثنوی هفتاد من کاغذ
علی رستمی و معبود عباس‌زاده علاوه بر شرکت مس ایران و بخصوص سونگون، شرکت‌های زیرمجموعه را نیز با مشکلات عدیده مواجه نمودند که نمونه بارز آن، انتصاب افراد حاشیه‌دار در راس شرکت کانی‌مس وابسته به صندوق بازنشستگی و اجرای برنامه‌های از پیش طرح‌شده، در این شرکت و توسط همین افراد بود.
معضلات موجود در بدنه مس و شرکت‌های وابسته، مصداق واقعی «مثنوی هفتاد من کاغذ» است و ذکر آنها در این مجال ممکن نیست ولی همین بس که این شرکت در عمر پنجاه ساله خود چنین شرایط بحرانی و مخربی را تجربه نکرده بود. لذا از سکاندار جدید وزارت صمت انتظار می‌رود در بدو ورود به این عرصه، مشکلات موجود در شرکت مس را که یکی از پاشنه آشیل‌های وزیر قبلی بود را بررسی و نسبت به انتصاب فردی آگاه، توانمند، باتجربه و آشنا به مس و معدن اقدام نماید.

برچسب ها: وزارت صمت #وزارت صنعت، معدن و تجارت تخلفات رانت فساد فساد اقتصادی فاطمی امین
ارسال نظر
ح ف
۰۸:۲۶ - ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام
آنچه شبهناک تر است وجود افراد در سمت‌ها با توجه به هزینه های پرداختی در انتخابات هستند.
بنابراین منتخبان خوب می دانند که مردم هزینه چه چیزی را داده اند!
آخرین اخبار