۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶
تعداد بازدید: ۲۶۲۶۸۶
عضو هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس بوشهر گفت: سی باس آسیایی گونه محبوبی است که سرعت رشد و بازارپسندی بسیار خوبی دارد و به همین دلیل گونه بسیار مناسبی برای پرورش در قفس و استخر‌های خاکی آب شور است. مشکلی که تولید لارو ماهی آب دریایی داشته و دارد میزان بازماندگی پایین و نبود دانش فنی در کشور بوده است.
کد خبر: ۳۵۲۶۳

سیاست‌های کلان کشور حرکت به سمت آبزی‌پروری در آب‌های شور است/ بخش خصوصی پای کار بیاید

ماهی سی باس آسیایی، گونه مناسبی برای پرورش در قفس/ با چند سرمایه‌گذار خوب در حال رایزنی هستیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، وحید مرشدی، عضو هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس بوشهر و مشاور و مجری تولید لارو ماهی سی باس جهاد دانشگاهی در گفتگو با خبرنگار خطوط مطرح کرد: ما شاهد تغییرات اقلیم و خشکسالی در تمام کشورهای جهان از جمله ایران هستیم و سیاست‌های کلان کشور به سمت آبزی‌پروری در آب‌های شور در حال حرکت است. جهاد دانشگاهی تصمیم گرفته است که وارد این حوزه شود و دانش فنی تکثیر و تولید لارو یکی از این گونه‌ها که سی باس آسیایی است را هم راستا با سایر بخش‌های کشور به عهده می‌گیرد.

ماهی سی باس آسیایی، گونه مناسبی برای پرورش در قفس/ با چند سرمایه‌گذار خوب در حال رایزنی هستیم

مشکلی که تولید لارو مایع آب دریایی داشته و دارد میزان بازماندگی پایین و نبود دانش فنی در کشور بوده است به طوری که یک شرکتی در کشور خودمان تولید کننده این نوع ماهی بوده، بعد از یک مدت احساس نیاز بیشتری در این حوزه پیدا می‌کند. جذاب کردن این پکیج برای تولیدکنندگان بسیار مهم است.

مرشدی گفت: سی باس آسیایی گونه محبوبی است که سرعت رشد و بازارپسندی بسیار خوبی دارد به همین دلیل گونه بسیار مناسبی برای پرورش در قفس و استخرهای خاکی آب شور است. مشکلی که تولید لارو مایع آب دریایی داشته و دارد میزان بازماندگی پایین و نبود دانش فنی در کشور بوده است به طوری که یک شرکت در کشور خودمان تولید کننده این نوع ماهی بوده، بعد از یک مدت احساس نیاز بیشتری در این حوزه پیدا می‌کند. جذاب کردن این پکیج برای تولیدکنندگان بسیار مهم است.

وی افزود: تا موقعی که دانش فنی این گونه در کشور نیست، ریسک ورود به این بخش بسیار بیشتر می‌شود. در حال حاضر کاری که ما انجام داده‌ایم این بوده که دانش را به دست بیاوریم تا سرمایه‌گذار بیاید و ببیند و امیدوار شود، در کل کاری که ما انجام دادیم این بوده که امید را در دل آن سرمایه‌گذار ایجاد کنیم. صاحب دانش گونه  سی باس آسیایی کشورهای آسیایی شرق همانند تایلند، هند و مالزی بودند مهم‌ترینشان کشور استرالیاست که یکی از تولیدکنندگان بسیار بزرگ ماهی سی باس است.. واردات کشور خودمان هم تا اکنون از استرالیا بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس بوشهر مطرح کرد: با توجه به اینکه میزان بازماندگی این گونه پایین است، این پکیج را برای اسپانسر سرمایه‌گذار جذاب نمی‌کند که پولش را در این حیطه با میزان بازماندگی کمتر از استاندارد جهانی که در ایران زیر ۵ درصد و در جهان تقریباً ۱۵ تا ۲۰ درصد است، قرار دهد. تا این میزان بخواهد به استانداردهای جهانی برسد، به حمایت‌های داخلی نیاز دارد تا بتواند اسپانسر را بیشتر جذب کند. ما در این راستا برای ادامه پروژه توانستیم چند تا از شرکت‌های فعال در زمینه پرورش ماهی در قفس را جذب کنیم. یک سری مشاوره و رایزنی‌ها انجام گرفته تا این‌ افراد بیایند و تولید انبوه این کار را حمایت مالی کنند و در کنارش ما هم بتوانیم با تحقیقات و دانش روزمان میزان بازماندگی را بالا ببریم.

ماهی سی باس آسیایی، گونه مناسبی برای پرورش در قفس/ با چند سرمایه‌گذار خوب در حال رایزنی هستیم

حمایتی که تا هم اکنون صورت گرفته حمایت دولتی بوده اما از این مرحله به بعد باور بر این است که برای توسعه کار باید خود بخش خصوصی پای کار بیاید و پولش را بگذارد تا بتوان از این نوع گونه بهره‌ای گرفت. 

مرشدی گفت: حمایتی که تاکنون صورت گرفته دولتی بوده، اما از این مرحله به بعد باور بر این است که برای توسعه کار باید خود بخش خصوصی پای کار بیاید و پولش را بگذارد تا بتوان از این گونه بهره‌ای گرفت. اگر قرار باشد به سبک دهه‌های گذشته فقط دولت سرمایه بگذارد و بخش خصوصی خود را کنار بکشد که کار پیش نمی‌رود. باید بخش خصوصی از ابتدای انبوه شدن بعد از تولید دانش فنی پای کار بیاید تا بتوانند آن کار را بالغ کنند. جهاد دانشگاهی در این راستا با چند سرمایه‌گذار خوب در حال رایزنی است تا بتوانیم ادامه کار را با این دوستان پیش ببریم.

مشاور و مجری تولید لارو ماهی سی باس جهاد دانشگاهی بیان کرد: لارو ماهی‌های سی باس و سایر ماهی‌های دریایی وارد می‌شود بنابراین اگر بتوانیم با تولید همین گونه در همین فاز، جلوی خروج ارزی که برای خرید لازم است را بگیریم، خودش یک قدم بزرگی است. با توجه به اینکه کشورهای حاشیه خلیج فارس هم در این یک دهه اخیر به بخش ماهی‌های دریایی ورود کردند و با توجه به پتانسیلی که کشور دارد، خلیج فارس و دریای عمان بسیار بستر مناسبی برای پرورش ماهی‌های دریایی در قفس هستند. البته کشورهای عربی هم همراستا با ما این راه را می‌روند. شاید در آینده بتوان با سهولت بیشتر امکان صادرات این لارو را به کشورهای دیگر داشته باشیم. هرگونه لارو دانه‌ای ۲۵ هزار تومان به آبزی‌پرور فروخته می‌شود. شما مطمئن باشید که حداقل ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان فقط قیمت خرید است حالا حساب کنیم در ماه ۷ تا ۱۰ میلیون قطعه دارد وارد می‌شود و به هیچ وجه هم پاسخگویی نیاز نیست.

برچسب ها: پرورش ماهی در قفس ماهی بخش خصوصی
ارسال نظر
آخرین اخبار