۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸
تعداد بازدید: ۳۱۴۸۲۹
کاظمی‌پور مطرح کرد: شاید در ۱۵ سال آینده افزایش جمعیت داشته باشیم، اما با کاهش جمعیت جوان و افزایش جمعیت سالخورده قطعاً روبه‌رو خواهیم بود.
کد خبر: ۳۵۶۱۱

 

رشد صفر جمعیت ایران در ۲۰ سال آینده/ خانواده‌ها اعتمادخاطر داشته باشنداقدام به فرزندآوری می‌کنند

 

عدم امنیت اقتصادی علل کاهش باروری/ سیاست‌های جمعیتی یک روزه جواب نخواهد داد و باید دراز مدت باشد

دکتر شهلا کاظمی‌پور، جمعیت شناس در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، بیان کرد: کشور ایران همیشه رشد جمعیت داشته و با آن روبه‌رو بوده است این رشد جمعیت همچنان هم ادامه دارد اما مسئله این است که باروری در ایران کاهش پیدا کرده. اوایل انقلاب میانگین فرزندان زنان ۶/۷ فرزند بوده و در حال حاضر این عدد به ۱/۶ تبدیل شده است. این مقدار تعداد فرزندان جوانی جمعیت را کم می‌کند یعنی تعداد سالمندان در آینده زیاد می‌شود این روند اگر ادامه پیدا کند، با وضعیت بدی مواجه خواهیم شد.

بیشتر بخوانید: علل کاهش چشمگیر میزان ثبت ازدواج و افزایش طلاق/چرا طلاق تابو اجتماعی گذشته را برای خانواده‌ها ندارد؟

وقتی کاهش باروری ادامه داشته باشد و از آن طرف جمعیت سالخورده و مرگ و میر افزایش یابد، تقریباً ۲۰ سال آینده رشد جمعیت ایران به صفر خواهد رسید و منفی خواهد شد.

کاظمی‌پور گفت: وقتی کاهش باروری ادامه داشته باشد و از آن طرف جمعیت سالخورده و مرگ و میر افزایش یابد، تقریباً ۲۰ سال آینده رشد جمعیت ایران به صفر خواهد رسید و منفی خواهد شد. شاید در ۱۵ سال آینده افزایش جمعیت داشته باشیم اما با کاهش جمعیت جوان و افزایش جمعیت سالخورده قطعاً روبه‌رو خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: دولت و مجلس سهم بسیار اندک در واقع نمایشی را به برخی خانم‌ها داده‌اند!/مگر زن صغیر است؟

وی به علل کاهش باروری اشاره و مطرح کرد: علل کاهش باروری مسائل مختلفی است. یکی اینکه دختر و پسران جوان هم دیر اقدام به ازدواج و هم دیر اقدام به فرزندآوری می‌کنند و آن طرف هم به یک یا حداکثر دو بچه بسنده می‌کنند. این پدیده فقط منحصر به ایران نیست شاید این موضوع ۱۰۰ سال قبل در اروپای غربی شروع شد. تمام کشورهایی که در مسیر توسعه حرکت کردند یکی از پیامدهای توسعه‌شان کاهش باروری بوده است. در گذشته به خصوص در جامعه روستایی فرزندان در اصل بازوی کار بودند به همین دلیل تعداد فرزندآوری بالا بود اما در حال حاضر حتی در روستاها هم تکنولوژی به خدمت آمده است این مسائل به نظر من عمدتاً ناشی از شاخص‌های توسعه است. البته عوامل دیگری همانند تورم، مشکلات اقتصادی، عدم امنیت اقتصادی و عدم امنیت اجتماعی نگرانی‌هایی است که خانواده‌ها دارند.

جامعه شناس

خانواده‌ها اگر اعتماد خاطر داشته باشند که با یک از خواب بیدار شدن قیمت‌ها گران نخواهد شد، برای پوشک، شیرخشک، مسکن و مدرسه فرزند خود مشکلی ندارند قطعا اقدام به فرزندآوری می‌کنند. 

 خانواده‌ها اگر اعتماد خاطر داشته باشند که با یک از خواب بیدار شدن قیمت‌ها گران نخواهد شد، قطعا اقدام به فرزندآوری می‌کنند

کاظمی‌پور خاطرنشان کرد: برخی خانواده‌ها حتی برای پوشک و شیر خشک فرزند خود درگیر مشکلاتی هستند، افراد اگر اعتماد خاطر داشته باشند که با یک از خواب بیدار شدن قیمت‌ها گران نخواهد شد، برای پوشک، شیرخشک، مسکن و مدرسه فرزند خود مشکلی ندارند قطعا اقدام به فرزندآوری می‌کنند. 

این جمیعت شناس متذکر شد: برای این مسئله نمی‌توان خیلی راحت یک نسخه پیچید و اجرا کرد. کشور ما سیاست‌های متعددی همانند سیاست جوانی جمعیت تدوین و تصویب کرده و به مرحله اجرا رسیده اگر خوب اجرا شود این مشکل هم حل خواهد شد البته اگر مشکلات تورم، عدم امنیت اقتصادی و اجتماعی را بخواهیم برنامه‌ریزی کنیم و از بین ببریم قطعاً پاسخگو خواهد بود. سیاست‌های جمعیتی یک روزه جواب نخواهد داد و باید دراز مدت باشد.

برچسب ها: جمعیت رشد جمعیت فرزندآوری باروری سیاست‌های تشویقی برای فرزندآوری
ارسال نظر
آخرین اخبار