۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۳
تعداد بازدید: ۱۸۷۹۹۶
رویدادهای مهم ورزشی 14 آذر را ملاحظه کنید، روزی که دکتر متشخص فوتبال برزیل درگذشت و بانوی موفق دوومیدانی ایران متولد شد.
کد خبر: ۳۷۲۳

یادی از دکتر نامدار فوتبال برزیل/ نگاهی به عملکرد بانوی موفق دوومیدانی ایران

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، روزنگار 14 آذر سال 1400 به شرح زیر است: 

طلوع

امروز تولد مریم طوسی دونده ایرانی است. بانویی که توانسته برای ایران رکوردزنی کند و مدال‌های رنگانگی را برای کشورمان به ارمغان بیاورد. طوسی توانسته در ماده 400×4 در مسابقات داخل سالن تهران و در سال 2010 به مدال برنز نائل آید و در سال 2012 در مسابقات بزرگ آسیا در تایلند صاحب گردن‌آویز نقره شود.

وی به سال 2012 در مسابقات داخل سالن آسیا که در چین انجام شد در 400 متر مدال طلا گرفت و در 2014 هانگژو این افتخار را تکرار کرد. طوسی در مسابقات 2014 دوحه به همراه یارانش در ماده 400×4 نقره گرفته و در کشورهای ایران، قزاقستان، تایلند و چین در ماده‌های مختلف رکورددار زنان ایران شده است.

یادی از دکتر نامدار فوتبال برزیل/ نگاهی به عملکرد بانوی موفق دوومیدانی ایران

رویداد

در وقایع و اتفاق‌های 14 آذر می‌توان به دو رویداد فوتبالی اشاره کرد:

1- تیم ملی فوتبال ایران در بازی‌های آسیایی 1960 هندوستان موفق شد رژیم صهیونیستی (اسرائیل) را 3 بر صفر مغلوب سازد و انتقام شکست 4 بر صفر قبلی را بگیرد. در این دیدار شادروان عباس حجری بازیکن شوت‌زن ایران دبل کرد و نشان داد که هت‌تریکش مقابل کره‌جنوبی بی‌دلیل نبوده است.

2- در تاریخ چهاردهم آذر 1388 تیم سپاهان در اصفهان استقلال تهران را 2 بر صفر مغلوب کرد. برای زردپوشان عماد رضا مهاجم عراقی در دقیقه 45 و سیدهادی عقیلی از روی نقطه پنالتی در دقیقه 63 گلزنی کردند. مربیگری سپاهان را امیر قلعه‌نویی و مربیگری استقلال را صمد مرفاوی برعهده داشتند.

غروب

امروز روز مرگ دکتر سوکراتس است. هافبک مهاجم بلندبالای تیم ملی برزیل که در 25 سالگی و حین فوتبال مدرک طبابت گرفت و نامی نیکو از خود به جای گذاشت. باشگاه اول دکتر، بوتافوگو بود و بعد از آن کورینتیانس، که بهترین دوران فوتبال خود را در آن گذراند و طی 297 بازی 172 گل برای این تیم زد و همین نمایش باعث شد باشگاه ایتالیایی فیورنتینا با او قرارداد دوساله ببندد.

سوکراتس بعد به فلامینگو و سپس به سانتوز رفت و افتخارهایی برای این دو تیم آفرید. او برای تیم ملی کشورش 63 بازی انجام داده و 25 گل زده است. در جام‌های جهانی 1982 اسپانیا و 1986 مکزیک هم حضور داشته که نتوانسته با تیم ملی برزیل صاحب جام و مقام شود.

دکتر سوکراتس فوتبالیست محبوب برزیلی‌ها خیلی زود کفش‌ها را آویخت و متأسفانه گرفتار الکل شد تا اینکه به سال 2011 در سائوپائولو به دلیل مسمومیت شدید غذایی درگذشت.

ارسال نظر
آخرین اخبار