۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۲
تعداد بازدید: ۱۱۱۶۲۸
رویدادهای مهم ورزشی 17 آذر را ملاحظه کنید، در این روز قهرمان نامدار وزنه‌برداری ایران پا به عرصه گیتی نهاد و تیم ملی کشتی آزاد دست به افتخارآفرینی زد.
کد خبر: ۴۰۶۵

زادروز قهرمان نامدار وزنه‌برداری ایران/ یادی از افتخارآفرینی تیم ملی کشتی آزاد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، روزنگار 17 آذر سال 1400 به شرح زیر است: 

طلوع

امروز مصادف است با زادروز بهداد سلیمی وزنه‌بردار پرافتخار ایرانی که در قائمشهرمتولد شده و به دفعات و در سال‌های طولانی ورزش دوستان ایرانی را مفتخر و شادمان کرده است. سلیمی که در فوق سنگین وزنه می‌زد توانست 9 مدال طلا، یک نقره و یک برنز از مسابقات مختلف بین‌المللی برای کشورمان به ارمغان بیاورد.

او توانست در المپیک تابستانی لندن مدال طلا را از آن خود کند و در المپیک ریو در حرکت یک ضرب با بالا بردن وزنه 216 کیلو گرمی صاحب رکورد جهانی شود. آخرین حضورسلیمی روی تخته وزنه‌برداری به سال 2018 بر می‌گردد که در بازی‌های آسیایی جاکارتا توانست صاحب مدال طلا شود و سپس از دنیای وزنه‌برداری خداحافظی کرد.

رویداد

65 سال قبل تیم کشتی آزاد ایران در المپیک 1965 ملبورن پس از کشورهای شوروی سابق و ترکیه به مقام سوم جهان نائل آمد. در این سال تیم ایران در کشتی فرنگی نماینده نداشت و ترکیه به دلیل حضور فرنگی کارهایش مقام دوم مجموع مدال‌های کشتی را از آن خود کرد.

مرحوم محمدعلی خجسته‌پور در وزن 52 کیلو گرم و زنده‌یاد مهدی یعقوبی در 57 کیلوگرم صیاد مدال نقره بودند. امامعلی حبیبی در وزن 67 کیلوگرم و جهان‌پهلوان تختی در 87 کیلوگرم برنده مدال طلا شدند. در این المپیک امامعلی حبیبی با مغلوب کردن کاساهارای ژاپنی و شادروان غلامرضا تختی با شکست کولایف نماینده شوروی گردن‌آویز طلا را بر سینه زدند.

غروب

6 سال پیش در چنین روزهایی شادروان کامبیز درفشی جوان، قهرمان تنیس ایران چهره در نقاب خاک کشید. کامبیز فرزند جواد درفشی جوان پدر تنیس ایران بود که دو سال قبل از فرزند به دیار باقی شتافته بود.

درفشی جوان تنیس را از 16 سالگی آغاز کرد و در 19 سالگی عضو تیم ملی ایران شد. وی افتخارات زیادی را اکتساب کرده که می‌توان به مدال نقره بازی‌های آسیایی به همراه علی مدنی اشاره کرد. ضمن اینکه توانسته همراه با منصور بهرامی مدال طلای دو نفره مسابقات قهرمانی آسیا را به دست آورد که این افتخار تاکنون تکرار نشده و بزرگترین افتخار تنیس ایران در عرصه ملی است.

کامبیز در سال 1394 پس از سال‌ها مبارزه با بیماری، در تهران و در انزوا درگذشت.

زادروز قهرمان نامدار وزنه‌برداری ایران/ یادی از افتخارآفرینی تیم ملی کشتی آزاد

ارسال نظر
آخرین اخبار