۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۵
تعداد بازدید: ۳۰۲۵۲
رویدادهای مهم ورزشی ۲۰ آذر را ملاحظه کنید، روزی که سنگربان تیم ملی فوتسال پا به عرصه گیتی نهاد و مربی مجارستانی تیم ملی فوتبال ایران درگذشت.
کد خبر: ۴۲۴۳

زادروز دروازه‌بان شاخص تیم ملی فوتسال/ یادی از سرمربی مجارستانی فوتبال ایران

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، روزنگار ۲۰ آذر سال ۱۴۰۰ به شرح زیر است: 

طلوع

مصطفی نظری دروازه‌بان سابق تیم ملی فوتسال ایران که امروز وارد ۴۰ سالگی می‌شود، انبوهی از افتخارهای باشگاهی و ملی را در پرونده خود دارد. او توانسته با تیم ملی سه بار به مقام قهرمانی جام ملت‌های فوتسال آسیا نائل آید و دو سال قهرمان فوتسال داخل سالن قاره بزرگ شود. قهرمانی دیگر نظری مربوط به جام کنفدراسیون‌هاست، به اضافه قهرمانی فوتسال غرب آسیا که در کارنامه‌اش دیده می‌شود. ضمن اینکه او افتخار فردی بزرگی دارد و به‌عنوان بهترین دروازه‌بان سال ۲۰۱۰ جهان انتخاب شد.

نظری پیراهن باشگاه‌های مختلفی را پوشیده و سه بار قهرمان جام باشگاه‌های آسیا شده، همچنین با تیم‌های گوناگون به خصوص «شن سا» قهرمانی‌ها و موفقیت‌های زیادی را صاحب شده که شرح آنها از حوصله بحث خارج است. او اکنون از دروازه تیم کراپ الوند حفاظت می‌کند و در سال ۲۰۱۰ بهترین دروازه‌بان فوتسال جهان بوده است.

رویداد

۲۰ آذر ۱۳۴۵
بازی‌های آسیایی ۱۹۶۶ تایلند
ورزشگاه چولالونگ بانکوک
ایران ۱ ژاپن ۳
گل ایران: حمید شیرزادگان دقیقه ۳۷
گل‌های ژاپن: ماموتو دقیقه ۴۶، ریوشی دقیقه ۸۴ و اوگی دقیقه ۹۰ پنالتی
مربی ایران: سوچ مجارستانی

این اولین بازی ایران بود که به شکست انجامید اما بازیکنان ما که با ژاپن در یک گروه بودند بقیه تیم‌ها را مغلوب کرده و به اتفاق ژاپن صعود کردند تا جایی که به فینال رسیدند و مدال نقره را از آن خود کردند. قهرمان این بازی‌ها کشور برمه بود که در بازی آخر با پیروزی یک بر صفر مقابل ایران به تنها مدال طلای خود در بازی‌های آسیایی ۱۹۶۶ دست یافت.

غروب

امروز سالروز درگذشت گئورگی سوچ بازیکن و مربی مجارستانی فوتبال است. سوچ که در دوران بازیگری در پست هافبک بازی میکرد عضو باشگاه اویپشت و تیم ملی مجارستان بود. وی در تیم ملی و در جامهای جهانی ۱۹۳۴ ایتالیا و ۱۹۳۸ فرانسه برای مجارها به میدان رفت و توانست به همراه یارانش در فرانسه پس از ایتالیا به نایب قهرمانی جام جهانی  نائل آید.

سوچ پس از فوتبال قهرمانی به مربیگری روی آورد و چند تیم را هدایت کرد تا اینکه به ایران دعوت شد و سکان هدایت تیم ملی فوتبال ایران را در دست گرفت. حضوری که موفقیت‌آمیز بود و نایب قهرمانی فوتبال ایران را در پنجمین دوره بازی‌های آسیایی (۱۹۶۶ تایلند) به همراه داشت. قهرمان تیم برمه بود که در بازی نهایی توانست ایران را یک بر صفر شکست دهد. سوچ در ۷۹ سالگی در بوداپست با زندگی وداع گفت.

زادروز دروازه‌بان شاخص تیم ملی فوتسال/ یادی از سرمربی مجارستانی فوتبال ایران

ارسال نظر
آخرین اخبار