۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۸
تعداد بازدید: ۹۲۴۵۴۴
رویدادهای مهم ورزشی 22 آذر را ملاحظه کنید، روزی که «شیری پاطلایی» فوتبال ایران خوش درخشید و ملی‌پوش با اخلاق و ماندگار کشورمان مرگ را تجربه کرد.
کد خبر: ۴۴۲۸

یادی از «شیری پاطلایی» فوتبال ایران/ درگذشت غیرمنتظره جوان مستعد بیله‌سوار

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، روزنگار 22 آذر سال ۱۴۰۰ به شرح زیر است: 

طلوع

امروز تولد ماولت باتیروف کشتی‌گیر روس است. او در رشته آزاد کشتی می‌گیرد و توانسته افتخارهای زیادی را برای کشورش به ارمغان بیاورد. باتیروف اولین مدال خود را در مسابقات قهرمانی اروپا کسب کرد و توانست در سال ۲۰۰۳ و در وزن 60 کیلوگرم به مدال برنز نائل آید.

او در سال ۲۰۰۴ در المپیک آتن مدال طلا را بر گردن آویخت و در مسابقات قهرمانی جهان در گوانگ‌ژو به مقام سوم رسید. باتیروف در مسابقات قهرمانی اروپا در مسکو و رقابت‌های جهانی در باکو صاحب مدال طلای ۲۰۰۷ شده و نماینده روسیه در المپیک پکن بوده است. حضوری که مدال طلای وزن ۶۰ کیلوگرم را به کیسه روس‌ها ریخته است. او برادر بزرگ‌تر آدام باتیروف کشتی‌گیر دیگر روس است که برای بحرین کشتی می‌گیرد.

یادی از «شیری پاطلایی» فوتبال ایران/ درگذشت غیرمنتظره جوان مستعد بیله‌سوار

رویداد

«شیری پاطلایی» مرد اول امجدیه 

فلش‌بک به تاریخ می‌زنیم، از تونل زمان عبور می‌کنیم و به ۲۲ آذر ۱۳۴۲ می‌رسیم. روزی که امجدیه جای سوزن انداختن نداشت و خرد و کلان، پیر و جوان برای تماشای پیکار نسل شجاعان این سرزمین و تیم عراق در چارچوب مسابقات مقدماتی بازی‌های المپیک 1964 توکیو به ورزشگاه مشهور پایتخت آمده بودند.

زنده‌یاد حمید شیرزادگان که به «شیری پاطلایی» شهره بود در این بازی، مرد سیری‌ناپذیر بود که سه گل از چهار گل بازی را به نام خود نوشت. مصطفی عرب نیز دیگر گل تیم ما را با شوت از راه دور به نام خود ثبت کرد تا نتیجه غرورانگیز 4 بر صفر به سود ایران در تابلو نقش ببندد. تيم ما که با هدایت مرحوم حسین فکری و با اقتدار تمام قد در این رقابت‌ها قدم گذاشته بود، در نهایت برای نخستین بار به بازی‌های المپیک راه یافت.

بازیکنان ایران در این بازی عبارت بودند از: عزیز اصلی، محمد رنجبر، حمید جاسمیان، غلامحسین نوریان، مصطفی عرب، منصور امیرآصفی، عبدالله ساعدی، پرویز دهداری (کاپیتان)، حمید شیرزادگان، کامبیز جمالی و همایون بهزادی.

یادی از «شیری پاطلایی» فوتبال ایران/ درگذشت غیرمنتظره جوان مستعد بیله‌سوار

غروب

سالگرد خاموشی اولین گلزن ایران در جام جهانی مرحوم ایرج دانایی‌فرد، مردی که فوتبال را از نوجوانان و جوانان تاج و زیر نظر پدرش آغاز کرد و خیلی زود به خاطر تکنیک ناب نامدار شد. ایرج سابقه بازی در تیم‌های تاج، پاس، عقاب و تولسای آمریکا را داشت و به‌همراه پاس در سال ۱۳۵۵ قهرمان لیگ تخت‌جمشید شده بود. همچنین در سال ۱۳۵۷ با تاج جام حذفی را فتح کرد.

زنده‌یاد دانایی‌فرد بسیار بااخلاق بود. او در جام جهانی ۱۹۷۸ با صلاحدید حشمت مهاجرانی پیراهن تیم ملی را پوشید تا در مقابل تیم ملی اسکاتلند نخستین گل جام جهانی ایران را به ثمر رسانده و نام خود را در تاریخ ماندگار کند. دانایی‌فرد در جام ملت‌های ۱۹۸۰ کویت هم جزء نفرات اعزامی بود و توانست با مربیگری استاد حسن حبیبی به مقام سوم قاره بزرگ دست یابد.

ایرج که در بازی خداحافظی پله شرکت کرده بود در سال ۱۳۹۷ به‌دلیل مشکلات کبدی در بیمارستان نمازی شیراز چشم از جهان فرو بست.

یادی از «شیری پاطلایی» فوتبال ایران/ درگذشت ملی‌پوش با اخلاق و ماندگار

 

ارسال نظر
آخرین اخبار