۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۶
تعداد بازدید: ۹۵۸۴۲
وزارت ورزش با برگزار نکردن مجمع انتخاباتی فدراسیون ژیمناستیک نگرانی خود را از انجام چنین کاری نشان داده است.
کد خبر: ۴۰۵۲

چرا وزارت ورزش نگران برگزاری انتخابات فدراسیون ژیمناستیک است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، کشمکش وزارت ورزش با فدراسیون ژیمناستیک ادامه دارد و هر بار اتفاقات جدیدی رخ می‌دهد. مشخص نیست چرا گره‌هایی که می‌شود با دست باز کرد باید با دندان باز شوند. اگر همه چیز بر مبنای رعایت قانون باشد اصلاً کار به جاهای باریک کشیده نمی‌شود اما به نظر می‌رسد قرار نیست ماجرا خاتمه یابد.

آغاز داستان

با اتمام دوران ریاست زهرا اینچه‌درگاهی در فدراسیون ژیمناستیک از سوی مجمع این فدراسیون نامه‌ای برای وزارت ورزش ارسال شد تا زمان برگزاری مجمع را برای انتخاب سرپرست فدراسیون تا زمان برگزاری انتخابات مشخص کند؛ اما زمانی از سوی وزارت تعیین نشد تا 45 نفر از اعضای مجمع در نامه‌ای کتبی اینچه‌درگاهی را به‌عنوان نفر اول فدراسیون تا زمان برگزاری انتخابات مشخص کنند چون براساس قانون، وزارت نمی‌تواند برای ژیمناستیک سرپرست تعیین کند.

این تصمیم مجمع فدراسیون ژیمناستک آغاز مجادله بود و هنوز هم این قصه که سر درازی دارد، به پایان نرسیده است. از منظر مسئولان ژیمناستیک تأخیری که در انتخابات فدراسیون جهانی به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا رخ داد و رئیس تا برگزاری انتخابات در سمت خود باقی ماند، برای فدراسیون ایران هم قابلیت اجرایی دارد و اینچه‌درگاهی می‌تواند بر مسند کار باقی بماند.

ادعای مستجاب‌الدعوه

یکی از نکات جالب در کشمکش میان وزارت و فدراسیون ژیمناستیک ادعای مهدی مستجاب‌الدعوه مسئول امور مجامع وزارت ورزش در روز 16 آبان برای برگزاری مجمع فوق‌العاده به‌منظور انتخاب سرپرست بود. در حالی که 17 مهر 38 عضو مجمع فدراسیون ژیمناستیک در نامه‌ای خطاب به وزیر ورزش و جوانان و رئیس کمیته ملی المپیک خواهان ثبت‌نام دوباره متقاضیان برای برگزاری انتخابات شده بودند که پاسخی به آن داده نشد. با این حال 6 آذر تعدادی از اعضای مجمع فدراسیون و رؤسای هیأت‌ها در نامه‌ای به سیدحمید سجادی وزیر ورزش و جوانان خواستار برگزاری مجمع انتخاباتی این فدراسیون شدند. درخواستی که مانند موارد قبلی به پاسخی نرسید.

مشکل اینچه‌درگاهی است؟!

ظواهر امر گویای آن است عده‌ای دوست ندارند اینچه‌درگاهی در فدراسیون ژیمناستیک باقی بماند. به گفته سخنگوی فدراسیون ژیمناستیک برای فشار به این فدراسیون در ابتدا اتوماسیون وزارت ورزش و فدراسیون قطع و سپس واریز بودجه برای این رشته به مشکل خورد. گام بعدی هم جلوگیری از اعزام‌های برون‌مرزی ملی‌پوشان بوده است. در ادامه و در روز 27 آبان اماکن فدراسیون پلمپ شد و دلیل آن بدهی یک میلیارد و 200 میلیون تومانی این فدراسیون به شرکت توسعه، تجهیز و اماکن ورزشی عنوان شد. علیرضا عاصم‌یوسفی مدیرعامل این شرکت هم اعلام کرد فدراسیون ژیمناستیک رئیس ندارد و انتخابات آن ظرف یک ماه آینده برگزار می‌شود. اینچه‌درگاهی را به‌عنوان رییس  نمی‌شناسیم، مجمع باید تصمیم بگیرد چه کسی رییس فدراسیون شود؟ وی در حال حاضر تخلفات قراردادی دارد و اجازه ورود به فدراسیون به او داده نمی‌شود. 

اینچه‌درگاهی در تیر سال جاری رد صلاحیت شد و این اتفاق از سوی کمیسیون تطبیق مدیریتی رخ داد؛ اما مرتضی فلاح مدیرکل حقوقی وزارت ورزش چنین تصمیمی را خلاف قانون تشخیص داد و فدراسیون ژیمناستیک با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد کمیسیون تطبیق تنها میزان سابقه مدیریتی و مدرک تحصیلی کاندیداها را بررسی می‌کند. عجیب آنکه اینچه‌درگاهی چهار سال قبل از این اتفاق رئیس شد و قطعاً تجربه مدیریتی کمتری داشت. 

داستان اساسنامه

اساسنامه فدراسیون ژیمناستیک در سال 96 از سوی وزارت ورزش تأیید شد و این موضوع با استناد به صحبت‌های منتشر شده از سوی محمدرضا داورزنی معاونت وقت قهرمانی وزارت ورزش مشخص است. شواهد و قرائن گویای آن است طولانی شدن زمان برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون ژیمناستیک مفاد قانونی نیست و مشکل جای دیگری است، در حالی که اگر مسیر برگزاری انتخابات قانونی باشد، فرد اصلح انتخاب می‌شود و صحبت از فشار بر رؤسای هیئت‌های استانی برای نامه به وزارت ورزش به منظور برکناری اینچه درگاهی مطرح نمی‌شود.

ژیمناستیک که از آن به‌عنوان مادر ورزش‌ها نامبرده شده و در کنار دوومیدانی و شنا، ورزش پایه شمرده می‌شوند نیاز به آرامش و دوری از حواشی دارد. اصراری بر ماندن زهرا اینچه‌درگاهی نیست؛ اما با برگزاری انتخاباتی شفاف و به دور از هرگونه جنجالی باید فردی اصلح رئیس این فدراسیون شود. اگر این فرد اینچه‌درگاهی نبود بدون تردید او کنار خواهد رفت، چون هیچ‌کس نمی‌تواند مقابل قانون بایستد و همه در برابر آن باید برابر و مطیع باشند.

ارسال نظر
حسین سماواتیان
۰۰:۳۹ - ۲۱ دی ۱۴۰۰
سلام
شایسته بود عزیزان چه دست چپی چه راستی یک ورزش مهم و پایه را در این مقطع زمانی بیش از این، امیال خواسته های فردی و یا گروه بازی خود قرار ندهند و هرچه زودتر درب فدراسیون و آموزش های ورزش مهم پایه و ژیمناستیک را برای نوباوگان و فرزندان این مرز و بوم مقدس بگشایند. اینجانب شخصا فرزند قهرمان و دلبندم را در همین اختلافات و کشمکش های نامتعارف فدراسیونی در سال ۱۳۷۲ از دست دادم و منبعد نوباوگان عزیز ملت همه فرزند ارزشمند این پدر داغدیده محسوب می شوند ...
و لذا شان و منزلت خانواده بزرگ ژیمناستیک کشور نباید بیش از این ببازی قرار گیرد .
با احترامات و آرزوی تعالی و ترقی هرچه بیشتر ژیمناستیک ایران در مسابقات جهانی
حسین سماواتیان تهران ۲۰ دیماه ۱۴۰۰
آخرین اخبار