۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۶
تعداد بازدید: ۸۷۷۴۵۱
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشورمی گوید: دو پنجم خانوار کشور در مسکن‌های استیجاری زندگی می‌کنند. این در حالی است که هیچ کدام از سیاست دولت‌ها به دلیل فاصله حرف تا عمل طی سال‌های اخیر نتوانست بازار اجاره مسکن را به ثبات قیمت و تقاضا برساند.
کد خبر: ۶۱۸۸
نویسنده : مهرشاد نبی

 دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط گفت: افزایش نرخ تورم در اجاره نشینی و اجاره بها به موضوع جدی تبدیل شده است.  دو پنجم خانوار کشور در مسکن‌های استیجاری زندگی می‌کنند. گرانی مسکن، مردم را به اجبار به سمت اجاره نشینی هدایت کرده و همین موضوع وضعیت این بازار را پُر تنش تر کرده است.

به گفته فرشید پورحاجت؛ در یک دهه گذشته نرخ اجاره نشینی در کشور افزایش داشته است و طبق آخرین آمار حدود ۳۷ درصد از خانوار‌های کشور در مسکن‌های استیجاری سکونت دارند.آماری که هر سال به آن افزوده می شود.

 ۹۰ درصد مستأجران کشور از وام ودیعه بی نصیب ماندند!

این کارشناس بازار با اشاره به اینکه دولت با طرح ودیعه مسکن قصد ثبات بخشی به بازار اجاره بها داشت، گفت: متأسفانه حدود ۹۰ درصد از مستأجران کشوربه دلیل پیچیدگی و بروکراسی از وام ودیعه بی نصیب ماندند.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشورگفت: سال هاست دود کشمکش در بازار اجاره بها به چشم مستأجران رفته و همین موضوع باعث افزایش نگرانی شده است. چراکه متولیان این بازار وعده‌ها را روی کاغذ باقی گذاشتند.

وی یادآور شد: نبود مکانیزم اجرایی، برنامه‌ها و سیاست‌های اجرایی در بازار اجاره بها را به تعویق انداخت و دلسردی در بین مستأجران را زیاد کرده است.

به گفته پور حاجت؛ تحمیل بی برنامگی در بهبود وضعیت بازار اجاره بها تبعات سنگینی را بر دوش مستأجران تهرانی انداخته است.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور در پاسخ به این سوال که راهکار سرو سامان بخشیدن به بازار اجاره چیست؟ گفت: مشارکت و حضور بخش خصوصی در سامان بخشی بازار اجاره بار‌ها تأکید شده، اما تا کنون هیچ دولتی جسارت مجوز چنین اقدامی را به بخش خصوصی نداده و همین موضوع شرایط را برای بازار سخت‌تر کرده است.
به گفته پور حاجت؛ برنامه ریزی مشخص برای حوزه اجاره و اجاره نشینی ضرورت دارد. جای خالی برنامه‌های اجاره‌ای در سیاست‌ دولت‌ها در این یک دهه، مشکلات را بیش از گذشته به خانوار‌ها تحمیل کرده است.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشورگفت: جابجایی محل زندگی خانوار‌ها به مناطق حاشیه شهرهای بزرگ و رونق سکونت در شهر های کوچک و روستاها پیامد‌های اقتصادی - اجتماعی زیادی را برای کشوربه همراه خواهد داشت، موضوعی که با گرانی اجاره مسکن و ملک مردم تمام درآمدهای خود را صرف هزینه مسکن می کنند.
این تحلیلگر بازار مسکن تأکید داشت: از ابتدای سال تا کنون نرخ اجاره بها به ویژه در تهران با رشد بیش از ۱۰۰ درصد مواجه شده است و این گرانی تا پایان سال بر بازار حکمفرما خواهد بود.

به گفته این تحلیلگر بازار مسکن؛ تا زمانی که نرخ مسکن به ثبات نسبی نرسد بازار اجاره در شرایط سخت تری قرار خواهد گرفت.

برچسب ها: اجاره بها رهن و اجاره مسکن وام ودیعه مسکن مسکن سازی طرح نهضت ملی مسکن
ارسال نظر
آخرین اخبار