۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
تعداد بازدید: ۷۵۶۰
یک کارشناس مسکن گفت: گرانی اجاره بها قبل از آغاز سال جدید وارد بازار شد و این موضوع شرایط را برای مستأجران سخت تر کرده است . از این رو دولت قبل از وقوع هر بحران جدید در بازار اجاره باید شرایط قیمت گذاری در بازار اجاره را تنظیم و کنترل کند.
کد خبر: ۹۵۹۱
نویسنده : مهرشاد نبی

اجاره خانه

بازار اجاره بهای مسکن در حالی مسیر صعود را طی می‌کند که به گفته کارشناسان گرانی سال آینده این بازار ازماه‌های پایانی سال ۱۴۰۰ آغاز شده است.

این روز‌ها تمام بازار‌ها چشم به نتایج برجامی دوخته اند و تا اعلام آن یا در رکود بسر می‌برند و یا روند افزایش قیمت را پیش گرفته اند.

بازار اجاره مسکن برخلاف سال‌های گذشته در نیمه دوم سال جاری با رشد عجیبی مواجه شده است. علی رغم رکود در بازار معاملات، اما اجاره مسکن آرام نگرفته و در مسیر رشد قیمت در حرکت است.

سید حمید روشنگر فعال و کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی خطوط گفت: افزایش تقاضای اجاره مسکن از ابتدای دی ماه سال جاری بیشتر شد.

وی گفت: برخلاف سال‌های گذشته روند تقاضای اجاره مسکن از سه ماه آخر سال آغاز شد و این نشان از ترس مردم در برابر خبر‌های احتمالی دارد.

روشنگر می‌گوید: زیرساخت‌ها برای تنظیم وضعیت اجاره بها فراهم نیست. از این رو در این بازار با توجه به نیاز و تقاضا قیمت‌ها تعیین می‌شود. خروج سرمایه مردم از بازار‌های موازی مانند طلا، سکه و ارز و ... به سمت خرید ملک علت اصلی گرانی در بخش اجاره مسکن شده است.

وی ادامه داد: یک فرد سرمایه گذار که تمام سرمایه خود را از بازار ارز به سمت خرید ملک آورده حالا انتظار دارد با اجاره ملک بتواند سود بیشتری نسبت به بازار ارز کسب کند. همین موضوع باعث شده که بخش مهم بازار مسکن که همان اجاره نشینی است با تلاطم قیمت مواجه شود. این کارشناس مسکن یادآور شد: احتمال افزایش بیش از ۳ درصد بر روی نرخ اجاره مسکن تا پایان سال وجود دارد.

وی ادامه داد: نگرانی مردم از آغاز گرانی کرایه مسکن قبل از شروع سال جاری مشکلی است که این بازار را به وضعیت بحران جدید هدایت کرده است.

روشنگر می‌گوید: انتظار می‌رود قبل از افزایش بی دلیل کرایه مسکن دولت وارد عمل شود و برای این بازار تعیین تکلیف کند. اکنون قیمت مسکن واقعی نیست  چراکه قیمت‌ها براساس عرضه و تقاضا در بازار محاسبه نمی شود. امروزهر فردی قیمت اجاره ملک خود را دلخواه تعیین و اعلام می‌کند.

وی ادامه داد: در حالی که قیمت مسکن باید براساس عرضه و تقاضا تعیین شود و همین فرمول برای بازار اجاره نیز قابل اجرا است. اما به نظر می‌رسد تا پایان سال شرایط قیمت مسکن و اجاره آپارتمان خیلی متفاوت باشد.

برچسب ها: گرانی مسکن اجاره بها مسکن
ارسال نظر
آخرین اخبار