۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۰
تعداد بازدید: ۵۳۹۸۵
بحران گرانی درگفتگوی «خطوط» با کارشناس اقتصادی تشریح شد؛
یک کارشناس اقتصادی معتقد است؛ استفاده از نام مافیای اقتصادی تنها بهانه‌ای برای شوی تبلیغاتی دولت هاست، چراکه اگر این گروه در اقتصاد حضور دارند و دولت‌ها در برابر اقدامات آن‌ها سکوت کرده اند، می‌توان چنین برداشت کرد که صاحبان نفوذ و قدرت از بدنه خود دولت‌ها می‌باشند!
کد خبر: ۱۰۴۶۸
نویسنده : مریم بهنام راد

گرانی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، وعده‌های کاهش قیمت از سوی دولت در راستای حمایت از اقشار ضعیف و کم درآمد هنوز محقق نشده است. هرچند رئیس جمهور با تاکید بر لزوم تلاش برای جلوگیری از تحمیل هزینه‌های بیشتر به مردم، از دستگاه‌های اجرایی ذیربط خواست برای جلوگیری از دلال‌بازی و رشد قیمت‌ها بویژه در روز‌های پایانی سال اقدامات و تدابیر لازم و فوری را به کار گیرند؛ اما واقعاً این دستور در بازار اجرایی می‌شود؟!.

هرچند متولیانی، چون عباس تابش، مدیرعامل سازمان حمایت از کاهش ۶۵ درصدی قیمت ۴۵۰۰ قلم کالا با الزام درج قیمت تولیدکننده روی کالا خبر می‌دهد، اما واقعیت در کف بازار جایی که مردم با آن سرو کار دارند، حکایت متفاوتی دارد.

شو تبلیغاتی جدید مسئولین در این روز‌های پُر التهاب بازار هیچ تفاوتی با دولتمردان در دولت‌های گذشته ندارد.

اذعان خلاف واقعیت از پشت تریبون‌ها نشان می‌دهد هنوز مردم برای دولت‌ها جایگاهی ندارند و تنها با بیان اعداد و ارقام خیالی بدنبال محبوبیت می‌باشند.

در همین رابطه رضا جلالی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی خطوط می‌گوید: دولت زمانی می‌تواند ادعای تنظیم قیمت‌ها در بازار را باموفقیت انجام داده که مردم در بازار با این مسئله برخورد کرده باشند، نه اینکه هر روز قیمت‌ها روند صعودی را طی می‌کند، اما آقایان از کاهش قیمت‌ها خبر می‌دهند!

به گفته این کارشناس اقتصادی؛ مسئله اصلی در عدم تثبیت قیمت‌ها نبود زیر ساخت‌های لازم زمانداران اقتصادی در کشور است. هنوزمتولیان برای ثبات قیمت‌ها حتی برای مدت بسیار کم نتوانسته اند به یک هدف جامع برسند.

وی تصریح داشت: همین پراکندگی در اظهار نظر‌های مسئولین بیشترین آسیب را به بازار‌های هدف داخل کشور وارد می‌کند. چراکه چند فرمانی و نبود یک فاکتور اصلاح برنامه، به عنوان یکی از متغیر‌های اصلی ایجاد تورم انتظاری مطرح می‌شود.

جلالی با تأکید بر اینکه بی برنامگی از سوی دولت، سرمایه در گردش بخش تولید را به مرز بحران کشانده است، گفت: تولید نیاز به نقدینگی دارد و در خلاء آن موضوع تولید وارد مدار بحرانی می‌شود تا جایی که تعیین قیمت محصول نهایی با تردید تعیین و اعلام می‌شود.

گرانی


وی ادامه داد: علت تعلل در کاهش قیمت‌ها علاوه بر بی سامانی در حمایت از تولید کننده، عدم اعتماد این فعالان به آینده اقتصاد کشور است.

این کارشناس اقتصادی گفت: هر چند گرانی‌های اخیردر بخش خوراکی ها، مواد غذایی، پوشاک، خودرو، مسکن و. تنها مختص به تولید کننده نیست. چراکه در جریان سازی‌های ایجاد تلاطم در بازار افراد صاحب نفوذ از افزایش قیمت‌ها منتفع می‌شوند و این بهترین فرصت برای جمع آوری سرمایه است!

جلالی با اشاره به بگیر و ببند‌ها و تصویب مصوب‌هایی همچون الزام برچسب و درج قیمت روی کالا‌ها و سایر مانور‌ها گفت: این مدل اداره کردن بازار تنها شبیه مانور‌های تبلیغاتی است. زمانی که مشکلات در سرمنشاء که همان بخش تولید می‌باشد، تمام نشده چطور حرف از درج قیمت زده می‌شود.

تولید کننده در برابر نوسانات نرخ ارز باید یک قیمت نهایی را بر روی کالای تولیدی خود نصب کند. این راهکار تنظیم بازار است؟ این کارشناس اقتصادی با بیان این مطلب تأکید داشت: استفاده از واژه جریان‌های مافیایی در کشور یکی از موادری است که بر آن انتقادات زیادی وجود دارد. اگر مافیایی وجود دارد و دولت از آن اطلاع دارد پس چرا هیچ اقدامی در راستای سرکوب آن‌ها انجام نمی‌شود.

وی ادامه داد: قطعاً در برابر این سکوت طولانی، مافیای اقتصادی در کوچکترین و جزئی‌ترین بازار یا شوی تبلیغاتی است یا صاحبان نفوذی در بدنه دولت هاست!

 

برچسب ها: گرانی گرانی مسکن قیمت کالاها
ارسال نظر
آخرین اخبار