۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷
تعداد بازدید: ۳۰۰۴۹۴
عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران درگفتگو با «خطوط»:
یک کارشناس اقتصاد مسکن معتقداست: همزمان با افزایش نرخ تورم قیمت خانه به ویژه در تهران مسیر صعودی را طی می‌کند و تا زمانی که دولت سیاست و تصمیمات جدیدی را در راستای حفظ و ثبات قیمت در بازار مسکن نداشته باشد انتظار توقف قیمت بسیار بعید است.
کد خبر: ۸۲۲۸
نویسنده : مهرشاد نبی

مسکن

بانک مرکزی در آخرین گزارش خود اعلام کرده متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۳۲۹.۴ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل ۱.۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

هر چند آمار بانک مرکزی مدعی این موضوع است که این رقم نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۲۰.۳ درصد افزایش داشته که در مقایسه با رشد نقطه به نقطه دی ماه سال ۱۳۹۹ به مراتب کمتر بوده و مبین کند شدن آهنگ رشد قیمت مسکن در سال جاری است.

اما قیمت هر متر مربع خانه در بازار رقم خیلی متفاوتی را نسبت به آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد. گرانی افسار گسیخته قیمت مسکن طی دو سال اخیر وضعیت معاملات و حتی ساخت و ساز این محصول را دچار اختلال کرده و بحران جدی در حوزه مسکن ایجاد شده است.

با این حال دولت با طرح‌های مختلف مانند حمایت از انبوه سازی، نهضت ملی مسکن و ... بدنبال ایجاد ثبات در بازار مسکن است. اما علی رغم وعده‌ها هر روز شرایط قیمت هر متر مربع در بازار گران‌تر از قبل می‌شود.

در همین رابطه حسن محتشم، عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران درگفتگو با پایگاه خبری تحلیلی خطوط  گفت: با توجه به افزایش قیمت‌ها از سال ۱۳۹۹ تا کنون به نظر می‌رسد مسکن از ابتدای سال حالت رکود را به خود گرفته و تا سال آینده ادامه داشته باشد.

به گفته محتشم؛ تأثیر نرخ تورم بر بازار مسکن انکار ناپذیر است. خیز افزایش قیمت مصالح ساختمانی، زمین ونهاده‌های ساختمانی و دستمزد و. افزایش بیش از ۷۰۰ درصدی قیمت خانه را طی یکی –دو سال اخیر رقم زده است.

وی تصریح داشت: همین گرانی باعث کاهش معاملات در بازار مسکن شده و از سوی دیگر تهدید جدی برای سرمایه گذاران این بخش محسوب می‌شود.
عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران تأکید داشت: در حال حاضر رفع کمبود مسکن موضوعی جدی برای مقابه با گرانی در این بازار است، اما سرمایه گذاران کمتر رغبت سرمایه گذاری در این بازار را دارند.

وی تصریح داشت: سرمایه گذاران در بخش مسکن به دلیل افزایش قیمت‌ها ترجیح می‌دهند سرمایه‌های خود را به سمت سایر بازار‌ها هدایت کنند.
این کارشناس اقتصاد مسکن ادامه داد: حدود ۲.۵ میلیون مسکن خالی و کاهش قدرت خرید متقاضیان دو موضوع مهم که این بازار را در رکود قرار داده و ادامه این شرایط بستگی به تصمیم دولت دارد.

محتشم تأکید داشت: با توجه به رشد تورم درتمام بازار‌ها، قرار نیست بازار مسکن مسیر متمایزی را طی کند. ادامه شرایط تورمی در کشور بازار مسکن را تحت تأثیر قرار داده است.
وی ادامه داد: با ادامه چنین سیاست‌هایی وضعیت قیمت مسکن غیر قابل پیش بینی خواهد بود. باید منتظر بود که دولت چه راهکاراقتصادی را در نظر می‌گیرد تا روی بحث بازار مسکن بررسی و تحلیل شود.

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران گفت: تعیین قیمت‌های نجومی هر متر مربع مسکن وضعیت نا مناسبی را برای خریداران و متقاضیان واقعی ایجاد کرده است.البته جهش قیمت ها در خواب معاملات مسکن ادامه خواهد داشت.

برچسب ها: گرانی مسکن جهش تولید مسکن معاملات مسکن قیمت مسکن
ارسال نظر
آخرین اخبار