۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳
تعداد بازدید: ۳۲۱۴۹۰
یک کارشناس اقتصادی گفت: بار‌ها رئیس‌های بانک مرکزی طی سال‌های گذشته در جریان برنامه‌های هدفمند به مدیران بانکی هشدار‌های متعددی داده اند، اما هیچ یک از این دستور العمل‌ها اجرایی نشد. حالا مدیران بانک‌ها به اولتیماتوم وزیر برای پرداخت وام بدون ضامن اعتنایی می‌کنند؟
کد خبر: ۸۴۳۰
نویسنده : مهرشاد نبی

وام

دریافت وام‌های خَرد توسط متقاضیان به یک سناریوی پیچیده و غیر قابل اجرا تبدیل شده است. از سود بالای تسهیلاتی بانکی تا ضامن‌های معتبر دولتی، چالش‌هایی است که این روز‌ها مردم گرفتار در تأمین معیشت را گرفتارتر کرده است.

حالا اعطای وام بدون ضامن از جلسه رئیس جمهور با مدیران بانکی آغاز شد و به دادن تسهیلات خرد بدون ضامن به وسیله ۱۳ بانک زیر مجموعه وزارت اقتصاد، رسید.

این قول را وزیر اقتصاد در گفتگوی تلویزیونی به مردم داده است که وام‌های زیر صد میلیون تومان دیگر نیاز به ضامن نداشته و تنها با داشتن یک فیش کسر از حقوق و همچنین همراه داشتن چک و سفته میسر است. این تسهیلات جدید نیستند بلکه طبق اعتبار مصوب سالیانه بانک هاست. این بین تنها شرایط دادن وام تا حدودی آسان‌تر شده است.

گزارش میدانی خطوط نشان می‌دهد که برخی بانک‌ها برای پرداخت وام ۱۰۰ میلیونی بدون ضامن شرایط سخت تری را در نظر گرفته اند. به طور مثال سپرده گذاری نصف مبلغ وام برای مدت سه تا ۶ ماه یکی از شرایطی است که در حال اجراست. چرا شخصی که نیاز به ۱۰۰ میلیون تومان وام داردباید ۵۰ میلیون را قبل از دریافت وام سپرده گذاری کند؟

حسام عبدالهی کارشناس اقتصاد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، با طرح این سوال که چرا مردم برای دریافت وام‌های خُردی باید پروسه سخت و گاهاً غیر قابل اجرایی را متحمل شوند، گفت: وضعیت اقتصادی کشور به گونه شکل گرفته که مردم برای کوچکترین هزینه‌های خانوار خود باید بدنبال وام باشند.

به گفته عبدالهی؛ هرچند دریافت تسهیلات خُرد و کم نیز با توجه به کاهش ارزش پول ملی در برابر پرداخت بهره و سود‌های ۲۲ درصدی به بانک‌ها مقرون به صرفه نیست.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: حالا این مصیبت دریافت وام با اجباری شدن افزایش تعداد ضامن‌ها تبدیل به چالش جدی شده است.

عبدالهی با تأکید بر اینکه عزم دولت به ویژه وزیر اقتصاد بر شکستن تابوی مراحل وام گرفتن مردم گفت: دولت‌های قبل هم برای تسهیل در پرداخت وام به مردم نقشه‌ها و نسخه‌های زیادی را طراحی و تهیه کرده بودند، اما هیچ یکی از این مسیر‌ها به نفع مردم منتهی نشد.

وی گفت: دستور العمل پرداخت وام ۱۰۰ میلیونی بدون ضامن به بانک‌های عامل ابلاغ شده و وزیر اقتصاد به شدت پیگیر اجرای چنین دستوری است، اما باید بدانید که بانک‌ها زیر مجموعه یک مرجع بزرگی به نام بانک مرکزی هستند که دستور عزل و نصب مدیران بانکی را به عهده دارد.

این کارشناس اقتصادی تأکید داشت: اگر به سراغ یکی از بانک‌های عامل پرداخت وام ۱۰۰ میلیونی بدون ضامن بروید قطعاً برای اجرای چنین طرحی شرایط جدیدی را در نظر گرفته اند که شروع دوباره مشکلات برای مردم می‌باشد.

به گفته عبدالهی؛ سپرده گذاری قبل از دریافت وام شرط جدیدی است که برخی بانک‌ها برای پرداخت وام بدون ضامن در نظر گرفته اند.

برچسب ها: وام بانکی وام بدون ضامن وام ضروری
ارسال نظر
آخرین اخبار