۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
تعداد بازدید: ۳۴۵۶۱۹
تعارض منافع ناظر معدن با معدنکار؛
دولت باید حقوق مسئول فنی را به محاسبات حقوق دولتی معادن اضافه کند و بعد از دریافت آن از بهره بردار به مهندس ناظر پرداخت کند.
کد خبر: ۱۰۳۸۵

 پایگاه خبری تحلیلی خطوط: 

امروز می خواهم از فساد عدم شفافیت در استخراج ماده معدنی از معادن بگویم ؛

سال‌هاست یک اتفاق جالب در معادن ایران می افتد وآن پرداخت حقوق ناظر معدن( مسئول فنی) که اطلاعات پایه (دیتا بیس) مهمترین سازمان نظارتی بخش معدن کشور را بارگذاری می کند.

بهره بردار چون حقوق ناظر را می‌دهد بر آن تسلط دارد و در اعداد گزارش دخل و تصرف می کند!

سازمان صمت خیلی از استان‌ها هم سال‌هاست با نقشه برداری و کنترل دقیق احجام استخراجی خداحافظی کردند و روی به گرفتن حقوق دولتی بر اساس عدد اسمی روی پروانه آوردند که باعث شده اکثریت معادن یک عدد ثابتی را بدهند و منابع کشور را غارت می کنند که البته این قصه سر دراز دارد و فسادی پیچیده و زنجیره ای شکل گرفته است.
-خوب مهندس راهکار چیست ؟
-به نظرم ؛

۱-  دولت باید حقوق مسئول فنی را به محاسبات حقوق دولتی معادن اضافه کند و بعد از دریافت آن از بهره بردار به مهندس ناظر پرداخت کند. ( این کار تعارض منافع ناظر و بیت المال را از بین می‌برد ، یعنی ترس بیکار شدن مهندس ناظر یا فشار روانی آن از روی ناظر برداشته می شود )

۲- ورود بهره برداران و کاشفان و کارمندان صمت به هیات مدیره و شورای مرکزی به دلیل تعارض منافع آشکار ممنوع شود.

۳- احجام نظارت و برداشت نقشه برداری در هر سه ماه یا یکسال یکبار با گزارشات مسئولین فنی معادن مطابقت داده شود و در صورت اختلاف بیش از ۲۰ درصدی پرونده به دادسرا ( و نه کمیته انضباطی داخلی نظام مهندسی) ارجاع شود.

۴- معادن هوشمند شوند.( دوربین های کنترل فعالیت نصب شود ، دیتای باسکول ها به سازمان صمت استان متصل شود ، و ...)

۵- قوانین مربوطه در قانون معادن و آئین نامه اجرایی آن ، قانون نظام مهندسی و آئین نامه اجرایی آن تغییر کند و قوانین متناسب تدوین گردد . و ....


اینجا یک سوال پیش می‌آید که چرا تا الان انجام نشده ؟؟یعنی به عقل کسی نرسیده است؟
- بله می رسد، اما تمام این عقل کل ها( ناظران) و .... یا از رئیس خانه معد
ن می ترسند، یا خودشان بهره بردار هستند، یا با بهره برداران زد و بند دارند و منافعشان به خطر می افتد و ده‌ها مورد فساد خفی و جلی دیگر که جرات نمی کنند و یا نمی خواهند انجام بشود .

من برای رئیس نظام مهندسی ایران ، برای رئیس کمیسیون صمت مجلس ( دکتر طاهری و اکبری تالارپشتی )، برای معاونت معدنی و اعضای شورای توسعه ارسال کرده‌ام  و فقط برای رئیس قوه قضائیه و رهبر انقلاب نفرستاده‌ام.

حال چرا با گذشت ۲ سال از دولت آقای رئیسی  درست نشده؟؟؟
بنده زبانم مو درآورد عزیزان .

۴ سال است که می‌گویم و منتشر می کنم و گوش شنوایی نیست .

و البته برای همینه که در این دولت امثال من در حاشیه هستیم و حتی پیشنهاد پست اجرایی هم به ما ندادند چون ما برای زدن همین حرف‌ها خطرناک هستیم .

 

برچسب ها: معدن خانه معدن معدنکاران حقوق دولتی معادن فساد مالی اختلاس
ارسال نظر
آخرین اخبار