۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۸
تعداد بازدید: ۲۵۴۶۳۲
تصور کنید، بیماری برای درمان به پزشک معالجه می‌کند اما در نهایت بعد از تجویز و درمان توسط پزشک، حالا نه تنها دردش بهبود پیدا نمی‌کند بلکه با تشدید درد، باید به دنبال تشکیل پرونده شکایت در راهرو‌های دادسرای جرایم پزشکی برود. خطوط در این گزارش با بررسی مشکلات قربانیان جرایم پزشکی بهترین راهکارهای طرح شکایت در این مواقع را پیشنهاد می دهد.
کد خبر: ۱۵۱۸۴

سرگردانی میان بیمارستان و دادگاه

اگر مشکوک شدید که قربانی قصور پزشکی هستید این اقدامات را انجام دهید!/نقش شبکه‌های اجتماعی در انتشار اخبار

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ مرحوم عباس کیارستمی از معروفترین قربانیان قصور پزشکی در ایران است. او یکی از سرشناس‌ترین کارگردانان ایرانی بود که بعد از فوتش در ۱۴ تیر ماه سال ۹۵، خانواده او بحث قصور پزشکی را مطرح کردند. همین هم شد که وزیر بهداشت وقت، دستور پیگیری سریع پرونده را داد و هیأت انتظامی سازمان نظام پزشکی، مسئولیت رسیدگی به پرونده را به عهده گرفت و پس از چند ماه بررسی، قصور پزشکی در برخی فرآیند‌های درمانی اثبات شد. پس از اثبات قصور پزشکی آن خانواده کیارستمی به دادگاه کیفری شکایت کردند. با این حال ۲ سال بعد در تیرماه سال ۱۳۹۷ دکتر محسن خلیلی قائم مقاممعاون انتظامی کل سازمان نظام پزشکی اعلام کرد که «دکتر احمد میر» پزشک معالج کیارستمی تا سه سال گواهی عدم سوء پیشینه دریافت نخواهد کرد و به این علت نمی‌تواند مسئولیت فنی مراکز درمانی را بر عهده بگیرد یا مؤسس مرکزی درمانی باشد. با این حال اعلام شد که با توجه به این حکم اگر پزشک معالج کیارستمی در آینده قصور دیگری انجام دهد و علیه او پرونده تشکیل شود حکم‌های سنگین‌تری برای او صادر خواهد شد.

نقش شبکه‌های اجتماعی در انتشار اخبار قصور پزشکی

این روز‌ها به واسطه گسترش شبکه‌های اجتماعی، بسیاری از کاربران مشکلات و تجربیات شخصی خودشان از زندگی را در صفحه‌های خود منتشر می‌کنند. بیتا یکی از قربانیان قصور پزشکی است که در هشتگ‌های اینستاگرام خبر‌هایی درباره نحوه فوت او منتشر شده است. در یکی از پست‌ها زیر عکس این زن که باردار بود می‌نویسد: « هر روز که می‌گذره باورش سخت‌تر میشه که چطور فرشته صحیح و سالم مون صبح با پای خودش وارد بیمارستان شد و بعد جسم بی‌روحش رو تحویل مون دادن. » یکی دیگر از پست‌ها با تیتر: « مرگ بانوی ساروی به دلیل قصور پزشکی» نیز درباره این خبر نوشته است: « بانوی ساروی پس از گذشت ۱۰ روز از عمل بای پس(کوچک‌سازی معده) در بیمارستان ساری جان باخت. ظاهراً پزشکی قانونی نیز تائید کرد که مرگ او به دلیل قصور پزشکی و سوراخ کردن معده رقم خورده است. حنا جعفری نیز یکی دیگر از قربانیان قصور پزشکی است که مادرش هنوز در صفحه اینستاگرام با بازنشر کردن عکس‌های او و هشتگ قصور پزشکی ماجرا را اینگونه شرح داده است: تزریق اشتباهی خون باعث شد دخترم در عرض ۲۴ ساعت جلوی چشمان ما پر پر شود. » با این حال در میان هشتگ‌های مربوط به قصور پزشکی افرادی پیدا می شوند که دچار نقص عضو یا تشدید بیماری نیز شدند. ‌نگار یکی از بلاگر‌های اینستاگرام نیز یکی از افرادی است که مدت‌ها از روند پیگیری پرونده‌اش در دادسرای جرایم پزشکی استوری‌های مختلفی منتشر می‌کرد. با این حال او که ساکن ایران نیست و تنها برای عمل جراحی‌اش به تهران سفر کرده بود حالا در راهرو‌های دادسرای جرایم پزشکی سرگردان است. او در این باره به خطوط می‌گوید: « ۴ ماه گذشته ولی هنوز پرونده‌ام در مراحل اولیه است.حالا تصور کنید که من مدتی هر روز و حالا هم هفته ای یک بار با دردی که دارم باید دنبال پرونده شکایت باشم. البته من تا آخرش ادامه می دهم تا جان انسان دیگری زیر دست پزشکان بدون تخصص به خطر نیفتد. »

هر روز که می‌گذره باورش سخت‌تر میشه که چطور فرشته صحیح و سالم مون صبح با پای خودش وارد بیمارستان شد و بعد جسم بی‌روحش رو تحویل مون دادن. » یکی دیگر از پست‌ها با تیتر: « مرگ بانوی ساروی به دلیل قصور پزشکی» نیز درباره این خبر نوشته است: « بانوی ساروی پس از گذشت ۱۰ روز از عمل بای پس(کوچک‌سازی معده) در بیمارستان ساری جان باخت. ظاهراً پزشکی قانونی نیز تائید کرد که مرگ او به دلیل قصور پزشکی و سوراخ کردن معده رقم خورده است.

مرحله سخت شکایت

طرح دعوای قصور پزشکی می‌تواند تجربه‌ای ترسناک باشد. چرا که در چنین شرایطی نه تنها با با یک مشکل پزشکی شدید روبرو هستید، بلکه باید با چالش‌های طرح دعوی نیز کنار بیایید. تقریباً می‌توان گفت زمان، انرژی و پول زیادی باید صرف شود تا چنین پرونده‌هایی به نتیجه برسد. هرچند که جدا از مسائل حقوقی، باید با استرس روحی ناشی از طرح دعوا مقابله کنید. دعوی قضایی می‌تواند شامل برخورد‌های خصمانه با مدیران بیمارستان، متخصصان پزشکی و وکلای مدافع باشد. علاوه بر این، این فرآیند می‌تواند انرژی شما را تخلیه کند. بر اساس آخرین آماری که از پرونده‌های قصور پزشکی در دسترس است در ۷ ماهه نخست سال ۱۴۰۰، سه هزار و ۹۳۷ پرونده مورد بررسی قرار گرفته که در مقایسه با ۷ ماهه نخست سال ۱۳۹۹ که تعداد پرونده‌های بررسی شده سه هزار و ۷۴۹ پرونده بود، رشد ۵ درصدی داشت.

شانس برنده شدن در دعوا، قصور پزشکی، چقدر است؟

آنطور که گفته می‌شود شانس برنده شدن شاکی در پرونده‌های قصور پزشکی در بهترین شرایط، حدود ۵۰ درصد است. مؤسسه ملی بهداشت (NIH)، با انتشار یک مطالعه‌ای که بیست سال زمان برده بود نشان داد که در بیشتر مواقع پزشکان برنده خواهند شد.
با این حال، این تنها راه برای دریافت غرامت برای صدمات وارد شده به شما نیز هست. هرچند که دریافت غرامتی که شایسته آن هستید یک چالش جدی است، اما غیرممکن نیست. بنابراین اگر بعد از پشت سر گذاشتن مراحل درمان یا جراحی مشکوک شدید که قربانی قصور پزشکی هستید، اقدامات زیر را انجام دهید تا شانس خود را برای برنده شدن در دادگاه به حداکثر برسانید:
۱. با پزشکی که قصد شکایت از او را دارید صحبت نکنید.
ممکن است وسوسه شوید که با پزشک خود تماس بگیرید تا توضیح بخواهید. این اشتباه را نکنید. برخی از دادگاه‌ها چنین تماسی را به عنوان یک ارتباط پیش از دعوا در نظر می‌گیرند. این اشتباه می‌تواند باعث خارج شدن شما از محدودیت‌ها و جلوگیری از ادعای شما شود.
۲. با پزشک دیگری مشورت کنید.
مراقبت از سلامتی اولین دغدغه شماست. به‌ دکتر دیگه مراجعه کن اگر به اشتباه تشخیص داده شده یا از مراقبت ناکافی رنج برده‌اید، باید مشکل را اصلاح کنید. برنامه درمانی پزشک بر رسیدگی به وضعیت پزشکی فعلی شما متمرکز خواهد بود
۳. یک وکیل پیدا کنید
در اسرع وقت یک وکیل با تجربه در زمینه قصور پزشکی را درگیر این فرآیند کنید. اکثر بیماران تجربه‌ای در برخورد با قصور پزشکی ندارند و ممکن است اشتباهاتی مرتکب شوند که به پرونده آن‌ها آسیب برساند. یک وکیل ماهر می‌تواند شما را از طریق مسائل حرفه‌ای و شخصی راهنمایی کند، به علاوه استرس ناشی از ندانستن کاری که انجام می‌دهید را از بین ببرد.
۴. درخواست تمام سوابق پزشکی موفقیت در یک ادعای قصور پزشکی به شواهد نیاز دارد.
شما باید فوراً سوابق پزشکی خود را پرونده‌سازی کنید. تقریباً یک سوم از همه ادعا‌های قصور شامل ارتباط نادرست بین پزشک و بیمار یا بین ارائه‌دهندگان پزشکی است. سوابق پزشکی می‌تواند به وکیل شما کمک کند تا این چالش‌ها را کشف کند
۵. تمام تجربیات مرتبط با آسیب پزشکی خود را یادداشت کنید.
یادداشت می‌تواند به شما کمک کند تا درد و رنج خود را برای ارائه به دادگاه به یاد‌آورید. شما همچنین باید استرس ناشی از پیگیری یک دعوی قضایی را کنترل کنید.
با همه اینها آرامش خود را حفظ کنید و به سیستم پشتیبانی خود یعنی وکیل و شاهدان تکیه داشته باشید، چرا که روند رسیدگی به این دادخواهی استرس‌زا است. از صحبت با دوستان و عزیزان خود در مورد این تجربه دریغ نکنید. سایر جنبه‌های زندگی خود را نیز نادیده نگیرید، دعوا می‌تواند همه جانبه باشد. با این حال، این تنها چیزی نیست که برای شما مهم است. شغل، مسئولیت‌های خانوادگی یا زندگی شخصی خود را نادیده نگیرید. همچنین، ورزش یک راه عالی برای کاهش استرس است. با این حال طبق تجربه برنده شدن در چنین پرونده‌هایی دشوار است اما غیرممکن نیست. روند طرح دعوی می‌تواند چالش برانگیز باشد. با این حال، با داشتن تیم مناسب از وکلاً در کنار شما، می‌توانید با هر چیزی روبرو شوید! در اسرع وقت به دنبال مشاور حقوقی باشید تا شانس موفقیت پرونده خود را افزایش دهید.

برچسب ها: شوک درمانی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درمانگاه وزارت دادگستری دادگستری استان تهران دادگستری تهران دادسرای عمومی و انقلاب تهران زیرمیزی پزشکان
ارسال نظر
آخرین اخبار