۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۲
تعداد بازدید: ۲۸۸۰۱۵
بعد از دو زلزله شدید که بامداد امروز مناطقی در استان هرمزگان را لرزاند؛ دکتر مهدی زارع استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی به واکاوی زوایای زمین لرزه‌های ادامه دار در این منطقه پرداخت.
کد خبر: ۱۷۳۴۱

آیا احتمال وقوع زلزله‌ای ویرانگر در جنوب کشور وجود دارد؟ / گسل تهران ارتباطی به هرمزگان ندارد!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ دو زلزله بالاتر از ۶ ریشتری در بامداد امروز، جنوب کشور را به لرزه درآورد. بر اساس اعلام مرکز لرزه‌نگاری کشور، ابتدا ساعت  ۲ بامداد زمین لرزه۶.۱  ریشتری در عمق ۱۰ کیلومتری زمین شهرستان‌های بندر خمیر و بندرلنگه را لرزاند و حدود دو ساعت بعد در ساعت  ۵۴: ۳زمین لرزه ۶.۱ ریشتری دیگری در عمق ۲۸ کیلومتری زمین حوالی بندر کنگ را به لرزه در آورد. این در حالی است که یک دقیقه بعد نیز زمین لرزه‌ای با قدرت۶.۳ ریشتر در عمق ۲۶ کیلومتری زمین، بندر خمیر رابه لرزه درآورد.
اگر چه بر اساس آخرین آمار‌ها کشته‌های این زمین لرزه تا کنون ۵ فوتی و ۸۴ مصدوم اعلام شده اما بررسی‌ها نشان می‌دهند که ۵٠ تا ۶٠ درصد از خانه‌ها دچار آسیب شده‌اند. این زلزله مهیب بامداد امروز اما بیش از دو هفته است که در جنوب کشور زنگ هشدار زلزله را به صدا در آورده است.

دکتر مهدی زارع استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط به بررسی ادامه روند زمین لرزه‌های جنوب پرداخته و در این باره می‌گوید: «شدت این زمین لرزه‌ها به حدی بود که در بندرعباس و برخی دیگر از شهرستان‌های استان، جزایر خلیج فارس و حتی در کشور‌های حاشیه خلیج فارس همچون امارات نیز احساس شد. زمین لرزه‌هایی که در مناطق تنگه هرمز و استان هرمزگان اتفاق افتاده زلزله‌هایی هستند که در جایی اتفاق می‌افتد که بیشترین میزان تغییر شکل پوسته در ایران اندازه‌گیری شده. بخشی از این تغییرشکل به صورت لرزه آزاد می‌شود و در داخل پوسته زمین در این منطقه گنبد‌های نمکی وجود دارند. منطقه‌ای که تغییر شکل در آن زیاد است و گسل‌های فعال هم در آن وجود دارند که زلزله‌های اخیر ۲۵ خرداد تا ۱۱ تیرماه ناشی از جنبش‌های این گسل‌ها که کاملاً طبیعی هم هستند است. با این حال گنبد‌های نمکی در این منطقه زیاد است و به همین دلیل می‌توانیم انتظار داشته باشیم که رخداد زلزله‌ها برای آزادی تنش که در آن منطقه جمع شده به صورت تدریجی رخ بدهد. یعنی زلزله‌ها به صورت مجموعه‌ای از رخداد‌های چند زلزله شدید با بزرگای ۶ و ده‌ها زلزله با بزرگای کمتر از ۵ در منطقه باشد. الگوی لرزه خیزی که تا کنون در این منطقه دیده شده به همین ترتیب بوده و انتظار ما هم همین است. »

گنبد‌های نمکی در این منطقه زیاد است و به همین دلیل می‌توانیم انتظار داشته باشیم که رخداد زلزله‌ها برای آزادی تنش که در آن منطقه جمع شده به صورت تدریجی رخ بدهد. یعنی زلزله‌ها به صورت مجموعه‌ای از رخداد‌های چند زلزله شدید با بزرگای ۶ و ده‌ها زلزله با بزرگای کمتر از ۵ در منطقه باشد

آیا احتمال وقوع زلزله‌ای ویرانگر در جنوب کشور وجود دارد؟ / گسل تهران ارتباطی به هرمزگان ندارد!
دکتر زارع درپاسخ به این سؤال خبرنگار خطوط مبنی بر اینکه با توجه به ادامه روند زمین لرزه‌ها در جنوب کشور، حداکثر بزرگای زلزله در این منطقه چقدر می‌تواند باشد؟ پاسخ می‌دهد: « سابقه‌ای که قبلاً از این منطقه وجود دارد، زلزله‌هایی با بزرگای ۶/۵ تا کمتر از ۷ هم در این منطقه پیش آمده است. بنابراین بزرگترین اتفاقات را در حد همین ۶/۵ تا ۷ ریشتر هم می‌توان انتظار داشت. البته الزام یا شاهدی نداریم که چنین وضعی ادامه خواهد داشت. ولی احتمالش وجود دارد. »
این عضو هیئت علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در پایان ضمن رد شایعاتی پیرامون ارتباط زمین لرزه‌ها در مناطق جنوبی کشور با زلزله در تهران می‌افزاید: « در این شرایط برخی از مردم می‌پرسند که آیا این زمین لرزه‌ها در مناطق دیگر ایران مثل شمال یا تهران می‌توانند باعث زلزله شوند؟ جواب منفی و خیر است. این زلزله‌ها مربوط به گسل‌های زمین در منطقه تنگه هرمز است و به گسل‌های تهران ارتباطی ندارند. مسأله لرزه خیزی پایتخت و گسل‌هایش معضلی جدا از این موضوع است هرچند که در جای خودش اهمیت زیادی دارد. در واقع دو محیط زمین ساختی متفاوت هستند و هم از نظر مشخصات پوسته و نوع گسل با هم فرق می‌کنند. ضمن اینکه اساساً از یکدیگر دور هم هستند. بنابراین هر زلزله‌ای که در منطقه البرز و پیرامون تهران اتفاق بیفتد مربوط به زلزله‌های هرمزگان نیستند. »

برچسب ها: مصدوم بر اثر زلزله زلزله کیش زلزله در کیش زلزله زلزله زمین لرزه استان هرمزگان تنگه هرمز هرمزگان منطقه آزاد کیش زلزله کرمانشاه
ارسال نظر
آخرین اخبار