۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۳
تعداد بازدید: ۸۶۲۰۲
بیانیه گام دوم در واقع تبیین طرح راهبردی و کلان کشور برای تمدن‌سازی است، این تمدن‌ساز را می‌توان به «حضور جوانان برای پیشرفت همه‌جانبه کشور» تعبیر کرد.
کد خبر: ۱۹۸۵۰
نویسنده : مجتبی آزادیان

برنامه هفتم و فرصت حضور جوانان برای پیشرفت همه‌جانبه کشور

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، هشتاد و ششمین نشست علمی-تخصصی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان برنامه و بودجه کشور با مدیریت علمی محسن لبخندق، معاون پژوهشی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) و همچنین با سخنرانی میثم یاوری جامعه‌شناس و کارشناس برنامه‌ریزی راهبردی در حوزه فرهنگ، حجت‌الاسلام سید محمدحسین هاشمیان دانشیار دانشگاه باقرالعلوم(ع) و با مشارکت فعال جامعه علمی، پژوهشی، دانشگاهی، اندیشگاهی، صاحب‌نظران، مدیران و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی به صورت مجازی برگزار شد.

مدیرعلمی نشست محسن لبخندق معاون پژوهشی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) در ابتدای نشست اظهار کرد: مدل‌های موفقی مثل جهاد سازندگی و بسیج مردم از ابتدای پیروزی انقلاب همواره راهگشای رفع نیاز‌های کشور بوده است؛ اما متاسفانه این ابتکارات کم نظیر توسط نهاد علمی کشور مدل‌سازی نشده است.

وی با اینکه انقلاب اسلامی در ذات خود یک پدیده فرهنگی است، ادامه داد: پس از انقلاب، مقام معظم رهبری دو نقش نظریه‌پردازی و گفتمان‌سازی را به صورت همزمان برعهده گرفتند و باز هم نهاد علمی و فرهیختگان از این مهم عقب ماندند.

لبخندق ادامه داد: توجه به تجربیات موفق، مردمی‌سازی در حوزه‌های مختلف اجرایی، می‌بایست توسط نهاد علمی مورد توجه قرار گیرد و این جلسه نیز در همین راستا با ابتکار مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری مورد توجه قرار گرفت.

میثم یاوری جامعه‌شناس و کارشناس برنامه‌ریزی راهبردی در حوزه فرهنگ به عنوان سخنران ابتدایی نشست علاوه بر بررسی دیدگاه مقام معظم رهبری در حوزه مردمی‌سازی اداره کشور خاطرنشان کرد: توجه مقام معظم رهبری به ظرفیت مردم تنها خلاصه در یک امر سیاسی نیست بلکه در منظومه فکری ایشان هرکجا مردم ورود کرده‌اند، موفقیت‌های بزرگی به دست آمده است.

وی اضافه کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده بیانیه گام دوم در واقع تبیین طرح راهبردی و کلان ایشان برای تمدن‌سازی، یعنی «قیام جوانان برای پیشرفت همه‌جانبه کشور است». در واقع ورود گسترده به جریان حل مسئله با استفاده از ظرفیت جوانان و آحاد مردم، یک راهبرد اساسی در گام دوم انقلاب اسلامی است.

یاوری با اشاره به اینکه با حرکت مردمی عملاً به سمت تحول حرکت می‌کنیم، افزود: با بررسی نظریه نئو مارکسیست‌ها و آموزه‌های هابرماس یک جریان جدی در غرب ایجاد می‌شود که به نقش نهاد‌های مردم‌نهاد مانند سمن‌ها توجه خاصی دارد. در طرف مقابل حلقه‌های میانی در پارادایم فکری رهبری مبتنی بر تشدید اراده‌های آحاد مردم است و در واقع فرمان آتش به اختیار در خدمت تشدید اراده‌های عمومی است؛ بنابراین بر این باورم که در همین نقطه خط مرز این نظریه با نظریه کنش ارتباطی نمایان می‌شود. در واقع در نظریه کنش ارتباطی، نهاد‌های واسط محدود کننده اراده توده‌ها هستند و به عنوان سوپاپ اطمینان نظام سرمایه‌داری عمل می‌کنند؛ ولی در نقطه مقابل، حلقه‌های میانی در اندیشه رهبری سقفی برای حرکت ندارد.

این پژوهشگر توضیح داد: در اندیشه توحیدی نیز همین معنا نسبت به حرکت انسان وجود دارد. در واقع انسان در نگاه توحیدی مرزی برای حرکت به سمت رشد و تعالی ندارد؛ بنابراین جامعه اسلامی محلی برای آزادسازی و رشد و تعالی حداکثری انسان است؛ بنابراین در واقع، زمان آتش به اختیار به یک معنا رشد و بلوغ ساختاری را در نظام اسلامی به دنبال خواهد داشت.

این جامعه‌شناس و کارشناس برنامه‌ریزی راهبردی در حوزه فرهنگ در تشریح پیامد‌های این نگاه بیان کرد: کشاندن جوانان به عرصه مدیریت کشور و خنثی‌سازی طرح‌های دشمن دو نتیجه ابتدایی این نگاه است. در واقع ورود جوانان به عرصه کار و مدیریت جامعه یک حرکت بنیادین است. در این نگاه انقلاب فرهنگی حاصل درگیر کردن جوانان برای حل مسائل کشور است.

یاوری در تشریح شعار سال در این نگاه فکری افزود: توجه به ظرفیت‌های ملی در واقع می‌تواند هسته‌های متکثر دانش بنیان را خلق کند؛ و این حلقه‌های متکثر با حضور حداکثری جوانان تحصیلکرده ممکن خواهد بود، بر خلاف اینکه تصور می‌شود، دانش‌بنیان کردن اقتصاد، لاجرم به محدود کردن استفاده از سرمایه انسانی و در نتیجه کاهش اشتغال منتهی خواهد شد.

وی ادامه داد: البته این تئوری مبتنی بر قیام‌الله است. وقتی انسان‌ها اراده به تغییر بکنند قدرت‌های الهی نیز به آن‌ها کمک می‌کند. به عنوان مثال مدل شهید حسن باقری در جنگ تحمیلی یک مثال عینی در این مدل فکری است و مدل فکری به معجزه‌های اجتماعی مبتنی بر اراده‌های انسانی منجر می‌شود که این مطلب نیز مبتنی بر سنت الهی است.

این کارشناس برنامه‌ریزی راهبردی در حوزه فرهنگ تأکید کرد: نباید از یاد برد که یک طرح کلان راهبردی وجود دارد که فرمول این طرح در بیانیه گام دوم در پاراگراف‌های ابتدایی بیان شده است. اراده ملی جان‌مایه پیشرفت همه‌جانبه است؛ بنابراین بر این باوریم که در گام دوم انقلاب باید اراده ملی در کانون مدیریت کشور قرار گیرد؛ چراکه امام(ره) و رهبر معظم انقلاب مبتنی بر اندیشه اسلامی همواره بر این باور بوده‌اند.

به گزارش خطوط، هشتاد و ششمين نشست علمي-تخصصي و با عنوان «توسعه فرهنگی مردم نهاد» امروز چهارشنبه نوزدهم مرداد ماه سال ۱۴۰۱، به همت دفتر آموزش و ترويج مركز پژوهش‌های توسعه و آينده‌نگری برگزار شد.

برچسب ها: توسعه فرهنگی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری برنامه هفتم توسعه برنامه هفتم توسعه کشور دانشکده فرهنگ و ارتباطات
ارسال نظر
آخرین اخبار