۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۴
تعداد بازدید: ۹۶۰۳۱
رئیس ستاد توسعه زیست فناوری گفت: تکنولوژی کریسپر در ایران شروع به کار کرده است و یک شتاب‌دهنده فعال نیز در این حوزه آغاز به کار کرده است.
کد خبر: ۲۶۰۸۷

تکنولوژی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، مصطفی قانعی؛ دبیر ستاد توسعه زیست فناوری امروز در یک نشست خبری اظهار کرد: ستاد توسعه زیست فناوری یکی از ستاد‌های فعال با مأموریت زیست فناوری در معاونت علمی است. در دولت و شورای عالی انقلاب دو مطلب حائز اهمیت است که نخست آن است که کلیه سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و هدایت‌ها در حوزه زیست فناوری به عهده این ستاد است. دوم آنکه این ستاد باید ۳ درصد اقتصاد زیستی جهان را به نام ایران محقق کند.

وی گفت: امروز در حوزه زیست فناوری، نانو و رشته‌های نانو، لایه‌نشانی کار می‌کنند و همچنین در حوزه‌های متالوژی و‌مکانیک در حوزه زیست فناوری مشغول هستند لذا کمتر فناوری سراغ داریم که در این حد بین رشته‌ای مشغول به کار باشد.

قانعی تصریح کرد: یکی از رده‌های این دانش، حوزه‌های MRNA است که در ۵ سال آینده چندین نوع واکنش و شیوه‌های درمانی را معرفی خواهد کرد و یک کد ژنتیک است و برای ما یک فرصت است که به مجوز MRNA دست پیدا کردیم.

رئیس ستاد توسعه زیست فناوری گفت: یکی از حوزه‌های بسیار مهم تکنولوژی کریسپر است که ما در این حوزه شتاب‌دهنده داریم و خوشبختانه این در ایران آغاز شده است. یکی از موضوعات مهم دیگر بیوسنسور‌ها است که در این حوزه نیز ما شتاب‌دهنده‌ای داریم که در حال ارائه محصولات است.

قانعی خاطرنشان کرد: فناوری همیشه طوری چرخش می‌کند که روش‌های سنتی از بین خواهد رفت و به همین دلیل هر کشوری به این فناوری‌ها دست پیدا نکند هر روز باید واردات انجام دهد.

وی گفت: نزدیک به ۸ سال طول کشید که نقشه کل زیست فناوری را احصا کردیم و براساس معادله علمی ۴ سال طول کشید که افراد و محل تحصیل آن‌ها و دانشگاه‌های آن‌ها را شناسایی کنیم. از گذشته یک تقاضایی وجود داشت که دانشگاه را با صنعت مرتبط کنیم. ما ۷۰۰ شرکت در زیست فناوری داریم یعنی تجارت و‌محصول دارند و در بازار نیز حضور دارند که آن‌ها را به دانشگاه‌ها وصل کردیم.

رئیس ستاد توسعه زیست فناوری گفت: در حوزه دارو‌های زیستی یک‌تمرین بزرگ در کشور شروع شد و منجر به این شد که پیچیدگی‌های دانشی به دست ما برسد. ایران به فناوری مسلط شده است؛ به‌عنوان مثال یک کشوری که محتاج واکسن بود و هزینه آن را نیز پرداخت کرده بود، یکسال بعد به کشوری تبدیل شد که واکسن را صادر کرد و در ۶ ماهی نیز که در این حوزه عقب بودیم به خاطر اثرات تحریم‌ها بود.

قانعی گفت: در سازمان بهداشت جهانی نام ایران در صدر لیست آمده است فناوری‌های زیادی در تولید واکسن تولید کرده است که این نشان می‌دهد راه درست است و فناوری در دستان ما است. کشور باید به نقطه‌ای برسد ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی باید در حوزه زیست فناوری باشد.

وی گفت: یکی از موارد واردات ما در محصولات غذایی است که چالش آن در گوشت و مرغ و نهاده‌ها خودش را نشان می‌دهد و ما قادر هستیم در این حوزه هزینه‌ها را کم کنیم یا به‌عنوان مثال در پلاسما و انسولین ۲۰۰ میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌شود. باید یک ردیف بودجه‌ای گذاشته شود تا متوجه شویم از فناوری زیستی چه مقدار ثروت نصیب کشور می‌شود./ تسنیم

برچسب ها: تکنولوژی فناوری کریسپر شتابدهنده زیست فناوری
ارسال نظر
آخرین اخبار