۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۹
تعداد بازدید: ۳۶۰۸۲۴
شب قبل از سفر رئیس‌جمهور به استان آذربایجان شرقی، معاون اجرایی دولت در توئیتی، ضمن انتشار اظهارنامه ثبتی شرکت مس سونگون آذربایجان، از تحقق وعده یک سال پیش سید ابراهیم رئیسی خبر داد. در همان اظهارنامه‌ ثبت شرکت، آخرین وضعیت ثبت، «تعیین نام» قید شده بود.
کد خبر: ۳۱۸۸۴

شمسا بر وزن شستا؛ شرکتی که وجود خارجی ندارد!



به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، متاسفانه تصمیم‌سازان و مشاوران رئیس‌جمهور طوری برنامه‌ریزی نمودند که تاسیس شرکت مذکور در جمع مردم استان توسط ایشان اعلام عمومی شد در حالیکه واقعیت چیز دیگری بود! البته لغو حضور رئیس‌جمهور در سونگون و افتتاح پروژه ناقص و منسوخ هیپ لیچینگ توسط نیازی که دیگر در مقام سرپرستی وزارت صمت نیست، نشان از این واقعیت داشت که ایشان تا حدودی به مسائل پشت پرده مس، اشراف پیدا کرده‌است.

اکنون که بیش از یک هفته از آن روز میگذرد هنوز خبری از تاسیس این شرکت در سامانه ثبت شرکت‌ها، روزنامه رسمی کشور و سایت رسمیو نبوده و جالبتر اینکه روابط عمومی شرکت مس و صفحات مجازی وابسته به آن شرکت، هیچ خبری در مورد تاسیس شرکت مستقل مس آذربایجان مخابره ننموده‌اند! البته دلیلش واضح است، چون رستمی بهتر از هر کسی میداند که این کار غیرقانونی بوده و اعلام رسمی آن قبل از اخذ موافقت سهام‌داران و مصوبه مجمع عمومی، تبعات حقوقی برایش خواهد داشت!

پیش‌تر، در نامه معاون طرح و برنامه شرکت مس خطاب به رستمی که سناریوی ترسیمی آن معاونت را برای تاسیس شرکت مس آذربایجان تبیین نموده بود، تشکیل ۳ شرکت تحت عنوان شرکت‌های بهره برداری منطقه‌ای پیش‌بینی شده بود نه شرکت‌های مستقل!

- شرکت بهره‌برداری منطقه شمال‌غرب با محوریت سونگون
- شرکت بهره‌برداری منطقه مرکزی با محوریت میدوک
- شرکت بهره‌برداری جنوب‌شرق با محوریت سرچشمه

هر سه شرکت فوق، فاقد هرگونه اختیار در امر خرید تجهیزات، فروش محصولات، جذب و تعدیل نیرو‌ها و کمک‌های اجتماعی بوده و بعبارت بهتر، هیچ استقلالی در کار نخواهد بود چه برسد به هزینه‌کرد درآمد‌های این شرکت‌ها در استان محل استقرار!

شمسا بر وزن شستا؛ شرکتی که وجود خارجی ندارد!
حال می‌توان دریافت که عوام‌فریبی و اقدامات و تبلیغات پوپولیستی تا چه حد در اولویت علی رستمی و تیم ناکارآمدش بوده که حتی منجر به اعلام یک فرایند غیرقانونی توسط رئیس دولت شده و انتظارات را در بین مردم منطقه بالا برده است و این طرف نیز معبود عباس زاده، سرخوش از تعریف و تمجید مسئولین منطقه، واژه مخفف شمسا را بر وزن شستا برای جلب رضایت رستمی و تیم شستایی‌اش بر شرکتی نهاده است که ذاتاً وجود خارجی ندارد. تنها ثمره این فرایند، این بود که ارزش سهام فملی به دلیل شوک منفی حاصل از اعلام تفکیک بخش بزرگی از بدنه شرکت، با کاهش مواجه شد!

حال اگر کمترین صداقتی در قاموس آقایان وجود دارد، پیشنهاد می‌شود دستور دهند اطلاعیه منتشر شده در روزنامه رسمی کشور به همراه اساسنامه مصوب مشتمل بر کلیه مشخصات شرکت توسط روابط عمومی مس ایران انتشار یابد یا حداقل خبر به این مهمی یعنی «اعلام استقلال شرکت مس آذربایجان و هزینه‌ی کلیه درآمد‌های آن در استان» که دقیقا توسط رئیس‌جمهور اعلام شد، در پورتال روابط عمومی مس مخابره گردد!

بدیهی است در غیر اینصورت، کمترین انتظار از نمایندگان مجلس، استاندار محترم، معاون اقتصادی استاندار، نهاد‌های نظارتی و بخصوص بازرسی ریاست جمهوری این است که به ریشه‌های موضوع ورود کرده و علت این تصمیم‌سازی غیرواقعی برای ریاست محترم جمهور را مشخص نمایند./بیداری آذربایجان

برچسب ها: شرکت ملی مس مس سونگون آذربایجان‌شرقی رانت فساد مبارزه با فساد فساد مالی فساد اقتصادی علی رستمی
ارسال نظر
آخرین اخبار