۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴
تعداد بازدید: ۹۱۰۲۰۵
ایرادات اساسی این پروژه به دفعات از طریق رسانه ها و فضای مجازی ذکر شده است و به همین دلیل نیز اجرای نمایشی و اعلام تلویزیونی افتتاح این پروژه در عید سعید فطر به دست رئیس جمهور همزمان با راه‌آهن تبریز بستان‌آباد! با شکست مواجه شد ولی متاسفانه متولیان امر سکوت کرده اند و حاضر به پاسخگویی نیستند ...
کد خبر: ۲۹۹۰۹

اسیدپاشی آغاز شد!/انقلاب صنعتی و تحقق آرزوی دیرینه مردم آذربایجان؟

جفای بزرگی که در صورت بروز کوچکترین نقص هرگز قابل جبران نخواهد بود!


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط به نقل از بیداری آذربایجان، افتتاح پروژه ناقص هیپ‌لیچینگ مجتمع مس سونگون که ابتدا برای دهه فجر ۱۴۰۱ با حضور مخبر معاون اول رئیس‌جمهور برنامه‌ریزی شده بود به دلیل افشای نواقص و ایرادات عملیاتی پروژه کنسل شد. علی رستمی سپس در یک مصاحبه تلویزیونی از افتتاح این پروژه در عید سعید فطر خبر داد و شایعاتی در فضای مجازی پخش شد مبنی بر افتتاح پروژه به دست رئیس جمهور همزمان با راه‌آهن تبریز بستان‌آباد!

اما ظاهرا این وعده نیز با شکست مواجه شد و برای خالی نبودن عریضه و آبروداری و شاید هم از روی لجبازی، معبود عباس‌زاده در سکوت کامل خبری به همراه تعدادی از اعوان و انصارش، فلکه اسید سولفوریک را باز نمود و با تهیه یک کلیپ تبلیغاتی، از این اتفاق به عنوان شروع فاز ۱ اسیدپاشی و «انقلاب صنعتی و تحقق آرزوی دیرینه مردم آذربایجان» یاد کرد!

البته رستمی و عباس‌زاده با توجه به سوابق و تحصیلاتشان، قاعدتاً نه معنی صنعت و انقلاب صنعتی را می‌دانند و نه شناختی از دغدغه‌ها و آرزوهای مردم منطقه دارند ولی ای کاش این پروژه آنقدر خوب و کامل بود که تبدیل به یک انقلاب صنعتی می‌شد و حداقل یکی از آرزوهای دیرینه مردم محروم را محقق می‌نمود.

راستی معنی فاز ۱ اسیدپاشی چیست؟ اگر اینطور باشد این پروژه باید صدها فاز داشته باشد که چرخاندن فلکه، به عنوان فاز ۱ معرفی شده است!

یکی به نعل زده و یکی به میخ!

ایرادات اساسی این پروژه به دفعات از طریق رسانه ها و بسترهای فضای مجازی ذکر شده است و به همین دلیل نیز اجرای نمایشی افتتاح به تاخیر افتاده است ولی متاسفانه متولیان امر سکوت کرده اند و حاضر به پاسخگویی نیستند، مسئولین شهرستان و استان‌ هیچ توضیحی نمی‌دهند و حتی مسئول اصلی که مدیرکل محیط زیست استان است، یکی به نعل زده و یکی به میخ! و به دلیل همین رفتارها، عباس‌زاده در یک دهن‌کجی آشکار اقدام به اجرای یک نمایش زده است.

راستی معنی فاز ۱ اسیدپاشی چیست؟ اگر اینطور باشد این پروژه باید صدها فاز داشته باشد که چرخاندن فلکه، به عنوان فاز ۱ معرفی شده است!
عباس‌زاده که دم از بومی بودن و تعصب به منطقه می‌زند، به دستور علی رستمی و با همراهی حسنعلی حق‌شناس (کانی مس)، در تلاش برای نشان دادن توانایی مدیریتی خود و ‌تیم رستمی، جفای بزرگی نسبت به مردم و محیط‌ زیست منطقه مرتکب می‌شود که در صورت بروز کوچکترین نقص در زمان بهره‌برداری، هرگز قابل جبران نخواهد بود.یکی دیگر از نقاط ضعف پروژه که منجر به این وضعیت شده است کوتاهی شرکت «آریا هنگارد» مشاور این پروژه، در عمل به تعهداتش بوده است. این مشاور نه تنها در بخش مهندسی، نظارت و بازرسی، وظیفه قراردادی خود را به درستی انجام ‌نداده، بلکه متخلفین را همراهی کرده و به آنها کمک فکری ‌کرده است. قطعاً مدیرعامل این شرکت که از بازنشستگان مس می‌باشد در صورت بروز هر فاجعه احتمالی، بایستی همراه با مدیران مس پاسخگوی ترک فعل و خطاهای خود باشد. 

پروژه‌های لیچینگ در اقصی نقاط دنیا اجرا می‌شود و در آذربایجان نیز برای توسعه شهرستان ورزقان و استان ضروری است اما چگونه؟ چرا با وجود ایرادات اساسی، اصرار دارید افتتاح کنید، آیا از الزامات زیست‌محیطی و استانداردهای این پروژه خبر دارید؟ چرا در حق مردم و محیط زیست منطقه جفا می کنید؟

اسیدپاشی آغاز شد!/انقلاب صنعتی و تحقق آرزوی دیرینه مردم آذربایجان؟


مدیر عامل متعصب به منطقه! باید بداند که برخی مراحل‌ اساسی از این پروژه انجام نشده‌اند و بعد از بهره‌برداری، دیگر امکان بازگشت به عقب و جبران این ایرادات وجود نخواهد داشت. اساسی‌ترین ایرادات فاجعه‌بار در این پروژه عبارتند از:
۱. عدم اجرای عایق ژئوممبران در محدوده مخازن ذخیره اسید و فونداسیون زیر مخازن

۲. عدم اجرای تاسیسات خنثی‌سازی اسید در محدوده مخازن ذخیره و خطوط انتقال

۳. عدم اجرای سیستم جمع‌آوری اسید در نقاطی که احتمال نشت به سنگ بستر و محیط وجود دارد

۴. انجام نشدن تست‌های لازم در محدوده هیپ، PLS، کارخانه و خطوط انتقال

۵. عدم انجام تست‌های لازم در بخش الکتریکال، مونیتورینگ، سیگنالینگ و اطفاء حریق

کل طرح غدیر به هوا رفته!

اگر هدف این است که اعلام نمایید بخشی از طرح غدیر را به بهره‌برداری رساندید باید بدانید که کل طرح غدیر به هوا رفته و شما نخواهید توانست از محل این طرح، به استخدام‌های فله ای و سفارشی، پرداخت بالاسری کلان به شرکت خودساخته متمم، خرید ساختمان ۲۰۰۰ میلیاردی خیابان وزرا و اهداف دیگرتان برسید. آیا این اهداف نزد شما مقدم بر منافع ملی است؟!


اما سئوال؛ اگر هدف این است که اعلام نمایید بخشی از طرح غدیر را به بهره‌برداری رساندید باید بدانید که کل طرح غدیر به هوا رفته و شما نخواهید توانست از محل این طرح، به استخدام‌های فله‌ای و سفارشی، پرداخت بالاسری کلان به شرکت خودساخته متمم، خرید ساختمان ۲۰۰۰ میلیاردی خیابان وزرا و اهداف دیگرتان برسید. آیا این اهداف نزد شما مقدم بر منافع ملی است؟!
پروژه‌‌های لیچینگ در اقصی نقاط دنیا اجرا می‌شود و در آذربایجان نیز برای توسعه شهرستان ورزقان و استان ضروری است اما چگونه؟ چرا با وجود ایرادات اساسی، اصرار دارید افتتاح کنید، آیا از الزامات زیست‌محیطی و استانداردهای این پروژه خبر دارید؟ چرا در حق مردم و محیط زیست منطقه جفا می‌کنید؟

برای چندمین بار از مسئولین شهرستان و استان بالاخص استاندار محترم درخواست میشود ضمن بررسی همه جانبه مسائل مربوط به این پروژه پرحاشیه، اداره کل محیط زیست را به انجام دقیق وظایف نظارتی خود ملزم و مکلف نمایند تا شاهد بروز فاجعه غیرقابل جبران نباشیم.
برچسب ها: شرکت ملی مس مجتمع مس سونگون افشاگری رانت مبارزه با فساد فساد اقتصادی فساد مالی
ارسال نظر
آخرین اخبار