۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸
تعداد بازدید: ۵۰۴۲۰۷
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تداوم عوام فریبی های شرکت ملی صنایع مس ایران پروژه هیپ ایچینگ تولید مس کاتد در سونگون را اقدامی عوام فریبانه ارزیابی کرد.
کد خبر: ۲۹۴۷۸

مصداق بارز هشدارها و تذکرات مقام معظم رهبری در خصوص ارزهای تلگرامی و عدم توسعه معادن


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط به نقل از"خبر نیم روز، اللهوردی دهقانی در گفتگو با خبرنگاران با تاکید بر ضرورت اجرای طرح های مدرن و موثرتر در این مجموعه افزود: مدیرعامل مس ایران، با تبلیغ افتتاح پروژه ۳ هزار تنی "هیپ لیچینگ تولید مس کاتد در مجموعه مس سونگون نمی‌تواند مجموعه فساد زده مس و ناکارآمدی مدیریتی خود را تطهیر و ترمیم کند. نماینده مردم ورزقان و خاروانا افزود: پروژه هیپ لیچینگ برای تولید مس کاتد جدای از آن که پروژه ای قدیمی است، در هیچ جای دنیا از این تکنولوژی منسوخ برای تولید مس استفاده نمی شود و حتی برای جداسازی مس از خاک های اسیدی، به دلیل بازدهی ۵۰ درصدی و پائین روش هیپ لیچینگ، از روش فلوئوسیون استفاده می‌شود.

با وجود اجرای ۹۰ درصد طرح در دوره های قبل، مدیریت فعلی مس ایران در یک سال اخیر، نتوانسته است نسبت به تکمیل ۱۰ درصد باقی مانده پروژه اقدام عملی صورت دهد

دهقانی با غیر اقتصادی دانستن طرح هیپ لیچینگ تصریح کرد: پروژه هیپ لیچینگ مس سونگون ۱۰ سال قبل عملیاتی شده، با این حال و علی رغم غیر اقتصادی بودن، امکان تعطیلی آن نیز به جهت سرمایه گذاری های صورت گرفته وجود نداشت و ناچار به اجرا و افتتاح آن شده اند. نماینده ورزقان در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: شرکت مس ایران برای استحصال مس کاتد، به راحتی می تواند روش های مدرن و با صرفه تری همچون استحصال مس کاتد با روش ذوب مس یا فلوتوسيون را جایگزین کند که متاسفانه تاکنون مورد توجه نبوده است

وی گفت: پروژه هیپ لیچینگ برخلاف ادعاهای تکمیل و برنامه ریزی های افتتاح برای آن، همچنان پروژه ای ناقص به شمار می‌رود و با وجود اجرای ۹۰ درصد طرح در دوره های قبل، مدیریت فعلی مس ایران در یک سال اخیر، نتوانسته است نسبت به تکمیل ۱۰ درصد باقی مانده پروژه اقدام عملی صورت دهد. دهقانی تصریح کرد: شرکت ملی مس ایران بهتر است پاسخ دهد، چرا پروژه های بزرگ و مهمی همچون تولید ۴۰۰ هزار تنی مس کاتد به روش ذوب و تولید یک میلیون تن مس کنسانتره را در سونگون اجرایی نمی کند و در خصوص فساد موجود در برخی بخش های مدیریتی خود نیز شفاف سازی کند! وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت بخش معدن در اقتصاد ملی و نیز پرهیز از فساد، افزود: شرکت ملی مس ایران، مصداق بارز هشدارها و تذکرات مقام معظم رهبری در خصوص ارزهای تلگرامی، عدم توسعه معادن، عدم اجرای کریدور شمال به جنوب و فساد است.

مدیرعامل مس ایران با تبلیغ افتتاح پروژه ۳ هزار تنی "هیپ لیچینگ تولید مس کاتد در مجموعه مس سونگون نمی‌تواند مجموعه فساد زده مس و ناکارآمدی مدیریتی خود را تطهیر و ترمیم کند


دهقانی در خاتمه تاکید کرد: مطالبه اصلی مردم و مسوولان، اجرای مگاپروژه های موثر و مهم در منطقه است ولی متاسفانه مدیران شرکت مس ایران، همواره از این مطالبه مهم و بحق طفره می روند.


پیش از این هم تغییر رئیس‌کل بانک مرکزی و وزیر آموزش و پرورش در راستای همین رویه‌های درست مدیریتی آقای رئیس جمهور انجام شده است.

حال و در شرایطی که تغییر مدیران در راستای تقویت کارآمدی و حذف برخی کاستی‌ها بدون تعارفات در حال انجام است، به‌نظر می‌رسد، درباره مدیریت عالی یکی از مهمترین وزارتخانه‌های اقتصادی یعنی وزارت صنعت، معدن و تجارت که اتفاقاً چالش‌های قابل‌توجهی هم برای دولت و هم شخص رئیس جمهور ایجاد کرده است، احتمالاً تصمیم‌گیری شود تا شاهد اصلاح برخی رویه‌ها و بهبود وضعیت خودرو باشیم.

مسئله خودرو به‌تن‌هایی چالش‌های مهمی ایجاد کرده است و به‌نظر می‌رسد تغییر وزیر صمت که پیش از این هم به همین دلیل در مجلس استیضاح شد می‌تواند بخشی از مشکلات را حل‌وفصل کند و اعتماد مردم را به مدیریت دولت در این بخش برگرداند.

بروز برخی مشکلات و چالش‌ها در دیگر حوزه‌های تحت مدیریت وزیر صمت از جمله بازار لوازم خانگی و فولاد و مس ضرورت این تغییر را جدی‌تر می‌کند و چه‌بسا این تغییر نسبت به جابه‌جایی وزرای جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش هم اولویت داشت.

برچسب ها: #بازار ارز ارزتلگرامی بیانات رهبری مقام معظم رهبری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس کمیسیون صنایع و معادن شرکت ملی مس مجتمع مس سونگون مبارزه با فساد فساد فساد اقتصادی رانت افشاگری
ارسال نظر
آخرین اخبار