۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰
تعداد بازدید: ۲۲۱۹۲۷
نهمین همایش روز مبارزه با فساد در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.
کد خبر: ۳۵۲۷۲

مسایل مهم کشور در مبارزه با فساد با بی توجهی به نظر کارشناسان مواجه می‌شود/با تلاش نوزده دستگاه هم‌چنان فساد در حال رشد است!

آغاز نهمین همایش روز مبارزه با فساد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، «نهمين همايش روز جهاني مبارزه با فساد» 19 آذر ماه از ساعت 9 صبح در محل ساختمان اصلي اتاق بازرگاني تهران آغاز شد.

در دهه هشتاد با وفور درآمد نفتی نوعی فساد سیاه نفتی رخ داد و نفت که می‌توانست زمینه ای برای آبادی باشد، تبدیل به دلیلی برای فساد شد و حاصل آن صدور هشت فرمان مبارزه با فساد مقام معظم رهبری، شد.

محمود نجفی عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران در ابتدای این همایش گفت: تصور می‌کنم در این مدت که حاکمیت به جد دنبال مبارزه با فساد بوده، موفق نبوده چرا که به جای برخورد با علت با معلول برخورد شده است. تجربه کشورهای چین، سنگاپور و کره جنوبی گواه بر این است که مسیر اقتصاد زمانی هموار می‌شود که متکی بر بخش خصوصی در یک فضای رقابتی و عاری از فساد باشد.

نجفی عرب ادامه داد: روزگاری فساد در زمان قاجار در تمام بدنه کشور وجود داشت و در دهه پنجاه با ظهور نفت فساد گسترده و رانت قوی تر شد. انقلاب اسلامی با شعار فساد ستیزی شروع کرد و دهه شصت گواه بر اصالت آن دارد، اما در دهه‌های بعدی مسیر اقتصاد تغییر یافت. در دهه هفتاد با ورود بیشتر دولت به اقتصاد، بخش خصوصی حضورش کمرنگ تر شد و زمینه رانت بوجود آمد. در دهه هشتاد با وفور درآمد نفتی نوعی فساد سیاه نفتی رخ داد و نفت که می‌توانست زمینه ای برای آبادی باشد، تبدیل به دلیلی برای فساد شد و حاصل آن صدور هشت فرمان مبارزه با فساد مقام معظم رهبری، شد.

آیا مشکل فساد عدم حضور بخش نظارتی است؟

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: مرکز پژوهش مجلس شورای اسلامی در گزارش خود گفته با وجود نهادهای نظارتی در جهت مبارزه با فساد، رابطه سیستماتیک و یکپارچه‌ای نبوده و با تلاش نوزده دستگاه هم‌چنان فساد در حال رشد است. مسایل مهم کشور در مبارزه با فساد گاهی با بی توجهی به نظر کارشناسان مواجه می‌شود. با این وضعیت بعضی از جوانان کشور با این ذهنیت که در کشور ایران نمی‌شود زندگی کرد اقدام به مهاجرت می‌کنند. اینکه هر چند روز فریاد مبارزه با فساد و دستگیری چندین باند بلند شود راهکار مبارزه با فساد نیست.

 

برچسب ها: اتاق بازرگانی تهران فساد مبارزه با فساد فساد اقتصادی فساد مالی کارشناسان
ارسال نظر
آخرین اخبار