۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
تعداد بازدید: ۱۰۷۸۵۶
گسترش فضای مجازی و تکنولوژی‌های نوین و استفاده اکثریت مردم از اینترنت بخاطر کاربرد فراوان آن در بخش‌های مختلف باعث شده که کودکان هم به این فضای گسترده جهانی بپیوندند، اما تا چه میزان این کودکان سایبری در راه درست از آن استفاده می‌کنند، این مساله برای همه کارشناسان حوزه کودکان مهم است.
کد خبر: ۴۵۱۰

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، این روز‌ها روند استفاده از فضای مجازی اینترنت و گوشی هوشمند در میان کودکان به گونه‌ای شده است که انگار به عنوان مسافرانی تنها بدور از هیاهوی بازی‌های شادی‌آور و پرتحرک گذشته، دنبال هدفی نامعلوم در بازی‌های رایانه‌ای می‌گردند.
این کودکان حتی به دلیل مشغول بودن زیاد در این عرصه حتی عرصه‌های اجتماعی و ارتباطی را هم از دست می‌دهند که این موضوع یک هشدار جدی است، چون به اعتقاد کارشناسان، این کودکان به افرادی تنها و بدون علاقه به ارتباطات اجتماعی بزرگ می‌شوند.
شاید در اطراف همه ما این کودکان کم نباشند که هر روز ساعت‌ها بدون توجه به اطراف با گوشی هوشمند پدر یا مادر سرگرم هستند و حتی برای غذاخوردن و حرف زدن با والدین هیچ زمانی ندارند که این خود یک نوع آسیب است که باید جدی گرفته شود.

هوشیار باشیم/ ۱۹میلیون کاربر اینترنت در ایران زیر ۱۸سال سن دارند!

آمار‌ها نشان می دهد حدود ۱۹ میلیون کاربر اینترنت در کشور زیر ۱۸ سال سن دارند که این آمار‌ها نشان دهنده گسترش تکنولوژی‌های نوین و استفاده همگان از این فضاهاست پس باید بیشتر هوشیار باشیم.
سرگرم شدن کودکان در فضای اینترنت با استفاده از گوشی هوشمند هزاران خطر برای کودکان به دنبال دارد که شاید کاهش ارتباطات اجتماعی کوچکترین اثر منفی آن باشد پس بهتر است خیلی مراقب کودکان خود باشیم.
اگر کودکان برای یادگیری از فضای مجازی و اینترنت استفاده کنند، بهترین روش برای رشد تکاملی و افزایش روند یادگیری آنهاست، اما متاسفانه در برخی موارد کودکان از گوشی هوشمند والدین به درستی استفاده نمی‌کنند و همین امر باعث شده است که علاوه بر افزایش تعداد این کودکان، حتی زمان آنلاین بودن آن‌ها هم روز به روز بیشتر می‌شود.
به همین منظور سال ۹۹ نیز پویش کودکان سایبری با هدف ارتقای آگاهی‌های اجتماعی در خصوص شیوه صحیح استفاده کودکان و نوجوانان از فضای مجازی از ۱۳ بهمن ماه به مدت یک هفته با مشارکت رده‌های تابعه پلیس فتا ناجا و پلیس فتا برگزار شد.

هشدار پلیس فتا نسبت به افزایش استفاده نادرست کودکان از گوشی هوشمند والدین

پلیس فتا نیز چندی پیش نسبت به روند افزایش تعداد کودکان سایبری و استفاده نادرست کودکان از گوشی هوشمند والدین هشدار داد، چون در چند سال اخیر شاهد افزایش چشمگیر درصد استفاده کودکان از اینترنت و افزایش کودکان سایبری هستیم و میزان زمانی که آن‌ها آنلاین می‌گذرانند نیز به طور پیوسته در حال افزایش است.
به همین دلیل والدین باید در این زمینه آگاه باشند تا بتوانند علاوه بر اعمال نظارت مناسب بر نحوه استفاده کودکان از اینترنت، روش صحیح استفاده از آن را نیز به آن‌ها آموزش بدهند، چرا که استفاده نادرست از اینترنت و فضای مجازی می‌تواند خطرات جبران ناپذیری را به بار آورد.
انجام بازی‌های رایانه‌ای و آنلاین نیز به راحتی در زندگی کودکان و نوجوانان ورود کرده است و در دنیای امروزی با گسترش تکنولوژی، هر روز شاهد عرضه یک محصول جدید از بازی‌های رایانه‌ای در بازار هستیم پس در این زمینه نیز هوشیاری والدین برای استفاده درست از این بازی‌ها را می‌طلبد اگرچه بسیاری از این بازی‌ها می‌تواند منجر به افزایش خلاقیت و هوش آن‌ها شود، اما مضرات جدی و جبران ناپذیری هم دارد.
ایجاد محدودیت زمانی برای استفاده از گوشی و تبلت به منظور فعالیت در فضای مجازی و سپری شدن زمان زیادی از وقت والدین در کنار فرزندان خود هنگام استفاده از اینترنت یا بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند در کاهش خطرات آن تاثیرگذار باشد.
باید در انتخاب بازی برای کودکان به رده سنی و نوع بازی آن‌ها دقت شود و بازی‌های متناسب با سن، جنس و روحیات این کودکان انتخاب شود، والدین باید استفاده از بازی رایانه‌ای برای فرزندان را زمان‌بندی کنند و همچنین با نصب نرم افزار‌های کنترلی، بر روی گوشی تلفن همراه یا کامپیوتر شخصی کودک علاوه بر نظارت بر فعالیت وی، محدودیت‌هایی نیز در میزان ساعات استفاده از بازی‌های رایانه‌ای تعیین کنند.

قلدری مجازی!/تا دیر نشده برای استفاده کودکان از فضای مجازی چاره‌اندیشی کنیم

کارشناسان پلیس فتا همچنین معتقدند که در برخی بازی‌های آنلاین امکان ارتباط گیری و چت کردن وجود دارد و بسیاری از مجرمان از این طریق در قالب دوستی با کودکان ارتباط برقرار می‌کنند که علاوه بر احتمال اعمال موارد مجرمانه بر روی کودکان از قبیل خشونت و قلدری سایبری، می‌توانند آن‌ها را به سمت سایت‌های فیشینگ یا نرم افزار‌های حاوی بدافزار هدایت کرده و اقدام به سرقت اطلاعات بانکی والدین کنند.
پس استفاده کودکان از اپلیکیشن‌ها و وبسایت‌ها یا بازی‌های موبایلی، باید با اجازه والدین باشد و خانواده‌ها باید به کودکان خود نحوه صحیح استفاده از گوشی و اینترنت را یاد بدهند و فعالیت‌های آنان در اینترنت را نیز مدیریت کنند.
کودکان و نوجوانان به عنوان قشر آسیب‌پذیر جامعه محسوب می‌شوند اگر از آن‌ها مراقبت نکنیم تا سال‌های سال نمی‌توان صدماتی که به آن‌ها وارد شده را جبران کرد پس تا دیر نشده برای استفاده کاربردی و درست از فضای مجازی، بازی‌های رایانه‌ای و اینترنت آن‌ها چاره‌اندیشی کنیم.

برچسب ها: کودکان در فضای مجازی آسیب های فضای مجازی کاربران اینترنت گوشی هوشمند
ارسال نظر
آخرین اخبار