۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱
تعداد بازدید: ۲۳۲۵۹۷
ماهی ها، به پیک ششم کرونا سلام کنید؛
هر پیک کرونایی که می‌آید، کشتار می‌کند و می‌رود، ولی ما تجربه مان نمی‌شود و ضعف حافظه نمی‌گذارد به یاد بیاوریم که تا همین چند ماه پیش تعداد کشته‌های روزانه مان به ۶۰۰ نفر رسیده بود.
کد خبر: ۹۱۳

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، در ادبیات افواهی ایرانیان، ماهی نماد حافظه ضعیف و کوتاه مدت است. شاید آه ماهی گلی های توی تنگ های هفت سین دامن ما را گرفته که در قضیه کرونا، همه ما، از مردم تا مسئولان، دچار ضعف حافظه شده ایم. چون همین که وضعیت بحرانی استانها از قرمز به زرد و نارنجی تغییر می کند و کمی که بیمارستان ها و مراکز درمانی خلوت تر می شود یادمان می رود که ویروس کرونا چقدر مسری و خطرناک است و چقدر ضرورت دارد تا تجمع نکنیم، ماسک بزنیم و فاصله اجتماعی و پروتکلهای بهداشتی را رعایت کنیم. هر پیک کرونایی که می آید، کشتار می کند و می رود ولی ما تجربه مان نمی شود و ضعف حافظه نمی گذارد به یاد بیاوریم که تا همین چند ماه پیش تعداد کشته های روزانه مان به 600 نفر رسیده بود؛ فاجعه ای که با کمی سهل انگاری و تنبلی، به راحتی آب خوردن می تواند تکرار شود. 

بازگشایی مدارس و دانشگاه ها با کدام عقل سلیم!؟

از کاهش رعایت پروتکل‌ها تا بازگشایی مدارس

در حالی که از سویی دکتر بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر از وقوع قطعی موج ششم کرونا در آبان ماه داده است، از سوی دیگر، سرپرست وزارت آموزش و پرورش و وزیر علوم، مدام از بازگشایی مدارس و دانشگاه ها و تشکیل کلاسها در این ماه می گویند. 
به گفته عین الهی، طبق برآورد دانشمندان، موج ششم کرونا در آبان ایجاد خواهد شد. وی در این خصوص اعلام کرده: ما این نگرانی را داریم و می دانیم که قطعا موج ششم کرونا در آبان ایجاد خواهد شد. به مردم عزیز توصیه می کنیم حتما پروتکل هایی که به آنها عادت کرده ایم را رعایت کنند. بسیاری از بیمارانی که در موج پنجم مبتلا شدند در تجمع ها و مراسم های مختلف حضور داشتند. اکنون که در ایام ماه ربیع هستیم، مراسم های مختلفی که برگزار می شود ما را مقداری نگران می کند و توصیه می کنیم عزیزان حتما مراقب خود بوده و نکات بهداشتی را رعایت کنند.
وی با تاکید بر اینکه هنوز واکسیناسیون ما کافی نیست و برای آنکه خیالمان راحت شود حتما باید به ۸۰ درصد مردم دو دز واکسن تزریق شود، اظهار کرد: اکنون در تزریق دز اول به ۷۵ درصد و در دو دز به حدود ۳۵ درصد رسیده ایم که تا ۸۰ درصد فاصله داریم، بنابراین پروتکل ها همچنان باید رعایت شوند.
طرف دیگر ماجرا مدیریت ارشد دو وزاتخانه ای است که اصرار به تجمیع دانش آموزان و دانشجویان زیر سقف های آموزشی دارند.   

بازگشایی مدارس و دانشگاه ها با کدام عقل سلیم!؟

پیش به سوی استقبال از موج ششم

متاسفانه از ابتدای شیوع کرونا بارها و بارها با کاهش موارد ابتلا به بیماری کرونا و گذر از پیک، مردم و مسئولان دچار اشتباه محاسباتی شده و به‌صورت عجولانه اقدام به بازگشایی و رفع محدودیت‌ ها کردند و شاهد عادی‌ انگاری در جامعه می ‌شدیم. اگرچه در حال حاضر وضعیت شیوع بیماری کرونا در کشور سیر نزولی دارد، اما به گفته ویروس شناسان و کارشناسان حوزه بهداشت و درمان، این مسئله به‌ معنای عادی شدن شرایط نیست، زیرا ویروس هم ‌چنان در جامعه در حال گردش است و عادی‌ انگاری ‌های صورت گرفته در هفته ‌های اخیر و کاهش محدودیت‌ ها نشان‌ می ‌دهد ورود به پیک ششم کرونا در آبان‌ماه قطعی است.
نکته حائز توجه این که در پیک ششم کرونا علاوه بر کودکان و افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند، حتی افرادی که واکسن تزریق کرده‌اند نیز در خطر ابتلا به کرونا هستند، اگر چه بیماری آن‌ ها خفیف است و نیازی به بستری نخواهند داشت. بنابراین باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم‌چنان در اولویت باشد تا بالای ۸۰ درصد افراد جامعه دو دوز واکسن خود را دریافت کنند.
به گفته متخصصان همه گیرشناسی، زمانی‌که بیش از ۸۰ درصد افراد جامعه دو دوز واکسن خود دریافت کنند، آن زمان می‌ توان برخی محدودیت ‌ها را برای افراد واکسن‌ زده برداشت، اما دو سال گذشته نشان داده همیشه از ابتدای شیوع کرونا برای رفع کامل محدودیت‌ ها عجول هستیم و فکر می‌ کنیم با کاهش موارد ابتلا، بیماری کنترل شده است.

بازگشایی مدارس و دانشگاه ها با کدام عقل سلیم!؟

در پیک بعدی احتمال درگیری کودکان بالاتر است

اما این تنها برخی از مردم نیستند که نسبت به بیماری کرونا دچار عادی ‌انگاری شده ‌اند، بلکه اکنون مدیران و مسئولان نیز صحبت از بازگشایی کامل مدارس و دانشگاه‌ ها به میان می آورند، در حالی که در پیک بعدی کرونا احتمال درگیری کودکان با کرونا بالاتر می‌رود، زیرا سویه ‌های جدید کرونا نسبت به سنین پایین مقاومت بالاتری دارند.

 امکانات محدود بخش‌ های مراقبت ویژه برای کودکان
 

بازگشایی مدارس از این جهت ریسک بیشتری دارد که برای کودکان در بخش‌ های مراقبت ویژه بیمارستان‌ ها امکانات محدود است، بنابراین باید به هشدارها در خصوص پیک ششم توجه جدی داشت و برای بازگشایی ‌ها و رفع کامل محدودیت ‌ها باید صبورانه برخورد کرد.

در فصول سرد کرونای نوع دلتا فعال‌تر می ‌شود

نباید از یاد برد که هدف از تزریق واکسن کرونا کاهش موارد بستری و فوتی‌ های ناشی از ویروس کرونا است، اما نمی‌ توان گفت که واکسن به‌ صورت ۱۰۰ درصدی از ابتلا به بیماری جلوگیری کند، به ویژه آن که در فصول سرد سال کرونای نوع دلتا فعال‌تر می ‌شود. با توجه به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، امکان افزایش بیماری آنفلوآنزا هم با کرونا وجود دارد و قطعا اگر شرایط کنترل نشود در پیک ششم برای کودکان و واکسن نزده ‌ها خطرناک خواهد بود.

بازگشایی مدارس و دانشگاه ها با کدام عقل سلیم!؟

 کوچکترین اشتباه به قیمت جان افراد تمام می‌شود

کسانی که اخبار و گزارش های بهداشتی و درمانی را پیگیری می کنند مطلع هستند که به گفته مسئولان بهداشتی استانها، رعایت پروتکل ‌های بهداشتی در استان ها کاهش شدید داشته و بعضا تا زیر ۵۰ درصد رسیده است. در چنین شرایطی، کوچکترین اشتباه در رعایت نکات بهداشتی ممکن است به قیمت جان افراد تمام شود.
در این راستا ضروری است به طور مکرر به مردم توصیه شود تا حتی یک ساعت و یک روز هم تزریق واکسن را به تاخیر نیندازند تا اگر وارد پیک ششم بیماری کرونا شدیم، تعداد موارد بستری و بیماران بدحال و نیازمند مراقبت‌های ویژه و فوتی‌های ناشی از کرونا کاهش پیدا کند.
باتوجه به عدم پوشش و ایمنی کامل با تزریق هر دو نوبت واکسن کرونا، تاکید سازمان بهداشت جهانی، وزارت بهداشت و کارشناسان بهداشتی حتی در صورت انجام هر دو نوبت واکسیناسیون، رعایت پروتکل‌ های بهداشتی و استفاده از ماسک است، همچنین به‌علت فرارسیدن فصل سرد سال و تاکید بر تهویه مناسب، توصیه می‌ شود، در کنار واکسیناسیون، مردم از هرگونه تجمع و شرکت در مراسم های تجمعی پرهیز کنند.
حالا سوال این است که در چنین شرایطی کدام عقل سلیمی به بازگشایی مدارس و دانشگاه ها حکم می دهد؟
زمانی مدیری دولتی گفته بود که جهانیان از مدیریت ما در قضیه کرونا حیرت کرده اند! حال باید به مدیران محترم گفت اگر به ما و بچه هایمان رحم نمی کنید لااقل به جهانیان رحم کنید، چون عنقریب است که از فرط حیرت قالب تهی کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار