۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۲
تعداد بازدید: ۴۲۹۳۹
کارشناس صنعت پوشاک می‌گوید: آنقدر وضعیت تولید سخت شده که تولید کننده حاضر است واحد تولیدی خود را به دلیل عدم حمایت دولت تعطیل و سرمایه خود را صرف واردات پوشاک کند.
کد خبر: ۹۶۴۷
نویسنده : مهرشاد نبی

پوشاک

با رسیدن به ماه‌های پایانی سال، بازار خرید بهاره مردم کمی متفاوت‌تر از سایر ماه‌ها خواهد شد. از بازار پوشاک و مواد غذایی تا کفش و لوازم خانگی در تکاپوی پیشواز سال نو قرار خواهند گرفت.
هرچند بازار پوشاک مدت هاست دچار هجوم اجناس بی کیفیت قاچاق شده و انتقاد تولید کنندگان این بخش را بیشتر کرده است.

تولید پوشاک با توجه به وضعیت اقتصادی کشور سخت و تهیه مواد اولیه آن بسیارگران شده است.

شاید در طی سال‌های اخیر مبارزه با قاچاق با گسترش ورود این کالا‌های ممنوع به بازار کشورمان مراحل مختلفی را تجربه کرده، اما هیچ یک از این مسیر‌ها نتوانست مانع جدی ورود پوشاک قاچاق به کشور باشد.

برخی از فعالان این عرصه معتقدند برای مقابله با این معضل باید تولید با کیفیت متفاوت تری وارد بازار داخلی شود د رغیر این صورت کالای قاچاق بهترین جایگزین در بازار خواهد بود.

چرا متولیان در برابر قاچاق پوشاک بی تفاوت شده اند

عباس احتشام زاده کارشناس صنعت پوشاک درگفتگو با پایگاه خبری تحلیلی خطوط گفت:حدود ۳ سال از ممنوعیت واردات پوشاک به کشور می‌گذرد، اما متأسفانه در این مدت شاهد حضور برند‌های مختلف خارجی در فروشگاه‌های سطح شهر هستیم.

وی ادامه داد: تبلیغ و فروش این برند‌ها در فضای مجازی و حتی بیلبورد‌های سطح شهر نشان می‌دهد که هیچ عزم جدی برای مقابله با مصوبه ممنوعیت واردات پوشاک که از سوی خود دولت تعیین و ابلاغ شده، نیست!

این فعال در بخش تولید پوشاک با اشاره به اینکه امروز با توجه به وعده‌های حمایت از تولید ملی هیچ اقدامی درراستای هدف گذاری توسعه تولید پوشاک درکشور نشده گفت: گرانی مواد اولیه جهت تولید، عدم حمایت از بخش صادرات، افزایش هزینه‌های تولید، مالیات و گرانی بیمه و کارگر و سایر هزینه‌های سربار موضوعاتی است که این روز‌ها علاوه بر اینکه مورد حمایت قرار نگرفته بلکه شرایط اخذ هر یک از این موارد از سوی دولت سختگیرانه‌تر شده است.

وی تصریح داشت: چطور در این شرایط دروازه‌های کشور به روی واردات پوشاک به راحتی گشوده شده و هیچ مالیات، عوارض و سایر سختگیری‌ها برای صاحبان این نوع اجناس در نظر گرفته نمی‌شود!

احتشام زاده تأکید داشت: تولید نیاز به مواد اولیه، دستگاه‌های مدرن و پیشرفته و سایر امکانات دارد. چطور برای تهیه این موارد دولت در مضیقه است و به هر دلیلی مجوز واردات آن را نمی‌دهد، اما واردات قاچاق و یا رسمی پوشاک در مقابل چشم متولیان به راحتی انجام می‌گیرد و هیچ نقدی هم بر آن نیست.

این کارشناس صنعت پوشاک ادامه داد: این روز‌ها با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال تولید کننده تمام سرمایه خود را برای تولید به کار گرفته تا بتواند وضعیت بازار را به نفع اجناس تولید داخل تغییر دهد.

وی تصریح داشت: دولت موظف است با تخفیف یا بخشودگی در مالیات، تأمین مواد لازم اولیه جهت تولیدو بخش‌های مختلف را برای تولید کننده فراهم کند.

احتشام زاده با پرداختن به زوایای دیگر شکل گیری قاچاق پوشاک در کشور گفت: واردات بی رویه و بدون حساب و کتاب پوشاک به کشور اقتصاد و تولید کشور را گوشه نشین کرده است. اشتغال از دست تولید کننده و تک تک افراد جامعه خارج شده و تنها نفع آن به دلالان و قاچاق چیان رسیده است.

وی ادامه داد: فضای مجازی پُر از سایت‌های فروش پوشاک خارجی با برند‌های مختلف است. از بی کیفیت تا بالاترین کیفیت تولید در این فضا جایی برای تبلیغ و فروش دارند، اما حتی یک سایت هم اختصاص به تبلیغ و فروش اجناس ایرانی داده نمی‌شود. علت این تمایز در چیست؟

به گفته احتشام زاده؛ شاید عده‌ای کیفیت کالا و جنس را دلیل برتر بودن اجناس خارجی به تولید ایرانی می‌دانند. در صورتی که طی سال‌های اخیر تولید کنندگان در رقابت با سایر کشور‌ها اقدامات موثری در تولید پوشاک با کیفیت و همراه با تکنولوژی روز دنیا داشته اند.

وی ادامه داد: بلایی بر سر تولید آورده اند که تولید کننده به جای تولید بدنبال واردات پوشاک است.

این کارشناس صنعت پوشاک با اشاره به ضرورت برخورد با قاچاقچیان به ویژه در پایان سالجاری گفت: هر ساله بیش از ۴۰ درصد فروش کل سال در بازار شب عید انجام می‌شود. کرونا، قاچاق و رکود سه دلیل بر کاهش فروش پوشاک ایرانی شده از این رو ضروری است که سطح عرضه در بازار با امنیت بیشتری فعال باشد تا تولید کنندگان بتوانند تولیدات خود را عرضه و سرمایه ازدست رفته خود را پس بگیرند.

برچسب ها: اتحادیه پوشاک قاچاق کالا مد و لباس
ارسال نظر
آخرین اخبار