۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲
تعداد بازدید: ۹۰۸۳۴۵
عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با خطوط؛
عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: نظام بانکی با تامین سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی و صنعتی می تواند نقش زیادی در افزایش ظرفیت این واحدها ایفا کند.
کد خبر: ۱۰۸۸

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی "خطوط" غلامحسین کرمی، نماینده مردم دشتی و تنگستان و عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در رابطه با ضرورت هدایت سرمایه در گردش به سمت تولید، گفت: در بررسی هر طرح اقتصادی دو نوع سرمایه ثابت و سرمایه در گردش مورد استفاده قرار می‌گیرد که سرمایه در گردش متناسب با نیاز یک مجموعه متغیر است، بنابراین تامین سرمایه در گردش یک طرح اقتصادی به صورت کارشناسی باید مورد مطالعه و ارزیابی قرار گیرد تا خروجی آن بازدهی بالا و به تبع افزایش تولید باشد.

تامین سرمایه، در گردش واحدهای تولیدی

وی افزود: نظام بانکی با تامین سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی و صنعتی می تواند نقش زیادی در افزایش ظرفیت این واحدها ایفا کند.

نماینده مردم دشتی و تنگستان به چگونگی توزیع سرمایه در گردش میان متقاضیان طرح های اقتصادی اشاره کرد و ادامه داد: تولید یک جریان به هم پیوسته است به همین دلیل نمی‌توان سرمایه در گردش یک مجموعه تولیدی را تنها در بخش کارخانه متمرکز کرد، بلکه باید براساس نیاز بخش‌های مختلف بویژه خطوط تولید، خرید مواد اولیه و مشتریان واحد فروش تقسیم کرد.

بانک‌ها به راحتی می‌توانند تولید را تقویت کنند

عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به خبرنگار خطوط گفت: بررسی طرح‌های توجیهی اقتصادی در ایران، برعهده‌ بانک‌ها است، به همین دلیل می‌توان گفت که اگر بانک‌ها با نگاه کارشناسی و تنها طرح‌های ورودی را مورد ارزیابی قرار دهند، به راحتی می‌توانند با ارائه تسهیلات هدفمند، جریان تولید را تقویت کنند.

بانک مرکزی برنامه بانک‌ها را مشخص کند

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس عنوان کرد: بانک مرکزی باید برنامه بانک‌ها را مشخص و برای آنها ابزار تشویقی و تنبیهی تعیین کند، بنابراین اصلاح ساختار و نظارت دقیق موجب فاصله بانک‌ها از بنگاهداری می‌شود.

اشتباه محض وابستگی به منابع خارجی

کرمی همچنین در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان در فضای پساتحریم‌ از ظرفیت سرمایه‌گذاری خارجی بهره‌مند شد، گفت: استفاده از فناوری و علوم روز، امری بسیار منطقی است، اما وابستگی به منابع خارجی یک اشتباه محض است، لذا اگر قرار است برای انجام امور اقتصادی سرمایه خارجی جذب شود، باید این سرمایه در نهایت یک بازدهی بلندمدت برای کشور ایجاد کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: بانک مرکزی نظام بانکی حمایت تولید داخلی
ارسال نظر
آخرین اخبار