۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
تعداد بازدید: ۷۴۶۶۵۰
عیوضی، عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در مجلس شورای اسلامی را خطری جدی برای اقتصاد توصیف کرد و گفت: به نظر می‌رسد دولت و مجلس بر سر چالش برانگیزترین مساله اقتصادی تبانی کردند، بدون آنکه شرایط کشور و تبعات این تصمیم را بر سفره دهک‌های پایین جامعه به ویژه کارگران و بازنشستگان در نظر بگیرند.
کد خبر: ۱۱۲۶۴

مقابله با سیل گرانی با یارانه ۱۰۰ هزار تومانی/افزایش ۵۰ درصدی تورم به دنبال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی!


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، علی اکبر عیوضی با تاکید بر اینکه اقتصاد یک بحث چند جانبه است که هر تصمیمی، بخش‌های دیگر را متاثر می‌کند، گفت: در شرایطی که ثبات اقتصادی در پایین‌ترین شرایط قرار دارد، دولت توان کنترل قیمت‌ها را ندارد، ضعف نظارت بر بازار به شدت احساس می‌شود و دلالان تعیین کننده قیمت کالا‌ها و خدمات هستند، جای سوال و تعجب دارد که چگونه دولت بدنبال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است؟
وی با ابراز تاسف از تصمیم مجلس شورای اسلامی و انتقاد شدید از نمایندگانی که تبعات حذف ارز دولتی را درک نکرده اند، گفت: گرانی افسار گسیخته ناشی از حذف ارز دولتی، واقعیت تلخی است که آینده اقتصاد را تاریک پیش بینی می‌کند و بدتر از آن زیانی است که گریبانگیر دهک‌های پایین جامعه می‌شود.

نمایندگان می‌دانند حذف ارز اقتصاد را آشفته می‌کند/انفعال مرکز قانوگذاری کشور


عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران با انتقاد شدید به نظر نمایندگان مجلس در خصوص وضعیت ارز گفت: نمایندگان مجلس اختیار تصمیم گیری در مورد ارز ۴۲۰۰ تومانی را به دولت واگذار کردند که این تصمیم بیانگر انفعال مرکز قانوگذاری کشور است.
وی با اعلام اینکه نمایندگان مردم در خانه ملت با این رای از خود سلب مسوولیت کردند، گفت: نمایندگان مجلس می‌دانند که حذف ارز دولتی اقتصاد را بیش از این آشفته می‌کند، به گرانی دامن می‌زند، فرصت را برای احتکار و رانت مهیا می‌کند، نظارت را به حداقل ممکن کاهش می‌دهد و ده‌ها چالش دیگر به وجود می‌آورد، به همین دلیل مجلس را در این خصوص هیچ کاره معرفی کردند.

دولت سیزدهم با ادعای عدالت محوری تصمیماتی می‌گیرد که عدالت زیر سوال می‌رود!

عیوضی با ابراز تاسف از اینکه دولت سیزدهم با ادعای عدالت محوری تصمیماتی می‌گیرد که عدالت زیر سوال می‌رود، یادآور شد: به خاطر داریم که دولت سیزدهم بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تاکید داشت و، چون تبعات خطرناک آن را می‌دانست، برای گرفتن مجوز حذف این ارز، لایحه‌ای به مجلس شورای اسلامی فرستاد تا در صورت بروز تبعات خطرناک آن، شریک جرم داشته باشد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی تن به این دام ندادند و دولت نیز حاضر به اجرای آن نشد در حالی که بار‌ها نمایندگان مجلس اعلام کردند ادامه یا پایان دادن به تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی نیازی به رای مجلس ندارد و دولت می‌تواند مستقل در این مورد تصمیم بیگیرد.


یارانه نقدی تجربه‌ای شکست‌خورده و کابوسی دردآور

وی با یادآوری اینکه دولت به دنبال این است که در قبال حذف ارز دولتی، یارانه نقدی به مردم بدهد، گفت: یارانه نقدی تجربه‌ای شکست‌خورده و کابوسی دردآور است که از دولت احمدی نژاد برای مردم به ویژه دهک‌های پایین جامعه باقی مانده است.
عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران از پرداخت یارانه نقدی به عنوان ظلمی مضاعف به مردم به ویژه دهک‌های پایین و اقشار آسیب پذیر جامعه یاد کرد و گفت: هنگامی که یارانه نقدی ۴۵۵۰۰ تومانی را به مردم دادند، قیمت دلار کمتر از هزار تومان بود، یعنی در ماه به هر نفر حدود ۴۶ دلار می‌دادند، در حالی که اکنون یارانه همان اندازه باقی مانده و پول ملی در نتیجه سوء مدیریت مسوولان به اندازه‌ای بی ارزش شده که یارانه نقدی به دو دلار هم نمی‌رسد.


افزایش ۵۰ درصدی تورم به دنبال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی


وی با اعلام اینکه در حالی قیمت بنزین به سه هزار تومان رسیده که یارانه نقدی همان ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است گفت: قیمت آب، برق، گاز، بنزین، گازوییل و دیگر حامل‌های انرژی افزایش سرسام آوری داشته و بدتر اینکه دولت در لایحه بودجه بار دیگر قیمت آن‌ها را افزایش داده و مجلس که باید به عنوان عصاره ملت، از منافع مردم حمایت کند، به این افزایش تن داده و بدتر اینکه یارانه نقدی سال ۸۹ هیچ افزایشی نداشته است.
عیوضی با اشاره به اینکه دولت بنا دارد در قبال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ماهیانه ۱۰۰ هزار تومان یارانه بدهد، گفت: در شرایطی که بنا بر اعلام صریح صاحبنظران، اقتصاددانان، کارشناسان، نمایندگان مجلس و حتی دولتمردان، بدنبال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، بیش از ۵۰ درصد بر تورم افزوده خواهد شد، معلوم نیست با یارانه ۱۰۰ هزار تومانی چگونه می‌خواهیم مقابل سیل گرانی ایستادگی کنیم.

برچسب ها: حذف ارز ترجیحی گرانی تورم دولت مردمی عدالت اجتماعی دولت جمهوری اسلامی ایران دلالان حکومتی قیمت کالاها خدمات افزایش
ارسال نظر
آخرین اخبار