۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
تعداد بازدید: ۶۴۴۹۹۷
معاون صنایع عمومی  وزارت صمت گفت: ما مقداری از منابع ارزی خود را به اولویت‌هایی غیر از تولید تخصیص می‌دهیم که این موضوع واقعا نگران کننده است.
کد خبر: ۳۶۴۶۷
شرط افزایش تولید انجام این اقدامات است | تخصیص منابع ارزی بل این اولویت‌ها نگران کننده است
 
 
محمد مهدی برادران معاون صنایع عمومی  وزارت صمت در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبر تحلیلی خطوط، ضمن تبریک فرارسیدن نوروز به فعالان سختکوش تولید و صنعت و آرزوی رونق بیشتر اقتصاد و تولید اظهار کرد : ما توفیقاتی در سال ۱۴۰۲ در حوزه‌هایی داشتیم.
 
وی ادامه داد: به رشد 8/5 درصدی در تولید اشتغال رسیدیم و همچنین نرخ رشد تولید ادامه‌دار بود‌ هرچند زمان هایی کاهش تولید داشتیم، اما نمودار کلی علیرغم تمام مشکلاتی که در حوزه صنعت وجود داشت صعودی بود. در بخش خلاقیت صنعت، محصولات جدید، کیفیت کالا و ضمانت کالا  اقدامات خوبی تولید کنندگان صنایع  برای رضایت بیشترمردم انجام دادند.

بیشتر بخوانید: لغو عوارض صادراتی|منطقی نیست از ابتدای سال مشمول عوارض قطعی شوند

با برگزاری نمایشگاه‌های مختلف توانستیم قیمت‌ها را کنترل کنیم و نه تنها محصولات را با قیمت‌های مشابه پارسال عرضه کردیم بلکه کاهش محسوسی نیز در بعضی از قیمت‌ها را داشتیم
برادران تصریح کرد: در ایام پایانی سال ۱۴۰۲ چه در ماه مبارک رمضان چه در نوروز در حوزه صنایع عمومی و جشنواره‌های تخفیف عمومی ، در فضای مجازی  و با برگزاری نمایشگاه‌های مختلف توانستیم قیمت‌ها را کنترل کنیم و نه تنها محصولات را با قیمت‌های مشابه پارسال عرضه کردیم بلکه کاهش محسوسی نیز در بعضی از قیمت‌ها را داشتیم و بازارهای ما در حوزه‌های نساجی، پوشاک، لوازم خانگی، موبایل، شوینده، پوشک و کالاهای سلولزی که در معاونت صنایع عمومی دنبال می‌شود هم کالا به وفور یافت می‌شود و هم قیمت‌ها کاهشی بوده است که حتی جای تقدیر و تشکر دارد.
 
معاونت وزارت صمت درباره آینده این حوزه تاکید کرد: برای سال ۱۴۰۳ شاخص‌های حوزه معاونت صنایع عمومی گره خورده با عملکرد سایر حوزه‌ها. اگر روند تامین آب برق گاز همانند سال ۱۴۰۲ که طبق آمارهای مرکز آمار منفی شده بود مجدد مثبت شود و وعده‌ای که مبنی بر تامین حداکثری گاز و برق واحدهای تولیدی داده شده است عملی شود قطعاً رشد خوبی در این حوزه خواهیم داشت.
 
وی افزود:  مشکل بعدی مشکل تامین ارز می‌باشد. ما محدودیت‌هایی در حوزه تامین منابع ارزی داریم که با ورود بانک مرکزی بخشی از این مشکلات حل شد و به میزان سال قبل تخصیص صورت گرفت. البته فرایند تخصیص خیلی کند بود و مشکلاتی را ایجاد کرد که امیدواریم در سال جدید شاهد آن‌ها نباشیم و مورد بعدی این است که ما مقداری از منابع ارزی خود را به اولویت‌هایی غیر از اولویت‌های تولید تخصیص می‌دهیم که این موضوع واقعا نگران کننده است.به عنوان مثال کالایی که تا این لحظه به صورت قاچاق وارد مناطق آزاد شده ارز نیمایی هم دریافت می‌کند  و این روند غلطی است، بجای آنکه منابع صرف تولید و یا صرف واردات مواد اولیه تولید شود صرف واردات محصولات دیگر کشورها می‌شود که به نظر بنده به تولید ضربه می‌زند.
 
برادران تصریح کرد: اگر بتوانیم منابع ارزی را مجدداً به سمت تولید و یا واردات مواد اولیه تولید هدایت کنیم و از سمت دیگر هم تولید کنندگان صنایع بالادستی کشور چه در محصولات فلزی و چه در محصولات شیمی و سلولزی با ما همراهی داشته باشند و قیمت‌هایی که در کشور ارائه می‌کنند حداقل ۲۰ درصد پایین‌تر از قیمت آنها در دیگر کشورها باشد که صادر می‌کنند که در برخی از کالاها متاسفانه این قیمت‌ها برعکس شده است اصلاح شود و این اقدامات صورت گیرد ما روند رشد تولید و صنعت را قطعا شاهد خواهیم بود.
 
 
 
برچسب ها: صمت #وزارت صمت تولید داخلی ارز دولتی #صادرات واردات قیمت کالاها افزایش غیرتولیدی منابع ارزی
ارسال نظر
آخرین اخبار