۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۱
تعداد بازدید: ۱۴۰۱۴۵
گزارش خطوط از اتهام یک هنرمند تئاتری به حسن فتحی- که این روزها «جیران» را در شبکه نمایش خانگی دارد
سریال «جیران» جدیدترین ساخته حسن فتحی که چندی پیش، در آستانه انتشار اولین قسمتش در شبکه نمایش خانگی از سوی نویسنده و کارگردان سریال «آهوی من مارال» به اتهام سرقت ادبی و هنری مورد شکایت قرار گرفته بود؛ حالا با اتهام دیگری درباره سرقت ادبی مواجه شده است.
کد خبر: ۱۱۴۸۴

یک اتهام جدید برای جیران! ///////////////////////// حسام جان جدید تولیدیه!
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ؛ این بار ظاهرا نوبت حسین کیانی، نویسنده و کارگردان مطرح تئاتر است تا به حسن فتحی و «جیران»‌اش اتهام سرقت ادبی و هنری بزند. این کارگردان و نمایشنامه‌نویس اخیرا فتحی را- که آثار جدیدش، از «شهرزاد» تا «مست عشق» و حالا هم «جیران» با حواشی و جنجال‌های متعدد و مختلفی مواجه شده‌اند- متهم کرده که شخصیت «فرزی فضول» سریالش را از کاراکتر «آقامردک جان» نمایشنامه «مضحکه شبیه قتل» برداشته است. این چهره تئاتری با انتشار ویدئویی از یکی از سکانس‌های سریال «جیران» و بخش‌هایی از نمایش‌ «مضحکه شبیه قتل» از شباهت دو شخصیت در این دو اثر به یکدیگر خبر داد. ادعایی که اگر مورد توجه رسانه‌ها قرار گیرد، بی‌تردید جنجال‌های تازه‌ای برای حسن فتحی و سریال جدیدش ایجاد خواهد کرد.
 
داستان یک نمایشنامه
یک اتهام جدید برای جیران! ///////////////////////// حسام جان جدید تولیدیه!

جنجال جدید «جیران» از آن‌جا آغاز شد که حسین کیانی، نمایشنامه‌نویس، کارگردان و مدرس تئاتر با اشاره به شباهت کاراکتر «فرزی فضول» سریال «جیران» با «آقامردک جان» نمایش «مضحکه شبیه قتل» پرسید مگر نمایشنامه موفقی مثل «مضحکه شبیه قتل» کیسه خلیفه است که هرچه دوست داشتند از آن بردارند و اجازه و رخصتی هم نگیرند و بدتر از آن جوری وانمود کنند که آن تکه برداشته‌شده از آن خودشان است؟! 
کیانی با اشاره به شباهت‌های آشکار و نهان  شخصیت «فرزی فضول» سریال جیران با بازی امیر کربلایی‌زاده با شخصیت «آقا مردک جان» نمایش خودش که چند بار توسط احمد مهرانفر و شهرام حقیقت‌دوست بازی شده؛ و هم‌چنین تکرار کامل تکیه کلام «هر چی به ما چه!» این پرسش را مطرح کرد- که «مگر نمایشنامه موفقی مثل «مضحکه شبیه قتل» کیسه خلیفه است که هرچه دوست داشتند از آن بردارند و اجازه و رخصتی هم نگیرند و بدتر از آن جوری وانمود کنند که آن تکه برداشته‌شده از آن خودشان است»؟
حسین کیانی در پیج اینستاگرامش با اشاره به این‌که «شاید در این اوضاع بزن دررو، صحبت از مصادره به مطلوب جمله‌هایی که تو سال‌ها پیش در نمایشنامه‌ای نوشته‌ای... چندان با اهمیت و در اولویت به نظر نیاید» نوشته: «به قولی الانه روزگاری شده که آش را با جاش می‌برند... ولی چگونه است که حتی خود کسانی که در این حرفه کار می‌کنند، عاری از نگاه حرفه‌ای، به این نمی‌اندیشند که هر عنصر و عبارتی که در اجرا یا در نمایش‌های موفق و ماندگار وجود دارد جرئی از مهندسی و هندسه هنری آن اثر است و به تمامی متعلق به صاحب اثر»؟
کیانی این اتفاق را مشابه اتفاقاتی می‌داند که پشت سر هم برای آثار ایرانی و حتی خارجی در همین مدیوم تصویر می‌افتد و گاهی تا صدرصد یک اثر معروف یا گمنام کپی می‌شود. بدبختی آن است که کسانی این شکل کار کردن سرقتی را رویه اصلی خود قرار داده‌اند و شما هیچ نویسنده و هنرمند خلاق و اصیلی را نخواهید یافت که اثری از او به سرقت و غارت نرفته باشد. خود من یکی دو نمونه‌اش را از گذشته در مورد خودم به تلخی در خاطر دارم که زمانی خواهم گفت. امیدوارم دیگران هم اگر نگفته‌هایی از این خاطرات تلخ دارند بیان کنند تا لااقل نسل‌های نوی نویسندگان نمایشنامه و فیلمنامه، با این تاریخ شفاهی سرقت ادبی و هنری در ایران آشناتر شوند و درس و عبرت بگیرند»!
گفتنی‌ست که «مضحکه شبیه قتل» به نویسندگی و کارگردانی حسین کیانی از سال ۱۳۸۲ به این سو بارها و بارها در چند سالن مختلف تئاتری روی صحنه رفته است.

برچسب ها: سینمای ایران شبکه نمایش خانگی پلتفرم سریال ایرانی سریال جیران
ارسال نظر
آخرین اخبار