۰۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۲
تعداد بازدید: ۱۸۴۶۵۶۱
گزارش«خطوط» از قانونی که تا چند روز دیگر اجرایی خواهد شد؛
بالاخره بعد مدت ها اختلاف نظر، از چند روز دیگر یک قانون جدید برای خریداران و فروشندگان خودرو در سراسر کشور اجرا خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۵۳۸

تعویض پلاک خودرو فقط به یک شرط!
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط بعد از سال‌ها اختلاف نظر بین سازمان امور مالیاتی و دفاتر ثبت اسناد بالاخره قرار شد که از ۶ فرودین امسال، مالیات مربوط به نقل و انتقال خودرو تنها از طریق پرداخت مالیات در «سامانه دریافت مالیات نقل و انتقال خودرو» امکان‌پذیر باشد. ماجرایی که حالا چند روز مانده به اجرایی شدن واکنش‌های متفاوت کاربران اینترنت را در سایت‌های مرتبط با این خبر به همراه داشته است.
«علی» یکی از همان کاربرانی است که در بخش نظرات نوشته: « دفاتر اسناد رو کنار زدن که پول ملتو خودشان بردارن، آنچه مشخص هست هیچ اقدامی جهت حمایت مصرف‌کننده صورت نخواهد گرفت. » و چند سطر پایین‌تر کاربری با عنوان «دفتریار دوم» در پاسخ به علی نوشته: «اتفاقاً بهتر شد دفاتر اسناد رو کنار زدن وگرنه باید حق الثبت تحریر، نیم درصد کاداستر، اوراق اوارق اضافه، نفرات اضافه را هم بجز مالیات پرداخت می‌کردیم تازه آخرشم هزینه اضافه سردفتر طلب می‌کرد. » سعید نیز در واکنش به این خبر گفت: «. با حذف مرحله دفترخانه، از ۲/۷ میلیون خرج پژو پارس مدل ۱۴۰۰ مبلغ ۱/۱ میلیون مالیات اخذ میشه و بقیه‌اش به نفع مردم در جیبشون باقی می‌مونه.»

ماجرا چیست؟

خرید و فروش خودرو فرایند پیچیده‌ای دارد که طبیعتا خریدار و فروشنده ملزم به رعایت نکات قانونی آن هستند.
سال ۱۳۸۹ نمایندگان وقت مجلس با تصویب قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، پلیس راهور نیروی انتظامی را موظف به صدور پلاک به نام خریدار کردند همین هم شد که از آن زمان به بعد ناجا معتقد است برگ سبز صادره برای خودرو همان سند رسمی است.
این موضوع با ابلاغ آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی جدی‌تر شد و مقامات نیروی انتظامی، ثبت نقل و انتقال خودرو‌ها در دفترخانه‌ها را اختیاری دانستند و اعلام کردند الزامی برای مالکان خودرو‌ها وجود ندارد اما محمدرضا دشتی اردکانی رئیس وقت کانون سردفتران و دفتریاران، ضمن رد اظهارات پلیس راهور درباره عدم نیاز به ثبت نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی اعلام کرد که برگ سبز صادره از مراکز تعویض پلاک شناسنامه خودرو محسوب می‌شود و سند مالکیت نیست.

قانون  دو مرجع دفاتر اسناد رسمی و مراکز تعویض پلاک را مورد حکم قرار داده است. قانونگذار این دو مرجع را تکلیف می‌کند که در زمان تعویض پلاک و ثبت سند انتقال، مالیات مربوطه را اخذ کنند. هر کدام از این دو مرجع زودتر مالیات را اخذ کند، دیگر الزامی برای مرجع دوم در گرفتن مالیات وجود ندارد. 

شرط جدید نقل و انتقال خودرو

حالا بعد از یک دهه کشمکش در رابطه با قانون نقل و انتقال خودرو از ۶ فرودین ماه امسال این فرآیند فقط از طریق پرداخت مالیات در سامانه رسمی دریافت مالیات نقل و انتقال خودرو امکان‌پذیر است.
محمد برزگری رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان مالیات نیز درباره این قانون جدید می‌گوید: «در دو مرجع دفاتر اسناد رسمی و مراکز تعویض پلاک را مورد حکم قرار داده است. قانونگذار این دو مرجع را تکلیف می‌کند که در زمان تعویض پلاک و ثبت سند انتقال، مالیات مربوطه را اخذ کنند. هر کدام از این دو مرجع زودتر مالیات را اخذ کند، دیگر الزامی برای مرجع دوم در گرفتن مالیات وجود ندارد. »
وی با بیان اینکه افراد در این مدت ابتدا وارد سامانه سازمان امور مالیاتی می‌شدند، مالیات را پرداخت کرده و سپس به سامانه تعویض پلاک مراجعه می‌کردند تا نوبت دریافت کنند، گفت: با همکاری سازمان امور مالیاتی و نیروی انتظامی این روند تغییر یافته و پس از اینکه افراد مالیات نقل و انتقال خود را پرداخت کردند در همان سامانه سازمان امور مالیاتی نوبت تعویض پلاک را نیز دریافت خواهند کرد.
رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان مالیاتی ادامه داد: «این موضوع دو ماه در استان سمنان به صورت ازمایشی اجرا شده و از ششم فروردین ماه در کل کشور اجرا خواهد شد. بحث‌های پیرامون دفتر اسناد رسمی به سازمان امور مالیاتی ارتباطی ندارد و افراد اگر بخواهند برای نقل و انتقال خودرو به هر یک از مراکز تعویض پلاک و یا دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند باید حتماً گواهی پرداخت مالیات را ارائه کنند. »

برچسب ها: ناجا رئیس پلیس راهور ناجا بازار خودرو های تجاری معاملات اینترنتی خودرو
ارسال نظر
آخرین اخبار