۰۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۲
تعداد بازدید: ۱۶۵۰۶۱
۶ توصیه «خطوط»به روزه‌داران برای تقویت سیستم ایمنی بدن؛
دو سیستمی که بدن برای آن‌ها به بیشترین انرژی نیاز دارد، سیستم ایمنی و دستگاه گوارش هستند. با این تعریف چطور با روزه داری در دوران ویروس کرونا ایمنی بدن خود را بالا نگه داریم؟
کد خبر: ۱۱۶۷۲

یک ماه از شر کرونا خلاص شوید!
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط مطالعات نشان داده‌اند که روزه‌داری می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت کند و به مبارزه با عفونت کمک کند. اما برخی از متخصصان تغذیه معتقدند برخی از عادات غذایی اشتباه می‌توانند مانع این امر در ماه مبارک رمضان شوند.
برخی از مقالات پزشکی  شش روش و تغذیه سالم را پیشنهاد می‌دهند تا در ماه رمضان علاوه حفظ وزن خود و سیستم ایمنی بدن را نیز قوی نگه دارید.

۱. حتماً برای خوردن سحری بیدار شوید

بین سحر و افطار زمانی است که سیستم ایمنی بیشترین فعالیت خود را دارد، بنابراین لزوم بیدار شدن برایش خوردن یک وعده سحری سالم بسیار اهمیت دارد. با این حال برخی از افراد روزه دار به دلیل بر هم خوردن خواب شبانه، وعده سحری خود را به ساعات پایانی شب موکول می‌کنند که این رفتار با سیستم ایمنی و گوارشی بدن در زمان روزه داری بسیار اشتباه است.اگر برای خوردن سحری بیدار نشوید، بدن شما به دلیل یک دوره طولانی گرسنگی تحت استرس قرار می‌گیرد که ممکن است ایمنی شما را کاهش دهد.

۲. غذاهای سبک را انتخاب کنید

وقتی صحبت از یک رژیم غذایی سالم در ماه رمضان می‌شود، نکته کلیدی این است که به سراغ غذا‌های سبک‌تر اما سیرکننده بروید که به بدن شما کمک می‌کند تا تمام مواد مغذی را که ممکن است در طول روز از دست داده باشید، جبران کند. سعی کنید برنامه خود را طوری تنظیم کنید که شامل تمام گروه‌های غذایی ضروری مانند غلات، سبزیجات و میوه‌ها، حبوبات، آجیل، لبنیات یا جایگزین‌ها و منابع پروتئینی باشد.یک سوپ مغذی، تخم مرغ، پنیر، زیتون، سبزی، خیار، گوجه فرنگی و جو دوسر می‌توانند به عنوان یک گزینه عالی برای تقویت سیستم ایمنی بدن باشند.

۳. به سراغ سوپ و سالاد بروید

توجه به لقمه‌ها و غذا‌هایی که می‌خورید به شما کمک می‌کند تا حد امکان در این ماه سالم بمانید. بنابراین از آنجایی که مغز شما تا ۲۰ دقیقه سیگنال سیر شدن شما را ثبت نمی‌کند، استراحت قبل از خوردن دوباره به شما کمک می‌کند تا سرعت خود را کاهش دهید و کنترل بیشتری بر وعده‌های غذایی خود داشته باشید. سوپ یا سالاد به ویژه برای شروع، یک انتخاب عالی است زیرا به بدن شما کمک می‌کند تا به آرامی با احساس سیری سازگار شود و از افزایش ناگهانی قند خون جلوگیری می‌کند.

نکته کلیدی این است که به سراغ غذا‌های سبک‌تر اما سیرکننده بروید که به بدن شما کمک می‌کند تا تمام مواد مغذی را که ممکن است در طول روز از دست داده باشید، جبران کند. سعی کنید برنامه خود را طوری تنظیم کنید که شامل تمام گروه‌های غذایی ضروری مانند غلات، سبزیجات و میوه‌ها، حبوبات، آجیل، لبنیات یا جایگزین‌ها و منابع پروتئینی باشد

۴. آنتی اکسیدان‌ها را ذخیره کنید

وقتی نوبت به دسر می‌رسد، سعی کنید تا حد امکان به سراغ میوه‌ها بروید. آنتی اکسیدان‌های موجود در غذا‌ها، به ویژه میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ، می‌توانند به جلوگیری از آسیب سلولی کمک کنند، بنابراین سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. به همین دلیل مصرف میوه‌ها به عنوان میان وعده در فاصله افطار تا سحرر بسیار توصیه می‌شود. میوه‌ها همچنین دارای فیبر بالایی هستند که عملکرد دستگاه گوارش را تسهیل می‌کند و محیط مناسبی را برای رشد باکتری‌های مفید در روده ایجاد می‌کند؛ هر چه باکتری‌های مفید در روده بیشتر باشد، ایمنی ما قوی‌تر می‌شود.

۵. پیاده روی  و ورزش را فراموش نکنید

افزایش سریع وزن و اضافه وزن نیز می‌تواند شما را مستعد ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها، از جمله بیماری قلبی و دیابت کند و ممکن است به معنای پیامد‌های بدتر ناشی از COVID-۱۹ باشد. از این رو، متخصصان تغذیه برای حفظ وزن مناسب، به ویژه در ماه رمضان، بیشترین اهمیت را قائل هستند. پیاده روی راهی عالی برای کمک به هضم غذا و غلبه بر نفخ بعد از افطار است

۶. روزانه یک و نیم لیتر آب بنوشید

نوشیدن زیاد آب برای یک سیستم ایمنی قوی ضروری است. آب همچنین به حذف سموم از بدن کمک می‌کند، مواد مغذی را به سلول‌های ما منتقل می‌کند و باکتری‌ها و ویروس‌ها را خنثی می‌کند. برخی از پزشکان نوشیدن یک فنجان آب را به ازای هر فنجان قهوه‌ای که می‌نوشید توصیه می‌کنند تا تأثیر کافئین بر بدن روزه دار را جبران کند.

برچسب ها: ایمنی بدن ایمنی غذایی سیستم ایمنی کرونا اخبار کرونا ماه مبارک رمضان
ارسال نظر
آخرین اخبار