ب
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ؛ نویسا صیادیان هنرمند سی و دو ساله کرجی در کاتالوگ نمایشگاه «باغ محصور»- که این روزها در گالری شریف در حال برگزاری است- این نمایشگاه را تلاشی نامیده در جهت بازخوانی طبیعت زمینی: «در ابتدای راه برای ارائه این صورتبندی با دو مفهوم تکنیکی و زیباشناختی مواجهه داشتم؛ اولی به معنای چالش با ماده کار و دومی نحوه سازماندهی آن: چگونگی جدا کردن عناصر از بستر اصلی و معنا بخشی مجدد. بر همین رهیافت، حتی الامکان از ارائه تصاویر ارگانیک از مفهوم پردیس اجتناب کردم و بر ماهیت قطعهگون امر واقع با استفاده از تصویرهای مجزا که به طور مستقل و خودآیین و بدون ارجاع به کلیت اثر قابلیت فهم و تأویل داشتند، متمرکز شدم. باغ محصور حاصل همنشینی تصاویر مستقلی است منفک از حرکت زمان، که در حضور در لحظه خود رویت و درک میشوند؛ هم چون وضعیت ستارگان در یک «منظومه»...
از رویا به روی بوم
نویسا صیادیان میگوید که این اواخر شیوههای معمول نقاشی راضیاش نمیکرده و بنابراین تصمیم گرفته کارهای متفاوتی انجام دهد. برای همین هم این سری از آثارش را تحت تاثیر رویایی که یکی دو سال پیش داشته خلق کرده است. به بیانی بهتر، نویسا صیادیان میگوید که بعد از رویایی که داشته، سعی کرده کارهایش را به این رویا نزدیک کند: «شیوه کاری من مونتاژ است و از یک اتفاق شروع شد. من از کودکی با طبیعت و جنگل رابطه زیادی داشتم و دو سال پیش رویایی داشتم که سعی کردم کارهایم را بیشتر به آن رویا نزدیک کنم. با برش دادن نقاشی و مونتاژ آن میخواستم حس و حال خود را به آن رویا نزدیک کنم، زیرا آدمها معمولاً رویای خود را کامل به یاد نمیآورند بلکه بعد از بیداری سعی میکنند قطعات مختلف را کنار هم قرار دهند تا آن رویا شکل بگیرد. من هم ابتدا یک نقاشی کامل میکشیدم و بعد آن را میبریدم و تخریب میکردم و از دل تخریب، یک ساختار کامل و بدون نظم در میآوردم».
صیادیان ادامه روند خلق آثار را اینگونه توضیح میدهد: «کارها پس از مونتاژ تفاوت زیادی با تصویر اصلی داشتند. یک تصویر کامل از طبیعت را تخریب کرده و در ذهنم چیزهایی را حذف و اضافه میکردم و آنچه خودم میخواستم را ساختم. تصویرهای اولیه واقعگرایانه و منطبق با طبیعت بود اما بعد از اینکه دچار تخریب و استحاله میشد به آثار انتزاعی و سورئال تبدیل میشد. بعضی از این مناظر را بر اساس رویاهایی که دیده و در ذهنم مانده بود و بعضی را بر اساس فضاهایی که رفته بودم و با حس و حال آنها آشنا بودم، میکشیدم».
نویسا صیادیان میگوید که آثارش حس باغ گمشده یا باغ دست نخوردهای را دارد که انسان هنوز به آن وارد نشده است. آثاری که از ساختار کلاسیک آمده و با مونتاژ به فضای سورئالیستی نزدیک شدهاند...
گفتنی است که گالری شریف در میدان قدس ابتدای خیابان شریعتی پذیرای دوستداران هنرهای تجسمی است.