۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۷
تعداد بازدید: ۶۵۸۴۹
پیگیری خطوط درباره بحث مهم این روزهای بازار کتاب: فروش اینترنتی کتاب‌های غیراصل با تخفیف‌های عجیب
در روزهای اخیر بعد از انتشار پرونده‌ای در یکی از روزنامه‌ها درباره «ناشرانی که با تغییر جملات کتاب‌های پرفروش و چاپ آن‌ها به نام مترجمان جدید، آن‌ها را از طریق فضای مجازی با تخفیف‌های پنجاه درصدی به فروش رسانده- و از این طریق به بازار کار مترجمان و انتشارات مهم ضربات جبران‌ناپذیری وارد می‌آورند»؛ واکنش‌های زیادی در این مورد در فضای رسانه‌ای کشور شاهد بوده‌ایم و کارشناسان زیادی در مورد راه‌های جلوگیری از سو استفاده این گونه ناشران صحبت‌هایی کرده‌اند. نکته جالب این که بیشتر این کارشناسان در این زمینه متفق‌القول بوده‌اند که یکی از راه‌های مقابله با این گونه سو استفاده‌ها کنترل فضای مجازی و جلوگیری از فروش اینترنتی این قبیل کتاب‌هاست- که با متحمل نشدن هزینه برای مترجم و البته به دلیل کیفیت پایین چاپ و کاغذ هزینه‌ها را پایین نگه داشته و به همین دلیل هم می‌توانند با تخفیف‌های عجیب و غریب بازار را از دست ناشران حرفه‌ای‌تر درآورند...
کد خبر: ۱۸۰۰۱

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ؛ مدیر روابط عمومی دیجی‌کالا- که یکی از مهم‌ترین مراکز عرضه این نوع کتاب‌هاست- اما می‌گوید که «این معضل که می‌توان اسم کتاب‌سازی را روی آن گذاشت، قطعا با تعطیلی فروش اینترنتی این کتاب‌ها حل نخواهد‌ شد و به جز فروش اینترنتی، این نوع ناشران در این چند وقت اخیر توانسته‌اند کتاب‌هایشان را در هزاران مرکز مختلف در پارک‌ها و ایستگاه‌های مترو به صورت حضوری عرضه کنند».
 
دیجی‌کالا بازار است
 
مدیر روابط عمومی دیجی‌کالا در گفتگو درباره «چالش‌های فروش اینترنتی کتاب»؛ فروش اینترنتی کتاب و محل‌های عرضه کتاب‌ها در اینترنت را به عنوان نوعی بازار معرفی کرده و می‌گوید که بازار حلقه آخر زنجیره تولید و عرضه محصولات است و بنابراین حتی در صورت جلوگیری از عرضه محصول، باز هم آخرین حلقه نمی‌تواند در ایجاد این مشکل نقش چندانی داشته باشد. امیرحسن موسوی در این زمینه می‌گوید: «دیجی‌کالا مانند بقیه مراکز فروش کالا در دنیا بر اساس مدل بازارگاه کار می‌کند. در واقع طبق اصل حاکم بر این مدل فروش، دیجی‌کالا بستری است که در یک سو تولیدکنندگان، بازرگانان، هنرمندان و صنعتگران مختلف که بالغ بر 250 هزار نفر هستند کالاهای خود را عرضه می‌کنند و در سوی دیگر خریداران هم که میلیون‌ها کاربر از سراسر ایران هستند، با توجه به قیمت و نوع عرضه محصولات- که قیمت‌گذاری و تخفیف را در آن خود فروشندگان تعیین می‌کنند- دست به انتخاب محصول می‌زنند. روندی که در نهایت می‌توان گفت که موجب دسترسی مصرف‌کننده به بهترین کالا با بهترین قیمت می‌شود».
 
ارزان‌فروشی
 
مدیر روابط عمومی دیجی‌کالا با اشاره به این که بعضی از منتقدین این روند بر این عقیده‌اند که ارزان‌فروشی و تخفیف‌های پنجاه- شصت درصدی برخی از ناشران باعث ضرر و زیان ناشران حرفه‌ای می‌شود- که به دلیل پرداخت حق مترجم و گاهی هم کپی‌رایت توان رقابت در این زمینه را ندارند؛ می‌گوید که «در پلتفرم دیجی‌کالا ناشر طبق قانون حق ندارد کتاب را بیشتر از قیمت مصرف‌کننده در پشت جلد عرضه کند، اما هیچ قانونی جلوی فروش زیر قیمت یا به اصطلاح زیرفروشی را نمی‌تواند بگیرد. درباره  تشخیص کالای اصلی و غیراصلی و جلوگیری از فروش آثار غیراصلی در این پلتفرم هم باید توجه داشته باشیم که این کتاب‌ها با مجوز و توسط ناشران پروانه‌دار منتشر شده‌اند و ما تنها تا این حد می‌توانیم در عرضه آثار دخالت کنیم که مجوز رسمی داشته باشند، و گرنه ما به عنوان پلتفرم نمی‌توانیم در جایگاه ناظر اخلاقی دخالت و قضاوتی در این زمینه داشته باشیم».
 
 
 

برچسب ها: کتاب قیمت کتاب کتاب کودک و نوجوان برنامه کتاب باز نمایشگاه کتاب دیجی‌کالا کتاب و ادبیات ادبیات معاصر ادبیات آمریکا ادبیات جهان ادبیات کلاسیک ادبیات فانتزی
ارسال نظر
آخرین اخبار