۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۱
تعداد بازدید: ۱۷۲۲۵۰
واکنش اهالی سینما به سیاست‌های سختگیرانه ساترا در گزارش خطوط؛
نامه چند ماده‌ای ساترا درباره پلتفرم‌های عرضه آنلاین محصولات تصویری و تهدید این پلتفرم‌ها به تجدیدنظر در پروانه‌های فعالیت‌شان موجی از واکنش و عکس‌العمل در فضای سینمای ایران به وجود آورده و بسیاری این نامه را مقدمه‌ای برای سختگیری‌های آینده قلمداد کرده‌اند- که برای سینما و تولیدات فرهنگی این دیار می‌تواند هزینه‌ساز باشد...
کد خبر: ۱۸۵۸۸

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ رییس کمیته دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی یکی از مقاماتی بود که به نامه ساترا واکنش نشان داد. مجتبی توانگر در نامه‌ای به رییس سازمان صدا و سیما نامه ساترا را مقدمه‌ای برای تعطیلی پلتفرم‌های خانگی قلمداد کرد- و نسبت به این اتفاق هشدار داد. مجتبی توانگر نماینده مردم تهران به رئیس سازمان صدا و سیما نوشت که انتشار نامه ساترا درباره برخورد با رسانه‌های صوت و تصویر و اقدامات متعاقب ساترا موجب حیرت و تاسف‌برانگیز است و اگر از ابتدا در تعیین وظایف، تکالیف و چارچوب قانونی ساترا شفاف‌سازی می‌شد، امروز شاهد نبودیم که رییس این مجموعه به خود جرأت داده و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و کمیسیون‌های آن را عامل پیگیری اعمال غیرقانونی و بی‌مبنای خود قلمداد کند...

اعتراض تهیه‌کنندگان

اعتراض به نامه ساترا البته منحصر به مجلس و مقامات و مدیران فرهنگی نبود و شماری از تهیه‌کنندگان سینما و البته شبکه نمایش خانگی نیز به این قضیه اعتراض کردند. از جمله محمد حسین قاسمی، تهیه‌کننده سینما که در صفحه شخصی خود در اینستاگرام به انتقاد از اقدامات ساترا پرداخت و هشدار داد که کاش ساترا از اشتباهاتی چون ممنوعیت ویدئو درس گرفته باشد!

سید مازیار هاشمی تهیه‌کننده سریال یاغی،  یکی دیگر از تهیه‌کنندگان معترض به نامه دوازده بندی ساتراست- که این نامه را تلاشی برای محدود کردن پلتفرم‌های داخلی عنوان کرده و نسبت به آن ابراز نگرانی کرده است.
سید مازیار هاشمی با اشاره به این که «بیش از ده‌هزار نفر از صنوف مختلف سینمایی به صورت مستقیم درگیر تولید آثار و محصولات پلتفرم‌ها هستند»؛  این گونه تصمیمات را «منجر به بیکاری و بحران معیشتی حدود پنج هزار خانواده» عنوان کرده و خاطرنشان کرده که «نگذارید این معبر و مسیری که شکل گرفته، مسدود شود»!
تهیه‌کننده یاغی در پایان نوشته:
«محدود کردن تولیدات مفید و اثربخش در فضای رسانه جز آسیب رساندن و خُسران به سرمایه‌های جوان کشور نتیجه‌ای نخواهد داشت؛ چرا که با آسیب به حوزه تولید داخلی، مانع‌تراشی برای اشتغال‌آفرینی و تضعیف مجموعه‌های دانش بنیان که با تلاش و همت شبانه روزی بخش خصوصی و دولتی در پیشرفت این صنعت نو پا تلاش کرده‌اند، هیچ نتیجه‌ای جز ایجاد نا امیدی ندارد. پس لطفا نگذارید این معبر و مسیر شکل گرفته مسدود شود. چرا که قطعا می‌تواند در ادامه با رفع کاستی‌ها، خروشان و امید بخش باشد. 

... و در پایان کارگردان فیلم رکوردشکن «دینامیت» نیز به این قضیه واکنش نشان داده است. این کارگردان که سریال شبکه نمایش خانگی «جادوگر» را در کارنامه دارد، در واکنش به نامه اخیر ساترا گفت که من به صحت این نامه شک دارم.

مسعود اطیابی در این زمینه گفت: نامه ساترا تفرقه‌برانگیز است، تا جایی که من فکر می‌کنم واقعیت ندارد و ابزاری‌ست برای خراب کردن صدا و سیما. زیرا نگارش چنین نامه‌ای با این بندها، فقط از دشمن برمی‌آید. امکان ندارد این نامه را یک مدیر دلسوز نوشته باشد!
به گفته اطیابی؛ چنین برخوردی تعجب‌آور است. به خصوص که در سال‌های اخیر، خصوصی‌سازی یکی از اولویت‌های مهم کشور بوده است. الان چطور خصوصی‌سازی بد شده و دشمن رسانه ملی شده است؟

کارگردان «دینامیت» و «تگزاس» افزود: متاسفانه نهادهای نظارتی فکر می‌کنند گروه‌های هنری با نظارت مخالف‌اند درحالیکه ما تنها با حضور افراد غیرمتخصص و غیرایمن در امور نظارتی مخالفیم.

اطیابی با اشاره به این که «رفتارهای مشکوکی در شیوه‌های نظارت در ارکان سازمان صدا و سیما وجود دارد- که مردم را نسبت به این سازمان بی‌اعتماد کرده و متنفر می‌کند» گفت: اگر لیست ممیزی‌های این آقایان را ارائه کنم یک کتابچه فکاهی طنز می‌شود که سرتاسرش خنده‌های گریه‌آور است. مواردی که گاهی چیزهایی عجیب را نادیده می‌گیرد، ولی به موارد بی‌اهمیت حساست نشان می‌دهد!

این کارگردان در پایان گفت: در عرصه فرهنگ ما تولیدات نمایش خانگی به مراتب قوی‌تر و بهتر از تلویزیون است. تلویزیون در فعالیت‌های چند سال اخیرش با کدام تولیدش مردم را شاد کرده و به زندگی در همین مملکت امیدوار کرده است؟!

برچسب ها: شبکه نمایش خانگی نمایش خانگی سریال جیران
ارسال نظر
آخرین اخبار